Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvem eier internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan gjør man dette da?

Og hvordan får man dette til å bli sett på som standar?

Det er en ekstremt omstendelig prosess, EU jobbet i svært lang tid for og få til *.eu som toppdomene, som privatperson kan man selvsagt bare glemme noe slikt.

 

Hva går denne prosessen ut på?

Og hvem har rettighet til å dele ut toppdomener?

Eller finnes det andre typer enn toppdomener?

Endret av ace_ventuora
Lenke til kommentar
Eller finnes det andre typer enn toppdomener?

Skal prøve å forkalare, er ikke helt sikker på om at dette stemmer, men i'll take a shot.

 

 

Tar siden min som eksempel

 

Et toppdomene er f.eks. ".net"

et domene er "tronder.net"

et subdomene er "brattern.tronder.net"

 

Siden min "brattern.tronder.net" er et subdomene av domenet "tronder.net" som igjen er en del av toppdomenet ".net"

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Egentlig en ganske spennende tråd dette, det sklir kanskje litt ut på offtopic men...

 

I utgangspunktet er det ingenting i veien for hvem som helst å lage sitt eget topp domain, f.eks *.skrikerunge (sitter en her på 6 mnd'er og ikke liker at jeg ikke leker med han :-) )

 

Problemet er at du mest trolig aldri vil få dem inn i andres DNS servere, men oppretter du en engen dns server som har referansene til *.skrikerunge vil alle som bruker din dns server kunne nå, www.din.skrikerunge

 

Anyway, jeg følger nøye med på utviklingen over ulike grupperinger som ønsker å "kontrollere" internett. Mange farer lurer, og det er viktig at VI gjør hva vi kan for å kunne forsette å bruke internett som et fritt medium.

Lenke til kommentar
Hvem er det som eier forskjellige DNS servere? Er det ikke mulig å klemme seg inn der?

Her har du en alternativt DNS-rootserver, problemet er jo at alt slikt som ikke er vedtatt og akseptert blir en øde øy i nettet, ingen seriøse ISP-er vil antagelig løfte en finger for disse outsiderne slik at de vil fungere.

 

http://www.adns.net/

 

Her er de som styrer mye av det som skjer med domener på toppnivå:

 

http://www.icann.org/

 

Klippet:

What is ICANN?

 

The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) is an internationally organized, non-profit corporation that has responsibility for Internet Protocol (IP) address space allocation, protocol identifier assignment, generic (gTLD) and country code (ccTLD) Top-Level Domain name system management, and root server system management functions. These services were originally performed under U.S. Government contract by the Internet Assigned Numbers Authority (IANA) and other entities. ICANN now performs the IANA function.

Lenke til kommentar

internet er mer enn bare hva man kan nå med browsere da, mye mer. de fleste forbinder internet med det som kan nås med http protokollen. dette er bare en brøkdel av alle data som er online.

 

hva som forstås som intetnet har eksistert i godt over 30 år, (D)ARPA, MILNET, TCP/IP, BIND, usenet, ftp, http osv er stikkord som er viktige. gopher er også en luring...

 

som en liten avstikker så kan det nevnes at Frankriket lenge hadde sitt eget opplegg fullstendig adskillt fra "internet"

 

ryggraden i internet er TCP/IP protokollene, de er frie, men blir på sett og vis kontrollert av standardhensyn

 

det har vært et par tilfeller hvor selskap har prøvd å kapre deler av internet. et tilfelle var når aol la inn en sjekk og nektet tilgang på apache-servere

Lenke til kommentar
For å spørre på en annen måte..... : Hvis jeg ville legge ned/terrorisere internett. Hvem måtte kontakte/sprenge til himmels da?

 

Det er vel på en måte de som da "eier" internett :ermm:

For og lage mest kaos kunne man jo slå ut alle root-DNS serverne men internett er nokså robust så du måtte ha hatt enorme ressurser og en mengde terrorister hvis du skulle slå ut nettet på verdensbasis og antagelig ville det bare bare gått en liten stund før ting var oppe og gikk igjen.

Lenke til kommentar
Et amerikansk militært forskningsselskap fant opp internett. Men de hadde ingen intensjoner om at de skulle bli for privatpersoner osv..så vidt jeg husker:D var vel på 1980 tallet elns..correct me if I'm wrong

Vet ikke helt med militæret i usa, men vi hadde i faget "nettverkdesign" teorien om at internett er er forgjengeren til arpa-net (forskjellige universitets nett, tror de ble brukt til forskning)...

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Hva med fysiske terroristangrep? Dette må jo være et svært atraktivt mål!

Problemet er jo at man selvsagt har mange servere plassert rundtomkring og rutiner for og håntere slike potensielle angrep, noe av ideen bak det opprinnelige internett var jo at det skulle være svært robust og ikke være styrt sentralt slik at man ungikk faren for at et enkelt angrep eller flere tok ned hele nettet.

Lenke til kommentar

Det er helt umulig å ødelegge internett fullstendig. Uansett om alle rootserverne er nede vil internett fortsatt virke. Det eneste man kan gjøre er å bryte forbindelsen mellom deler av nettet, eller gjøre en del tjenester utilgjengelig gjennom massive DDOS angrep eller virusangrep.

Lenke til kommentar

Altså....

 

Internett er et system som er lagt for å vær mest mulig desentralisert. Sprenger du universitetet i oslo i lufta (hvor en av de store norske ruterene står, som fordeler kontakt mellom ulike nett) ... så er det vel rimelig sikkert at vi får opp cnn.com for det.

 

Må huske at internett VAR et militært system som har blitt "gitt bort" og fått lov til å vokse på egenhånd. Derfor så eksisterer det ferdige systemer, standarder, protokoller og organisasjoner som forvalter dette. Disse standardene har selvfølgelig utviklet seg i takt med tiden og etterspørselen vår.

 

DNS - er en programvare, finner den i Win2003 serveren f.eks, så du kan sette opp din egen dns server hjemme i stua. Når du skriver www.vg.no i ie, så konverterer den url til en ip ... 193.69.165.20 som er adr til vg. Det er selvfølgelig mye mer til det enn som så ... men du skjønner (eller google is your friend)

 

Internett er såpass robust system at det er faktisk ganske vanskeligt å ta det ut, eg vet ikke om USA klarte å ta ut internett i irak sist krig, store deler av internett i krigene på balkan viste seg også vanskelig å ta ut. Så det er et fenomenalt system.

 

Hvem eiger så internett ... hmm ... ingen og all. Telenor har 100% kontroll på sitt nett og kan i teorien gjør va de vil i sitt eget nett. Men det er jo lite kundevennligt. Men for at alle skal kommunisere med hverandre så må det skje via avtaler og standarder som man blir enige om.

NOEN er satt til å forvalte disse avtalene og regelverket ... og tar betalt for dette... men eiger???? niks ...

 

Sier USA at "nå er det nok, gidder ikke dere pirat j***", vi legger ned sullamitten ... så er det kun USA som forsvinner fra kartet ... internett består. Måtte kanskje flytte eller opprette et par nye organisasjoner for fortsette å forvalte og utvikle standarder .... men internett forsvinner ikke.

 

Du kan til og med ta noen maskiner, lage ditt eget nett, og sette opp ditt eget "internett" i stua ... blir ikke helt det samme, men det skal gå.

 

Idag så er det nok markedskreftene og litt politiske krefter som styrer internett, det er såpass etterspørsel etter dette verktøyet at ISP'er (telenor f.eks) legger seg i tøylene for å tilpasse seg internett ... og gi oss det vi vil ha og dermed sørger for at internett vokser og utvikler seg ... altså opprettholder sin eksistens

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å ødelegge internett fullstendig. Uansett om alle rootserverne er nede vil internett fortsatt virke. Det eneste man kan gjøre er å bryte forbindelsen mellom deler av nettet, eller gjøre en del tjenester utilgjengelig gjennom massive DDOS angrep eller virusangrep.

såvidt meg bekjent er det kun EN "vei"ut fra norge, så ved å sprenge

*NIX så vil internett være utilgjengelig fra Norge / Mot Norge, det er det nærmeste man kommer..

Lenke til kommentar
Det er helt umulig å ødelegge internett fullstendig. Uansett om alle rootserverne er nede vil internett fortsatt virke. Det eneste man kan gjøre er å bryte forbindelsen mellom deler av nettet, eller gjøre en del tjenester utilgjengelig gjennom massive DDOS angrep eller virusangrep.

såvidt meg bekjent er det kun EN "vei"ut fra norge, så ved å sprenge

*NIX så vil internett være utilgjengelig fra Norge / Mot Norge, det er det nærmeste man kommer..

helt til noen får opp en alternativ route via sverige, danmark, england eller et av de mange andre landene vi har kabel forbindelse til :-)

 

Husker når worldcom (eller hva de het) gikk donken, så satt vi i mange dager på jobben for å få opp alternative router utenom deres nett ( noe som egentlig var nesten håpløst).

 

Edit:

som et ps, det vil ikke ta lang tid å få oppdatert routing informasjonen heller da de fleste ISP'r kjører bgp

Endret av fullifaencom
Lenke til kommentar
Eller finnes det andre typer enn toppdomener?

Skal prøve å forkalare, er ikke helt sikker på om at dette stemmer, men i'll take a shot.

 

 

Tar siden min som eksempel

 

Et toppdomene er f.eks. ".net"

et domene er "tronder.net"

et subdomene er "brattern.tronder.net"

 

Siden min "brattern.tronder.net" er et subdomene av domenet "tronder.net" som igjen er en del av toppdomenet ".net"

Jeg mener og ha lest en plass at "." er det opprinnelige super topp domenet.

Slik at alle domener egentlig slutter med "." F.eks "www.vg.no."

Lenke til kommentar
såvidt meg bekjent er det kun EN "vei"ut fra norge, så ved å sprenge *NIX så vil internett være utilgjengelig fra Norge / Mot Norge, det er det nærmeste man kommer..

Er ikke NIX mer ett knutepunkt for samtrafikk i norge, svjv er det ingen selvfølge at all trafikk går igjenom NIX, det finnes også ett NIX2 men det er jo nevnt som en risiko for sabotasje så jeg regner med ting blir mer robust med tiden også i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...