Gå til innhold

Kjøpe ny bærbar. Litt forvirra!


Green

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Heime har eg ein stasjonær P4 2.26 ghz maskin . Denne brukes masse til musikkproduksjoner med Logic og Reaktor osv. Dette fungerer heilt smertefritt til musikkbruk. No treng eg å ha ein bærbar som fungerer like bra:

 

- Den skal kunne brukes i live-scene sammenheng (IKKJE GRAFISK!). DET BETYR: DEN MÅ IKKJE HA FOR MYKJE VIFTESTØY!

- Den må ha firewire-port for eg skal bruke firewire-lydkort på den

 

På min stasjonære så fungerer som sagt desse programma fint. Trur nok at dei kunne fungert på ein P4 med litt lavere ghz enn eg har og, men det har eg ikkje prøvd så nøye.

 

Det som eg er mest forvirra over er desse som kalles Mobile Centrino. Dei har ofte mykje lavare ghz-betegnelse enn andre laptoper.

Ta f.eks. denne.

Er den på 1.5 ghz eller reknar ein på ein anna måte rundt desse Mobile Centrino maskinene?

 

Er det slik at dei som ikkje er Mobile Centrino støyer mykje meir og bruker mykje meir strøm? Som f.eks. denne eller er eg heilt på "jorde" her? :roll:

 

Trenger litt hjelp!

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Centrino Laptops har en CPU som heter "Pentium M" denne jobber mer effektivt enn Pentium 4, og kan derfor kjøre på lavere frekvens, og yte mer.

 

en "Centrino" (som Pentium M ofte feilaktig kalles) 1.5Ghz yter vel ca det samme som en Pentium 4 på 2.4Ghz eller noe slikt.

 

Ja, Laptops bygged på Pentium 4/Pentium 4 Mobile/Mobile Pentium 4 (ja det er 3 forskjellige CPUer...sukk) støyer generellt sett mer (pga høyere varmeutvikling trenger de som regel kraftigere vifte), og har dårligere batteri kappasitet. "Centrino" ble laget spesifikt for Laptops...derfor lavere støy og lavere strømforbruk :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Centrino Laptops har en CPU som heter "Pentium M" denne jobber mer effektivt enn Pentium 4, og kan derfor kjøre på lavere frekvens, og yte mer.

 

en "Centrino" (som Pentium M ofte feilaktig kalles) 1.5Ghz yter vel ca det samme som en Pentium 4 på 2.4Ghz eller noe slikt.

 

Ja, Laptops bygged på Pentium 4/Pentium 4 Mobile/Mobile Pentium 4 (ja det er 3 forskjellige CPUer...sukk) støyer generellt sett mer (pga høyere varmeutvikling trenger de som regel kraftigere vifte), og har dårligere batteri kappasitet. "Centrino" ble laget spesifikt for Laptops...derfor lavere støy og lavere strømforbruk :)

Takk for svar!

 

Så ein Intel Pentium M 1,5 GHz kan vere det eg ser etter med andre ord. Den presterer altså ikkje noko dårlegare enn ein 2.26 ghz P4 (stasjonær)?

 

-Green-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...