Gå til innhold

Lekkasje i vannkjølingen, stakkars 9800pro!


Anbefalte innlegg

Oppdaget nå nettopp en lekkasje fra slangefestene på cpu-blokken. Mistenker slangene fra clas ohlson som ansvarlige. Det har dryppet en del dråper ned på skjermkortet. På området rundt gpu, bare på andre siden av kortet hadde det samlet seg en liten dam :cry:

 

I vannet har jeg:

 

-destillert vann

-frostvæske (den blå typen)

-ac fluid, clear blue, tror jeg. (uv-vannet fra microplex)

 

 

Har lest at kortet må ligge og tørke en stund, men skal jeg vaske\rense det først?

 

Kortet lagde vertikale, lyse striper på skjermen da jeg sjekket om nettopp en lekkasje var årsaken.

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende uhell med et IC7 hovedkort etter at toppen til CPU blokken sprakk. Et par uker med tørking løste det problemet, men jeg var heldig.

 

Noen mener at du burde vaske kortet (noe som virker logisk egentlig), men det skal ikke jeg rote meg innpå da jeg ikke har gjort det selv. (Har hørt et lite kvekk om isopropanol).

 

Det aller viktigste er egentlig at du IKKE prøver å starte maskinen om du har sølt vann. Søler du vann mens maskinen er av så har du ikke en kortsluttning (som er det farlige) før du evt skrur den på.

Nå sier du derimot at du har testet, og det var ikke akkurat så særlig lurt. Det eneste rådet jeg kan gi deg nå er å tørke av kortet med en q-tip, fjern absolutt alle rester av vann. En måte du kan sjekke om du har fått bort alt vannet på er å starte opp en av katodene siden du sier at vannet inneholder uv stoffer. (Ikke med skjermkortet i maskinen selvfølgelig. Du vil få en feilmelding, men katodene skal få strøm så du får sjekket) Etter at du har fått bort alt så la det tørke. Legg det på varmegulv om du har et rom med det. Ikke legg det i solen!

La det tørke et par dager og kryss fingrene.

 

Vent med å vaske kortet i et annet middel til noen andre som er sikker på det titter innom.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Nå sier du derimot at du har testet, og det var ikke akkurat så særlig lurt. Det eneste rådet jeg kan gi deg nå er å tørke av kortet med en q-tip, fjern absolutt alle rester av vann. En måte du kan sjekke om du har fått bort alt vannet på er å starte opp en av katodene siden du sier at vannet inneholder uv stoffer.

 

Jeg testet selvsagt ikke kortet etter at jeg oppdaget lekkasjen, strekene kom før jeg fant ut at det var lekkasje. Får vel nesten vente til det blir mørkt før jeg prøver uv-katoden.

Lenke til kommentar

Har allerede tørket bort vannet med q-tips. Trodde jeg hadde kondensfjerner med isopropanol, men det viste seg at det var 30-100% isopropylalkohol. Noen som vet om dettet duger? Det er jo tross alt for å fjerne fuktighet.

 

Edit: Fant ut at isopropanol og isopropylalkohol er det samme. Fra google:

... Bilkjemikalier Bremsevæsker De-icere inneholder oftest isopropanol

(isopropylalkohol) ...

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar

Husker da jeg testa vannkjølinga mi, jeg satte den imaster pc'n med en gang, seff var det lekkasje.. kom vann inn i agp porten mens pc'n kjørte.. Kom masse ulelyder osv. Slo av prøvde på nytt, svart skjerm masse uling. Demonterte alt sammen, så at det var vått i agp porten, det rant litt vann ut av den :roll: Tok hårfønern til mutter satte den på det varmeste og grilla nesten agp porten. Da det var tørt kryssa jeg tærne, smelte på skjermkortet og fyrte opp. Det funket. :w00t:

Lenke til kommentar
Det jeg alltid har sagt. Vann + PC =  :thumbdown:

Si hva dere vil.

Vel det er risikoer i absolutt alt. Sannsynligheten er der for at viften til en kjøler slutter å spinne og dermed fører til at det svir seg.

Uansett så er vannkjøling:

 

- Stille

- Effektivt

- Sikkert som bare pokker om man følger etter vise rettningslinjer

- Og som oftest en engangsinvestering om man kjøper et bra nok system i utgangspunktet (med visse forandringer). Med dagens trend så kan man ikke si det samme om viftekjølere da man som oftest må kjøpe en ny kjøler til enhver ny prossesor man kjøper.

 

(Dog, man må nok skifte cpu blokker også etterhvert som soklene skiftes ut. Men det kan også tilpasses ganske enkelt. Den som har vannkjøling er som oftest ikke redd for litt modding heller :dremel:)

 

Si hva du vil, men det er fakta.

Lenke til kommentar
Den som har vannkjøling er som oftest ikke redd for litt modding heller

 

så enig, så enig...:yes:

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe silikonslanger?

 

Og en anbefaling til en stillegående 120mm vifte? (helst fra microplex) Etter doom 3 noen timer ligger cpu på 51 grader med hjemmelaget vannkjøling.

 

Trenger også en pålitelig temperaturmåler:

 

Thermaltake "HardCano III" , Thermaltake HardCano 6 eller Lian Li T-4B ?

 

Både cpu og skjermkort skal måles. Trenger rammen på skjermkortet kjøling når kortet skal klokkes? Kanskje disse? Er litt fersk ang overklokking.

Lenke til kommentar
Den som har vannkjøling er som oftest ikke redd for litt modding heller

 

så enig, så enig...:yes:

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe silikonslanger?

 

Og en anbefaling til en stillegående 120mm vifte? (helst fra microplex) Etter doom 3 noen timer ligger cpu på 51 grader med hjemmelaget vannkjøling.

 

Trenger også en pålitelig temperaturmåler:

 

Thermaltake "HardCano III" , Thermaltake HardCano 6 eller Lian Li T-4B ?

 

Både cpu og skjermkort skal måles. Trenger rammen på skjermkortet kjøling når kortet skal klokkes? Kanskje disse? Er litt fersk ang overklokking.

Heatsinken ruler.. har dem selv.. åssen går det med kortet nå.. prøvd den eller??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...