Gå til innhold

Sandblåsing før lakkering?


Anbefalte innlegg

Jeg får tak i ett gammelt Chieftech-kabinett snart som er rimelig herjet med. Det ble lakkert med sprabokser uten grunning så mye av lakken har falt av, i tilegg er lakken stygg og boblete. Tanken bak dette var å pusse dette opp, gi det ny lakk og noe annet småtteri. (worklog kommer :) )

Spørsmålet mitt blir da om noen har noen erfaring med sandblåsing? Jeg vil tro dette må være bedre en å pusse det helt ned selv, da dette er ett omfattende og veldig mye jobb, og sandblåsing koster ikke all verden heller.

I det heletatt, er dette en god ide, eller burde jeg heller finne fram sandpapiret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nok heller ingen erfaring selv med sannblåsig, men jeg tror at det skulle funke bra. Det er jo ihvertfall en enkel løsning. Hva er det som brukes på biler som skal lakeres på nytt? Spør på din lokale bilforretning, det er alltid smart å spørre fagfolk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er ikke vanskelig å sandblåse... Sandblåsing er sånne ting du ikke kan feile på, og er lett å lære... så lenge du ikke sandblåser rett på hanskene dine...

 

Før du gjør noe... spør deg selv: er det verdt det?

 

Hvor får du tak i tilgang til sandblåse utstyr? liker å sandblåse, men har ikke tilgang, siden jeg har slutta på den skolen.

 

PS. Tror ikke du brude sandblåse plast, er ikke sikker, men tror du nesten må bruke sandpapir på det.

Lenke til kommentar
Er ikke vanskelig å sandblåse... Sandblåsing er sånne ting du ikke kan feile på, og er lett å lære... så lenge du ikke sandblåser rett på hanskene dine...

 

Før du gjør noe... spør deg selv: er det verdt det?

 

Hvor får du tak i tilgang til sandblåse utstyr? liker å sandblåse, men har ikke tilgang, siden jeg har slutta på den skolen.

 

PS. Tror ikke du brude sandblåse plast, er ikke sikker, men tror du nesten må bruke sandpapir på det.

Jeg får ett firma til å gjøre det, har ikke tenkt å gjøre det selv. :)

 

Det jeg lurte på er egentlig om dette er å foretrekke fremfor å pusse ned selv, med tanke på resultat. Som nevnt tidligere er lakken ganske fæl, så det hadde vært en fordel å få av ALT, så jeg får lagt på ny lakk.

Lenke til kommentar
Hvis du btaler maks 200-300kr for sandblåsing, syntes jeg du burde gå for det... hvis det koster mer, kan du like godt kjøpe nytt kabinett og få en PSU som du kan modde litt med samtidig...

Jeg får kabinettet helt gratis da det følger med en handel jeg har gjort. :D

 

Men jeg skal undersøke priser og slikt, og se hva jeg kommer fram til. Jeg vurderer lakkering på ett bilverksted også.. :)

Lenke til kommentar

Jeg vill ikke ambefale glassblåsing, hvis ikke du vil ha ei ru overflate etter lakkering. Da er glassbåsing å ambefale, en får et bedre sluttresultat etter lakkering.

Det går jo ann å bruke en filler etter at en har sannblåst. Men da får en jo en del mere arbeid med overflate behandlingen.

 

Det enkleste for å få et bra resultat, er å rive ut alt i kabinettet og hente frem våtslipepapiret og bare matte ned den gamle lakken, og bruke den som primer. Og da burden en få et akseptabelt resultat ut å trenge en lakkboks.

Lenke til kommentar

Skal du bare fjerne lakk, legg ett og ett side panel i en sterk kaustikksoda blanding. Jeg kan nesten garantere deg at alt av lakk er som snørr innen 10-20 minutter. Du kan også lage blandingen tyktflytende slik at man bare kan smøre den på. Bruk litt tapetkilster i mixen.

 

Jeg digger forresten kaustikksoda :D Det er morsomt å dyppe gamle inntørkete og steinharde malingspensler i en slik blanding. De blir som nye igjen i løpet av minutter. Dog kan de bli litt for myke noen ganger... :ermm:

Lenke til kommentar
Mener du dette seriøst at du vil ha chieftechen din

levert inn for sandblåsing og lakkering????

Dersom du ikke har gode bekjenskaper som gjør dette

ikkje gjør d, det er ikke vert pengene.

Det blir billigere med et nytt kabinett.

 

PeeT

Hum, alle maser om disse pengene.. Hvor er 'the case-mod spirit'? :p

 

Jeg vil ikke ha ett NYTT, FERDIGMODDET KABINET, jeg vil ha en god, gammeldags Case-mod, koste hva det koste vil. :) Var innom og hørte om pris på dette, og det skulle ikke bli mer enn 100-200 kr. Det har jeg faktisk råd til. :D

 

Artic: Har du noe forslag om hvor man kan få tak i noe sånt i større mengder? Vil tro at jeg trenger noen liter om dette skal kunne gjennomføres..

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt ha lyttet til Arctic´s råd, det er en mye bedre løsning. Men kaustisk soda må behandles med respekt!!

 

En vesentlig grunn til at jeg anbefaler hans løsning, er at sandblåsing / glasspeening ofte kan stuke og deformere tynne plater (som i et kabinett), og dermed faktisk ødelegge dette.

Sand- eller glassblåsing vil nemlig virke som tusenvis av bittesmå hammerslag mot metallet, og resultater er at dette da vil utvide seg på den flaten som utsettes for behandlingen. I verste fall får du tilbake et kabinett som buler ut "alle" steder, "worst case".

Jeg har holdt på med slike ting i mange sammenheng, og har erfart at slikt kan skje.

Lenke til kommentar
Artic: Har du noe forslag om hvor man kan få tak i noe sånt i større mengder? Vil tro at jeg trenger noen liter om dette skal kunne gjennomføres..

Du får det på små røde flasker i pulverform. Mange dagligvarebutikker og alt av malingsbutikker har det. En boks skulle nok holde. "Problemet" er at man må få blandingen sterk, samtidig som man skal dekke store overflater. Dette kan man løse med å lage et grunt lite basseng. Slå i sammen 4 lekterbiter slik at de danner en ramme som er litt større enn sidepanelet på kabinett. Legg så denne rammen på et plant underlag ute(!). Du kan også bruke andre ting som mursteinLegg så litt solid plast opp i denne rammen. Da har du et akkurat passe stort basseng som ikke behøver mer enn 1-2 liter vann, og tar en side om gangen. Rør ut ca en halv boks kaustikk i dette. Og som Skrue sier, ha respekt for dette stoffet! Du vil ikke ha det i øynene...

Men skulle du søle noe på deg selv, skyll med store mengder rent vann. Lut er vannløselig og det er snillt mot miljøet - i motsetning til overpriset malingsfjerner man får kjøpt. Du kan selvfølgelig gå for sistnevnte også hvis man ikke føler seg bekvem med rollen som hobbykjemiker. Men det blir både dyrere, og minst like mye søl.

 

PS. Arctic med dobbel c ;)

Lenke til kommentar
Hum, alle maser om disse pengene.. Hvor er 'the case-mod spirit'? :p

Jeg vil ikke ha ett NYTT, FERDIGMODDET KABINET, jeg vil ha en god, gammeldags Case-mod, koste hva det koste vil. :) Var innom og hørte om pris på dette, og det skulle ikke bli mer enn 100-200 kr. Det har jeg faktisk råd til. :D

Men mye av vitsen case mod og slik er jo å gjøre d SELV.

D er vel d samme å kjøpe te ferdi moddet eller

kjøpe et og la andre modde d for deg?

 

Keep on modding

 

PeeT

Lenke til kommentar

Skrue: Takk for ett informativt svar, da dropper jeg det. :)

 

Arctic: Beklager, skal aldri gjenta seg. :innocent:

(Aldri lagt merke til den C-en før du nevner det :blush: )

King_mephisto: Har lakkert mye rart før, og vil gjerne at det skal bli perfekt denne gang, så nå får det koste hva det koste vil, blankt skal det bli :D

 

peet-79: Helt riktig. Halve morroa er å gjøre det selv, noe jeg har tenk å gjøre også. :dremel:

 

En annen fordel med sandblåsingen var at de la på grunning inkludert i prisen, var derfor jeg var så hypp på dette. :)

Skal se om jeg får tak i noe Kautisk Soda, og få laget ett bad til dette. Hvordan reagerer dette med plastikk, skal tro? Blir vanskelig å få laget ne i tre som er tett..

Endret av v0id
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...