Gå til innhold

Minitest: D70 vs 300D


Anbefalte innlegg

Og hvorfor er Canon mye større en Nikon i Eoropa?

 

 

Millioner av fluer kan ikke ta feil - spis dritt :-)

 

Har selv en D70 - og har leste MANGE tester av den og den opp mot 300D på nettet. Og jeg må vel si at de aller fleste av de testene konkluderer med at de tar omtrent like gode bilder. På noen er Canon bedre, på andre er Nikon best.

 

Har prøvd begge kameraene - og synes nok 300D virker "litt plast" - men så er jeg litt "Nikon" da - har en Coolpix 775, Coolpix 5400, en gammel FM + D70

 

Uansett så tror jeg de er så like at det er ikke de små forskjellene som avgjør om en tar et bra bilde eller ikke.

 

Man skriver ikke en bedre bok med en bra penn :-)

 

Tatt med D70 og Tamron 90MM Macro Di :

 

http://espen.mine.nu/gal03/.slide_sommer_2.jpg

 

http://espen.mine.nu/gal03/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bildene som startet hele diskusjonen, er jo så ødelagt av resizing og kompresjon, at de like gjerne kunne vært tatt med et web-kamera.

 

Så hvis slike bilder skal fungere som en test tilgjengelig for folk flest, så bør originalbildene være tilgjengelig for nedlasting.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal kommentere bildene i rekkefølge:

- Jeg likte rosen fra Canon kameraet bedre, synes at highlights kom litt bedre frem

- Jeg likte maiskolbene fra D70, 300D eksponerte litt under der

- Begge de to hvite blomstene var undereksponerte etter mitt skjønn

- D70 ga litt lysere bilde av klesklypene, men syntes kanskje fargene på 300D kom litt bedre frem

- eplekartene kom bra frem i begge to

Endelig en som har forstått hva posten EGENTLIG gikk ut på :)

Lenke til kommentar

Fantastisk bra bilde, Åkken bom. :yes:

 

Man kan nok ta akkurat de samme bildene med begge husene.

Det er vel det konklusjonen, på denne merkelige tråden, burde vært.

Det ligger i talentet til fotografen og er uavhengig av kameraet heter 300D eller D70.

 

Har lyst til å quote F828, som han skrev for litt siden:

En virkelig god fotograf tar bedre bilder med et kamera til 1.500,- enn en som er bare opptatt av spesifikasjoner og det tekniske med et kamera til 60.000,-

Selvfølgelig satt på spissen, men det ligger noe i det. :D

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen minner meg litt om diskusjoner jeg har sett på en del bilforum :D

Det hele bunner ut i personlig oppfatninger , og vil derfor dele min med dere :!:

Jeg synes bildene fra Canon EOS 300D var varmere en D70 i denne sammmenligningen.

Synes etter masse lesning av tester rundt om at dette går igjen sammen med at støydempingen av Canon er bedre en Nikon , det blir mer tiltalende for meg.

Fordelen er jo også Canon med 100 ISO som laveste ISO verdi , det gir fløyelsmyke bilder.

Men hurtigheten og byggefølelsen er vel bedre hos D70 , men det er jo dyrere da.

 

Derfor falt mitt valg på EOS 10D som har både hurtighet og byggekvalitet.

 

Men med Canon EOS 300D får man uansett muligheten til det mest komplette SLR systemet som finnes.

 

Nå er jeg ingen "spesialist" men dette er oppfattninger som jeg har gjort meg.

 

Men uansett så mener jeg vi skal slutte med denne evige diskusjonen om hvilket kamera som er best av disse , fordi forskjellene er så små.

Og uansett så blir det de egenskapene som du setter pris på som teller. :w00t:

Lenke til kommentar
Du får ikke særlig mye mindre støy på canon 300d. Sjekk dpreview.com. Der kan du se at kameraene er gaaanske like med hensyn til støy..

:p Det var jo b.la den testen jeg refererte til , og synes at det var en forskjell i støynivået der.

Men det er jo øyet som ser , og det sto vel noe om at Nikons 200ISO ikke leverer like silkemykt som Canon på 100ISO. ;)

Lenke til kommentar

Nikon D70 European Digital SLR of the Year 2004 - 05

Artikkel hos PhotoImaging.com

The Award follows two earlier awards for the D70, from The Technical and Image Press Association (TIPA) for Digital SLR of The Year 2004, and the Japan Camera Grand Prix, 2004. To gain all three prizes in the same year is an exceptional achievement.

Fremdeles ingen tvil om at EOS 300D også er et bra kamera (jeg kjenner flere som har EOS og er veldig fornøyde), men det er godt å se at man iallefall ikke bommet helt da man falt ned på D70 :thumbup:

Lenke til kommentar
De bildene som startet hele diskusjonen, er jo så ødelagt av resizing og kompresjon, at de like gjerne kunne vært tatt med et web-kamera.

 

Så hvis slike bilder skal fungere som en test tilgjengelig for folk flest, så bør originalbildene være tilgjengelig for nedlasting.

Enig.

Jeg synes ingen av testbildene i dette formatet gav meg noen informasjon om hvilket kamera som er best.

 

Jeg har ingen tro på at det er noen betydelig forskjell på bildekvaliteten på disse to kameraene. Det som spiller større rolle er fotografen, og hvilke objektiv som blir brukt.

 

Det som dermed avgjør valget mellom disse relativt like kameraene er:

- hvilke objektiver du har fra før

- om du er vant til nikon eller canon fra før (altså hvordan man bruker kameraet)

- utvalget av objektiver (egentlig relativt likt for canon og nikon, men om det er helt sære, spesielle objektiver du er på utkikk etter kan det være forskjeller)

- om du har stor bruk for vertikalgrep eller speillås (som 300D og 10D har)

- om du legger stor vekt på design (der vinner D70 i mine øyne, men jeg la ikke så stor vekt på dette i valget mitt)

 

Selv endte jeg opp med D70, etter å ha vært på besøk i fotobutikker og prøvd både 300D, 10D og D70. 10D føltes nok best, men jeg hadde rett og slett ikke råd. D70 gav meg en bedre følelse enn 300D, antakelig pga det bedre og likevel rimelige kit-objektivet.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...