Gå til innhold

IP-telefoni - kan noen noe om dette emne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste du trenger er brebånd! Du kan ringe og være på internett samtidigt. Jeg har ip telefon fra telio og er meget fornøyd. Gratis å ringe til alle hus telefoner i norge og billigt å ringe til mobil. Når du bestiller så får du et modem som du plugger en helt vanlig hus telefon inn i. bruker selv en tråløs:D

Lenke til kommentar

Jeg legger til VoIP

 

De tar dessuten ikke månedsavgift slik Telio gjør.

 

 

 

Men jeg har et problem: Kabelen mellom den analoge telefonen og adapteret må ha en liten plugg i begge ender (ikke den store gammle typen). På Elkjøp solgte de mefg en kabel som det står ISDN på. Kan det være årsaken til at jeg ikek får ringt ut? Får bare opptatt signal. Jeg har summetone

Lenke til kommentar

Vær litt obs, det er ikke sikkert det er så mye å spare som det først ser ut til.

 

Etter første Telio regning ser vi at omtrent 60% av samtalene er til mobil, og det er det egentlig ingenting å spare på i forhold til Telenor. (Telio belaster pr påbegynte minutt).

 

Ringing til fasttelefon er jo tilnærmet gratis hos Telenor og andre operatører også. 8kr timen eller noe sånt...

Lenke til kommentar

ADALE ! Jeg har eksakt samme problemet ! og den kabelen jeg fikk fra Elkjøp passet ikke skikkelig i adapteren....... men det er link.. men jeg får <grrr> meg ikke ringt ut ! :-( :thumbdown:

 

EDIT: Når jeg har fikset configgen som best jeg kan så kan folk ringe inn til meg...

men jeg kan altså ikke ringe ut.. Og det verste er at jeg FIKK DET TIL på fredag før jeg la meg :-( men da jeg våkna kunne jeg ikke ringe ut (må ha vært noe sånt, husker ikke helt)

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Har hatt Telio i snart 5mnd og må jo si at jeg er meget fornøyd...Fikk min faktura nå og hadde ganske mange minutter til mobiltlf og ble overrasket hvor mye mindre det ble sammenlignet med Telenor som jeg hadde før...Samboeren min bruker telefonen veldig mye særlig på kveldstid og alle de timene hun sitter og prater blir det fort penger av det iløpet av 1 års tid...Har ikke noe regnestykke på det men mener at vi sparer et ganske betydlig beløp på og ha ip-telefon....Har heller ikke hatt noe problemer med ip-telefon heller---

Lenke til kommentar

Det fine for meg er at jeg har en fast avgift (159 kr mnd) uansett hvor mye jeg ringer til fast-tlf.

 

Hvis man skal ha analog tlf + nummervisning koster det 159+25=184 pr mnd hos Telenor.

 

Og når jeg ringer mobil er jeg garantert å ringe rimeligere enn med Telenor fast-tlf.

Ingen startavgift, og kr 0,95 pr minutt.

 

Telenor: Kr 0,59 i startavgift, og minimum Kr 1,18 i minuttet (Til Telenor Mobil) og inntil Kr 1,89 i minuttet (Til Teletopia).

 

IP24.no er vel i prinsippet "rimeligere" enn Telio.

Men har en startavgift på Kr 0,20 til Mobil, og er bare 5 øre minuttet rimeligere.

Dvs at du må ringe 5 minutter for å spare 5 øre.

Abb hos IP24.no koster Kr 124,- pr mnd.

 

Konklusjonen er vel, har man bredbånd, er det en del å spare på IP-telefoni.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp tur innom Excel og satte opp et regneark.

 

Regnet sammen faste utgifter pr mnd for Telenor, Tele2, Telio, IP24.no og TeleVoIP.

 

Så satte jeg et estimat på 2 samtaler fasttlf pr dag (kveldspris), totalt 30 minutter.

Og et estimat på 3 samtaler til mobil pr dag, totalt 15 minutter.

 

(Dette er priser for 1 linje, og ikke medregnet evt linjeleie til Telenor Nextel hvis man har ADSL uten fast-tlf abb).

 

Resultat.

 

Telenor: kr 929,50

Tele2: kr 837,00

Telio: kr 586,50

IP24.no: kr 562,00

TeleVoIP: kr 585,00

 

IP24.no (sorry, skrev feil først) er de eneste med fakturabegyr som jeg kunne se.

Og jeg har regnet med at man må betale Telenor for Se hvem som ringer selv om man har telefoni fra Tele2.

 

Doblet jeg samtalene fikk jeg følgende resultat:

 

Telenor: kr 1675,00

Tele2: kr 1500,00

Telio: kr 1014,00

IP24.no: kr 985,00

TeleVoIP: kr 1170,00

 

Grei konklusjon det der. IP telefoni er mye rimeligere enn fast-telefoni.

Selvfølgelig avhengig av hvor mye man ringer.

Trenden viser at hvis man ringer lite er det mest å spare.

Telio vs IP24.no er close, disse regnestykkene "favoriserer" IP24.no siden det er lange samtaler.

Hadde det vært mange korte samtaler (under 4 minutter) ville det blitt mere "close race".

 

PS: På mobilsamtalene valgte jeg absolutt rimeligste pris hos Telenor og Tele2.

Dvs at dette er "best case" for disse operatørene. Ringer man til f.eks Netcom Mobil, blir det enda verre.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Det er helt klart. Men vi vanlige dødelige klarer oss med 1 linje.

 

Og det viser helt klart at man er nødt til å velge selskap etter hva slags krav man har.

 

Uansett, regnestykkene viser at Telenor og de andre er nødt å finne på noe lurt for å konkurrere med IP-telefoni.

 

En annen faktor er jo at man må regne med å betale ca 70 kr mnd for å ha bredbånd uten fast-tlf.

Unntaket er vel Kabelmodem og NGT.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Hjemme hos meg skjer det nå ofte at jeg trenger tlf når min kjære mor eller broder sitter i den, så det finnes faktisk dødelige mennesker som har behov for mer enn 1 linje ut/inn... :tease: Var ikke dyrt da, men er det noen som har hatt noen problemer med ip telefoni tidligere? Sitter her med isdn (og adsl SEFF) og lurer på om jeg skal skifte... Yeah, jeg har ngt :innocent:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...