Gå til innhold

F828 vs FZ10


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal nå kjøpe meg mitt første digital kamera.

Har et analogt speirefleks fra Nikon F70. Veldig fornøyd med det. Men ønsker nå å ta i bruk digital teknologi. Etter å ha lest endel tester og annet på nettet , tenker jeg på disse to kamera Sony F828 eller Panasonic FZ10.

Vet det er en del forskjell på pris og megapixler, men har noen en eller flere grunner for å gå for den ene kontra den andre.

 

Vil vente med digital speilrefleks til det kommer flere på markedet.

 

Når det gjelder FZ10, så kommer oppfølgeren snart FZ20, er det verdt å vente på denne? 4 eller 5 megapixler er vel ikke så stor forskjell? Særlig kanskje når str. på ccd brikken ikke økes(?)

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4, 5 eller 8 megapixler. Fordeler og bakdeler. Fordelen med 4 eller 5 er jo at det er som regel mindre risiko for KA og andre støymomenter i bildene. Den store fordelen med 8 MP er jo at jeg kan ta et lite utsnitt av et bilde, og få fullgod kopi når jeg bestiller pairbildet. Vil også si at det jeg gleder meg aller mest over når det gjelder mitt Sony DSC-F828 er at det er kjempegøy å bruke. har sett noe av debatten går på at; "Det er jo til syvende og sist bildekvaliteten som bety noe" - og det er jo helt sant. Men for meg er det like viktig at det faktisk er MORRO å ta bilder. MORRO å bruke kameraet. Og med all respekt, bildene mine med F828 er til de grader gode nok for meg. Og jeg har tom. solgt noen bilder til firmaer i Oslo. Og da må jeg jo tro at kvaliteten er innenfor kravene. Så etter å ha tatt nærmere 9000 bilder med Sony`n, kan jeg på det varmeste anbefale det.

 

F828

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du går for Panasonic tror jeg du blir godt fornøyd med FZ10.

Den kommende modellen med 5mp er jeg redd det kan bli mye støy i bildene for jeg tror den har samme bildebrikke.

 

Har EOS300D m div. objektiver og FZ10, men FZ10 med 35-420mm zoom er den som blir med mest ut. Liten og lett og med kjempegod bildestabilisator.

 

Sony'n kjenner jeg lite til, har kun holdt i den og synes den hadde en merkelig og klumpte fasong. Dette ikke for å kritisere for den kan sikkert være fin når en blir vant til den.

 

Men Sony'n er vel 2-3 tusen kroner dyrere og da kan det vel være dumt å invester så mye hvis du skal kjøpe digital speilrefleks senere.

 

Men jeg ville også tatt en titt på KonicaMinolta Z3 som jeg tror kommer i salg nå i august.

Ganske lik FZ10, men med AA batterier(fordel) og dårligere lysstyrke.

Lenke til kommentar

jeg stiller meg bak F828 sitt innlegg. jeg er selv eier av et sony F828 og syntes det er et meget godt kamera, det leverer bilder til forventningen. KA er ikke et problem, jeg kan ihvertfall ikke se det som noe problem, skal man vektlegge noe problem så måtte det være og bevege seg over iso200, det er komplett umulig da blir det støy og går du høyere så blir det mykjo støy i bildene.

 

jeg er ihvertfall en fornøyd eier så langt.

 

 

 

fuchimuch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...