Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL oppkobling på 2 separate LAN?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har en nabo som pga. uforståelige Tullenor-linjer ikke kan få ADSL. Planen nå er å dele min oppkobling. Husene ligger svært tett, så vi kan trekke kabel evt. benytte trådløst.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har gjort dette før, og vi vil ha fullt separerte nett. Dvs. at han ikke skal kunne se mine maskiner og jeg ikke hans. Har noen forslag til hvordan dette kan gjøres?

 

-Tman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enten kjøpe en router som støtter VLAN eller så kjøper dere hver sin billigrouter og plasserer mellom router/modem og deres nett.

 

Jeg er ikke helt inne på ruterfunksjonalitet, kan jeg konfigurere disse slik at det ikke er "kontakt" mellom portene? (f.eks. ved å kjøpe denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121673&cks=WOF )

Det er et 1-ports ADSL-modem levert av Tullenor som brukes(Thompson SpeedTouch 510i).

 

Med forslaget over blir det vel en oppkobling som dette:

 

ADSL-Modem ->

Router 1 ( kabler til nettverk "Hus 1" + 1 port til Router 2) ->

Router 2 ( nettverk for "Hus 2" )

 

Har jeg forstått riktig? Hvordan konfigurerer jeg dette oppsettet slik at Hus 2 ikke ser noe i Hus 1.

 

Beklager om dette er "barnelærdom" jeg ber om, men jeg er temmelig ny på nettverk!

 

-Tman

Lenke til kommentar

Er ADSL bestilt etter 1. mars 2004? Da er i så fall SpeedTouch'en en router. Og da kan dette løses på følgende måte:

 

ADSL router -> hub -> 2 routere (en hos hver).

 

Siden ADSL routeren har IP adressen 10.0.0.138 som standard, og deler ut IP'er i 10.0.0.x, så kan hver router kobles til hub'en og være på samme subnet på utsiden, mens innsiden av routeren settes opp med et annet subnet av fritt valg.

 

Dette krever at hver av de 2 ekstra routerene settes opp at de skal motta IP fra SpeedTouch'en.

 

EDIT: Aktuelle routere kan være D-Link DI-604 og hub kan være hva som helst. D-Link sine routere er svært enkle å konfigurere etter mine erfaringer.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...