Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bygge kasse til en Biltema sub :p


Mato

Anbefalte innlegg

jepp jeg fikk en 12" sub fra biltema her om dagen (fikk den ikke av biltema men en kompis)

 

denne subben hadde en kasse som jeg syntes var unødvendig stor, sidne jeg skal bruke den til og lage litt lyd i stuen på hjemme kino alegget .

 

Info hentet fra biltema

Subwoofer 400 W. Med 12" basselement (1133 g magnet). Nom. effekt 200W, frekvensomfang 30-2.000Hz, imp. 4 W, 90 dB/1 W/1 m. Qts 0,6400; Vas 119,00 lit; Fo 30 Hz. Innbyggingsdybde 118 mm. Mont.hull Ø 285 mm. 

 

det jeg da hadde håpet på var at noe her kunne si hvor Liten i L jeg kan bygge en ny kasse

 

og har for formen noe og si for jeg tenget og bygge kassen "avlange" altså at jeg lager platen som elementet er festet i bare litt større en selve elementet og ta og lager den lengre for og få rett VOLUM på kassen

 

EDIT: hvist det har noe og si skal den ikke spille noe over 80Hz

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det var STORT ... hadde håpet på en veldig liten kasse jeg

 

men men ut og måle litt da

 

EDIT: var ut og målte den gamle kassen . det hadde utvedig mål på ca 40X40X40 og var helt lukket .. kan denne bruket hvist jeg fyller den med noen gamle puter

 

huff og jeg som ville ha meg en minder kasse :(

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
det var STORT ... hadde håpet på en veldig liten kasse jeg

 

men men ut og måle litt da

 

EDIT: var ut og målte den gamle kassen . det hadde utvedig mål på ca 40X40X40 og var helt lukket .. kan denne bruket hvist jeg fyller den med noen gamle puter

 

huff og jeg som ville ha meg en minder kasse :(

den kassa du har vil jo funke bra, eller bare greit....hehe...så lenge den er 100% tett. er jo bare å prøve det..

å det er jo ikke godt å vite hva som er sant i biltemas kataloger...hehe........

 

forresten : utvendige mål= 40x40x40cm=ca 45Liter med 22mm spon......

 

tips : kommer an på hvor mye plass du har å rutte med, men for å få mest/best bass :

legg subben i stolen/sofan du skal sitte i når du skal høre på musikk...

gå så rundt om i rommet, helst på alle fire for å lytte/kjenne etter hvor det er mest bass...

på den plassen du finner mest/best bass setter du subkassa ;) kan av og til hjelpe å rette suben nedover...

 

mvh, :D

Lenke til kommentar

forsterke er ikke no problem har en Rotel RB-956AX sak som skulle klare det fint

 

skal sjekke biltema sine sider om jeg snippa fra rett sub ...så rett ut .. men bildet er feil .. kan være en anne subb da ..

 

men bør jeg fylle kassen med gamlet pute fyll ?

 

EDIT : hva vil aperiodisk kasseløsning si ??

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

er faktisk stor forskjell om man putter i litt dempe-ull.. har man for liten kasse til et element er det mulig å få det til å spille noe bedre med litt ull inni..bedre vil si at det vil gå litt dypere i bassen, å vil bli mer roligere,finere bass..

ulla har den egenskap at det "lurer" elementet til å tro det er i en større kasse, pga av at luften (fra et slag av subben) bruker lenger tid på å treffe bakveggen.. merkelig men sant ;)

så i din kasse ftz så ville jeg putta i litt mye ull..men er jo bare å prøve seg frem..

 

aperiodisk vil si:

om du tar den kassa du har nå og kutter ut en sirkel på ca 20cm Ø, på veggen rett bak sub, og så trenger du et tykt stoff-materiale som puster litt..vanskelig å forklare men..

det stoffet legger du inni kassa så det dekker over hullet i bakveggen og så putter du litt ull inni kassa..så er det bare å montere subben å prøve den..

 

poenget med å dekke til hullet med stoff er å lage en slags membran som puster og slepper igjennom kontrollerte mengder luft..

 

til tettere den membranen er til mer vil subben oppføre seg som i lukket kasse..mer dunkebass

til mer membranen puster, til mer vil subben oppføre seg som i openair og spille dypere..

 

subben/lyden tunes til ønsket lyd ved å putte i mer / mindre ull, og ved å kombinere størrelsen på hullet i bakveggen og ved tettheten i membranen...

morsomt å prøve seg fram.. lærer litt også.. elementer som skal brukes i aperiodisk bør ha en QTS verdi på over 45..sier noen..men går å prøve på alle elementer..

 

om du ser på en stue-subb fra eltek, ved navn Phobos, så er det en aperiodisk løsning.. der er det en 5cm tykk hardpresset rockwool-plate som puster gjennom 4 hull på 6cm..på bakveggen.. den subben veldig bra på både musikk og film.. har bygd en ja.. beste subben jeg har hørt til 2500,- + 3timer arbeid..

 

mvh, :D

Endret av sfh
Lenke til kommentar

Bilde kommer senere ... hadde jeg tengt meg om så hadde jeg skrevet ned produktnr før eg skrudde den i kassen :wallbash:

 

søke historie er en fin ting 31-366 er produkt nr på denne å så vakre saken som spiller helt ok

 

lyden ble merkbart bedre når det kom litt fyll inni den ..

 

og så lurte dama på om det ikke var brannfarlig og putte putefyll inni der :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...