Gå til innhold

Feil melding i MemTest

defzx

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt masse problemer med spill og andre krevende oppgaver når jeg kjører mine to 512mb 3200 geil brikker på 200fsb. Ved 195fsb får jeg ingen feil i MemTest, men med engang jeg prøvde på 200fsb så fikk jeg denne feilmeldingen:

Error 1, out of 4 sycles ( 4% coverage)

You have faulty RAM and should replace it.

Før hadde jeg bare en 512mb brikke og kunne kjøre den mye høyere enn bare 200fsb. Men nå som jeg har to og kjører i dual vill den ikke opp i 200fsb.

Hva er galt? Den burde jo kunne kjøre i 200fsb når den er av typen 3200..

Bare for å nevne:

Hovedkortet er nf7-s v2 og med en amd mobile xp 2400 cpu.

Endret av defzx
Videoannonse
Annonse
Du må teste en og en brikke om gangen med Memtest, du vil få feilmelding ellers. Sånn er det bare ;)

Ustabilt seier du? Er brikkene nøyaktig like?

Det var rart.. Jeg får bare feilmeldingen når jeg kjører på 200fsb, ikke på 195 eller 190. På 200 så får jeg blue screener og pc-en vill ikke starte og masse. Så den er ganske ustabil på 200fsb ja..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette her, ganske irriterende.

Og ja brikkene er helt identiske, men de ble ikke kjøpt i en dual pack.

Noen andre programmer som er gode til å teste rammen i windows?

Du må teste en og en brikke om gangen med Memtest, du vil få feilmelding ellers. Sånn er det bare ;)

Ustabilt seier du? Er brikkene nøyaktig like?

Tester begge brikkene sammen uten å få feil her. 2 stk Corsair 512 3200XL.

Kanskje dette bare er et problem hvis de er ulike? Uansett har jeg ikke hørt før at RAM-brikkene må testes hver for seg.

Hvis de er ulike, er det sannsynlig at den dårligste sier stopp ved for høy FSB.

Sveinl.

Den eneste måten å være sikker på at to RAM-brikker er like er jo å kjøpe dem i dual pack. To enkle RAM-brikker er ikke testet for dual channel.

Har smertelig erfart dette selv.

Det er utrolig hvor følsomt minnebrikkene er. Derfor bestilte jeg de TwinX1024 Corsair-brikkene ved oppgradering.

Sveinl.

Du kan selvfølgelig teste begge brikkene samtidig i memtest. Dersom du får feil er minnet ustabilt. De er spesifisert for 200mhz, men det er ikke sikkert de klarer dette når de kjører dual på oppgitte timings og volt. Dual krever mer av minnet enn om du kjører i singel mode.

Du kan prøve å øke volten på vDimm med 0,05 eller 0,1, og evt. sette opp timingsene bittelitt på brikkene...

Dersom de er spesifisert for 2-3-3-6 kan du prøve med 2-4-3-6 eller 2-3-4-6 f.eks.

Akkurat hvilken type Geil er det? Value eller Ultra eller GD? Prøv å gi de litt mer spenning. Geil tester alle brikkene sine til 3volt, for at de skal tåle det. Hvis ikke er det livstidsgaranti, så da kan du sende de tilbake...

Det er 2 av disse brikkene. Har på mask volt 2.9.. (nf7)

Edit:

Jeg vet ikke om de klarer cas 2 i dual mode perpyro.

Endret av defzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...