Gå til innhold

OK - takk og farvel


Anbefalte innlegg

Tror det holder nå.

 

Jeg husker vagt at forum.hardware.no en gang var et OK sted å stikke innom. Folk var over stort sett høflige, og det var fornuftige ting som ble sagt og skrevet.

 

Men hva har skjedd nå? Dette har jo blitt en lekegrind for små drittunger; med stavefeil, flaming, neffing, "næsj-josh"-diskusjoner, bumping av tråder, feilpostinger og uvesentligheter.

 

Kanskje hadde det vært like greit å innføre et betalt medlemsskap og ansatt betalte moderatorer. Begynn på nytt.

 

Egentlig er det ikke et problem for meg, det finnes alternativ som fungerer med langt større medlemstall, f.eks. Anandtech.

 

Jeg kan dessverre ikke si hva som må til, men hovedproblemet akkurat nå er at det hele har sklidd ut. Hvordan skal man overtale medlemmene om å oppføre seg, og følge reglene?

 

Vanskelig å se at dette kan komme til å skje. Kanskje ville det beste være å ta ned hele siden en ukes tid slik at alle fikk tenkt litt gjennom hva de ønsker at dette skal være; et hardware-relatert diskusjonsforum, eller en chatside for anale tenåringer.

 

swanky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-30 12:02, swanky skrev:

Tror det holder nå.


Jeg husker vagt at forum.hardware.no en gang var et OK sted å stikke innom. Folk var over stort sett høflige, og det var fornuftige ting som ble sagt og skrevet.


Men hva har skjedd nå? Dette har jo blitt en lekegrind for små drittunger; med stavefeil, flaming, neffing, "næsj-josh"-diskusjoner, bumping av tråder, feilpostinger og uvesentligheter.


Kanskje hadde det vært like greit å innføre et betalt medlemsskap og ansatt betalte moderatorer. Begynn på nytt.


Egentlig er det ikke et problem for meg, det finnes alternativ som fungerer med langt større medlemstall, f.eks. Anandtech.


Jeg kan dessverre ikke si hva som må til, men hovedproblemet akkurat nå er at det hele har sklidd ut. Hvordan skal man overtale medlemmene om å oppføre seg, og følge reglene?


Vanskelig å se at dette kan komme til å skje. Kanskje ville det beste være å ta ned hele siden en ukes tid slik at alle fikk tenkt litt gjennom hva de ønsker at dette skal være; et hardware-relatert diskusjonsforum, eller en chatside for anale tenåringer.


swanky


 

Takk for tilbakemelding.

 

Vi beklager på det sterkeste at du ikke finner forum.hardware.no som et sakelig medium og ressurs.

 

Vi jobber kontinuerlig med nye løsninger. At flere tråder ikke er direkte saklige eller holder ønsket standard beklager vi på det sterkeste. (har du konkrete eksempel kan de rapporteres til oss for evaluering.

 

 

 

_________________

Pål Kallevåg

Hardware.no

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-04-30 12:22 ]

Lenke til kommentar

Sterk melding der swanky - tror forresten mange skjønner deg.

 

I tillegg til aldersprega chattestil her, kommer også utviklinga både på hardware og software-siden, tror jeg.

 

Aldri så mye duppeditter som nå - folk har bedre råd, kobler opp og utstyrer knøtta med high-end-saker det bare gikk rykter om for kort tid siden.

 

Sånn sett, syns jeg det er mer stil på http://www.sweclockers.com - her inne er de hypnotisert på besøkstall og antall poster - period.

 

Dèt er inntrykket etter en diskusjon før her, da en tilsvarende klage ble øyeblikkelig lagt død, med beskjed om at 'aldri før hadde hardware.no vært i nærheten av innlegg/ besøk som nå'...

 

Pål Kallevåg: jeg syns det er lite ukvems-ord her egentlig, så det er ingenting og rapportere sånn sett. Det er generelt kvaliteten/ nytteverdien som sådan ( slik jeg ser det da ).

 

Det kan også være andre grunner til at chattestilen irriterer: at man selv har en dårlig dag/ utstyret man har er utdatert: 'ingen' spør etter løsninger for bx-chip eller PIII lenger o.s.v.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-04-30 12:41 ]

Lenke til kommentar

Når forum.hardware.no holdt til på delphi så var det en periode VELDIG interessant og lærerikt og følge med på det, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg leste alle postene som ble postet der i over 2 år... Jeg lå også på topp 10 lista over postinger til slutt og mener bestemt at det ikke var fjasete tulleposter som dominerte.

 

Jeg flyttet til en ny leilighet omtrent på samme tid som hardware.no besluttet å flytte over til sånt forum som vi har nå. Over en lengre periode hadde jeg ikke internet, og da jeg kom tilbake var dette forumet det mest brukte. Det gikk lang tid før jeg i det hele tatt gadd begynne å bruke dette forumet igjen, da jeg ikke helt forsto hva som manglet med delphi forumet... Men det er en annen diskusjon (kanskje).

 

Egentlig så har jeg merket at det før var lettere å få svar på spørsmål uten tull og tøys, både på diverse forum, og på irc sider slik som #hardware.no og #hardocp på efnet. F.eks på #hardocp så er du pent nødt til å luke ut 50-70% av svarene som tull&tøys. Hvis en totalt newbie logger inn og spør om et eller annet, så kan han i verste fall treffe på en som gjør alt for å lure han til å gjøre et eller annet dumt/ødelegge noe. Altså, ikke misforstå meg, jeg har humor og tåler ganske mye bajas før jeg blir lei, men... grensa er der en plass...

 

Jeg vet ikke hva det var som gjorde at det nå har sklidd ut en del, men jeg ser at det har gjort det.

Lenke til kommentar

Takk for seriøse svar!

 

Et par konkrete forslag:

 

Flytt et eget "Off topic" forum over "Alt om data" - la de poste om snøscootere og Narvestad der. Og ikke minst Telenor.

 

Ikke driv og flytt tråder. Lås de. Mange åpner en låst post for se hvorfor den ble låst, kanskje de til og med lærer noe.

 

Krev aktivering av kontoer. Når noen registrerer seg så send ut en epost til adressen de oppga. Det er altfor lett å legge inn nye kontoer. Vet at det ikke nødvendigvis hjelper noe særlig, men du hever terskelen LITT.

 

La oss gå sammen om å lage en faq i tilknytning til forum.hardware.no, kan kanskje få ned antallet poster som handler om routerne til NGT :wink:

 

Enig med TRAM: antallet poster/innlegg har ingenting å si. Gjør det om mulig bare mer vanskelig å finne fram til det som er av interesse.

Lenke til kommentar

Låsing av poster tar ikke mer energi enn å flytte dem.

 

Og ja, jeg tror at det vil bli en del arbeid i startfasen, men etter hvert som folk skjønner at det ikke er noe poeng å legge enhver post i "Alt om data" (siden den likevel låses) så vil det ventelig forbedre seg.

Lenke til kommentar

Quote:


swanky skrev (2002-04-30 13:49):

Takk for seriøse svar!


Ikke driv og flytt tråder. Lås de. Mange åpner en låst post for se hvorfor den ble låst, kanskje de til og med lærer noe.


 

Absolutt noe å tenke over! Jeg skal ta opp saken internt, slik at flere kan uttale seg.

 

Quote:


La oss gå sammen om å lage en faq i tilknytning til forum.hardware.no, kan kanskje få ned antallet poster som handler om routerne til NGT :wink:


 

Ja, jeg skal se litt på dette. Har vært borti noen kjekke "faq-løsninger" som jeg skal ta en nærmere titt på. Det er alt for mye "om og om igjen" preg på postene her. Da er det mye bedre om man bare poster en URL til FAQ'en, og deretter låser posten.

 

De siste ukene har vi hatt rundt regna 1500 nye meldinger per dag. Det sier seg selv at dette blir for mye, særlig ettersom mange av postene ikke inneholder noe som helst nyttig eller de bare er reprise på gamle tråder.

 

Jeg synes tilbakemeldingen din er veldig bra, og lover å følge opp dette!

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Fint å se at noen tråder har blitt stengt i dag pga. feilposting. Toppers, Amund!

 

Om dere bare kan få SirHartge (flyttebyrået) til å stenge tråder istedet for å flytte de, så hadde det blitt bra :grin:

 

_________________

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-30 16:02 ]

Lenke til kommentar

jepp bra at de begynnes å låse usaklige tråder ja, kritiserte han som la inn en tråd om film, men han bare lo av meg, jaja den som ler sist ler best :smile: Så jeg håper at de blir rensket litt opp her etterhvert som folk blir låst eller lost. Og den OSS ideen hørtes veldig bra ut, føler at det er ofte hakk i plata når det gjelder spørsmål, fordi folk gidder ikke å bruke søkefunksjonen,

 

jepp

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Quote:


nerd-light skrev (2002-04-30 16:30):

Og den OSS ideen hørtes veldig bra ut, føler at det er ofte hakk i plata når det gjelder spørsmål, fordi folk gidder ikke å bruke søkefunksjonen,


 

Jeg har funnet et program som ser ut til å dekke vårt behov for FAQ (OSS) veldig bra. Problemet er bare at det krever en del oppfølging, spesielt i starten. Systemet er nå satt opp, men det databasen er foreløpig helt tom. Dessuten må vi skreddersy et design.

 

Dersom det er noen som har lyst til å være med å ta i et tak for å få på plass en FAQ er det bare å ta kontakt. Jeg har dessverre ikke tid til å følge opp dette på egenhånd, så jeg er avhengig av litt hjelp her :smile:

 

Mail: [email protected]

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Lett off-topic: Når det gjelder folk som poster i "Alt om data" for å få oppmerksomhet og kjappe svar og sånt... Ett spørsmål som alltid har plaga meg; Er det ikke en eneste sjel her, bortsett fra MEG, som bruker siste-24-timers-postinger-greia?? Den er jo ALT det man trenger!

 

(Fire spørsmålstegn, ja. Er litt... WILD... i dag. :wink: )

 

_________________

http://www.minipuz.tk

Mvh,

Tore Jakob Haugen

 

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-04-30 16:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 16:50, the_ruthless skrev:

Lett off-topic: Når det gjelder folk som poster i "Alt om data" for å få oppmerksomhet og kjappe svar og sånt...


 

 

Jeg har streva med folk for å få de til å skjønne det motsatte.. Jeg har igrunn gitt litt opp, holdt på hardt i en mnd, men da det ikke ble noen bedring har jeg prioritert andre ting.

 

Jeg håper vi kan finne en linje alle kan leve med..

Lenke til kommentar

Som relativt ny bruker må jeg si meg mye enig i starttråden til "Swanky". Forumet oppleves som veldig rotete. Mange av oppfølgingssvarene har faktisk ingenting med det opprinnelige spørsmålet å gjøre i mange tråder. Folk poster inn 3D-mark verdier, og ditt og datt som jo egentlig har liten interesse. Det blir patetisk når det mange ganger ender opp i krangel.

 

Jeg vet at mange av oss ikke sitter med "High-end" utstyr, men det virker ikke som om det er så mange som "tørr" å spørre om råd i forhold til det. De som forsøker får ofte en eller anna kommentar om at utstyret er utrangert, kjøp nytt, modent for fyllinga, ingen vits å spandere peng på osv.

Dette er trist. Skulle gjerne visst f.eks hvilket skjermkort som hadde vært optimalt for min noe "gamle" K6-2 450 Mhz hvis jeg skal se DVD osv osv. Spør jeg om det får jeg kanskje noen gode svar, men det henger ofte seg på "småjævler" som MÅ fortelle meg at dette er for gammalt, nytter ikke, kjøp nytt....

 

En del folk som svarer virker også utålmodige, spesielt hvis den som stiller spørsmålet har få datakunskaper, og kanskje vinkler spørsmålet litt feil.

 

En annen ting jeg synes er tøvete, er at folk sier de er fulle, for full til å svare, etc. Dette er svadaprat og hører ikke hjemme her. Telenor som suger både det ene og det andre, er diskusjoner som bare burde vært stengt. De har liten nytteverdi slik som de utarter seg. Selvfølgelig skal man kunne dele både positive og negative erfaringer, men ofte ender det hele i meningsløshet der den ene etter den andre hauser opp problemene.

 

Del forumet i to: FAQ og Svada!!

Dessuten virker det av og til som om det går sport i å holde en tråd gående bare for å være på forsiden av hardware.no. Kun spørsmål som går konkret på et hardware/software problem, eller ett godt tipps burde fortjene forsideplass. Alt om 3D-mark, Stjelehor, Komplett suger, burde flyttes til "svada" delen. Det at slike tråder får lov til å være på forsiden trekker inntrykket av Hardware.no som helhet ned. For faktisk er dette et godt nettsted,

 

Skal forumet være av kvalitet og ha nytteverdi for oss som har spørsmål vedrørende data, gammelt eller nytt, så bør en forsøke å gjøre noe. Hardware.no vil uten tvil bli bedre av det.

Blir spennende å se fremover nå, om dere får det til.

Jeg håper og tror det.

Lenke til kommentar

Å så deilig det er å se poster som er skrevet med fullstendige setninger! Uten skrivefeil!

 

J.A. - kan ikke dy meg, du spurte om skjermkort til en K6-2: hadde selv en K6-2 300 inntil et år siden. Jeg oppgraderte det med et TNT2 M64-kort, som forsåvidt virket greit. Var egentlig lysten på å prøve GeForce2MX, men fikk til svar at krevde mer strøm fra AGP-porten enn mitt gamle AOpen-kort kunne levere. Satset derfor ikke på noe jeg ikke kunne være sikker på virket.

 

Dersom du får tak i et slikt kort nå, så kan det jo være en løsning. Men hvis du kun er ute etter å se DVD-filmer så vil også et ATI- eller Matrox-kort være en god løsning. Eneste er vel at de kan være litt vanskelig å oppdrive, folk virker lite lystne på å kvitte seg med de... Det er vel egentlig et godt tegn.

 

En tredje løsning ville selvsagt være å se etter et kort med MPEG-dekoding siden prosessoren nok er den som kommer til å slite mest.

 

Håper det hjelper deg litt.

 

Og K6 er ingenting å være flau over, vil vel heller si at det er litt hard-core :smile:

 

swanky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...