Gå til innhold

Socket A pc


Anbefalte innlegg

En kompis av meg skal ha ny pc men han er vil ikke gi mer en rundt 6000. Så jeg satt sammen dette oppsettet til han:

 

Thermaltake Extreme Volcano 12 CPU-Vifte

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board Midi Tower

Western Digital 200GB Caviar IDE HD 7200RPM

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

Nec ND-2510A

 

Er dette noe å anbefale til han, har jeg glemt noe? Han har tenkt å overklokke, holder den vifta til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han har tenkt å overklokke, men klarer ikke plukke ut komponenter selv? Neppe særlig lurt :roll:

 

men det er vel egentlig en helt grei lavbudsjettspc, men jeg ville anbefalt deg asus a7n8x-e deluxe i stedet for abit kortet - bare dårlige erfaringer med abit sitt nf7-s (fått 4 defekte kort, og hatt venner og bekjente som har fått defekte kort, samt kort som har blitt defekte over tid)

 

 

Tror nok vifta vil holde til overklokking, men du kan jo fortelle han at det ikke er såå mye poeng i å styre med overklokking for å få den opp til 3200+ hvis han ikke kan så mye data ;)

 

edit: Men hvis han likevel skal overklokke er det kanskje lurt å se på noen av de athlon xp mobile cpuene? De skal visst klokke som udyr...

Endret av oycob
Lenke til kommentar
men det er vel egentlig en helt grei lavbudsjettspc, men jeg ville anbefalt deg asus a7n8x-e deluxe i stedet for abit kortet - bare dårlige erfaringer med abit sitt nf7-s (fått 4 defekte kort, og hatt venner og bekjente som har fått defekte kort, samt kort som har blitt defekte over tid)

Jeg har dårlig erfaring med a7n8x-e deluxe. Har hatt 2 som var defekte selv, og hørt om en par tre andre som har hatt det.

Kjenner flere som kjører NF7-S uten problemer...

Lenke til kommentar

Men hvis han skal overklokke en prosessor med 333 MHz FSB, så vil han meget mulig ende opp med å underklokke minnet litt, evt. en marginal overklokking?

 

Du overklokker ikke en Barton til f.eks. 390 MHz FSB, og i tillegg har en multiplier på 6/5 på minnet? Er det noe vits i da, selv om det går?

 

EDIT: jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor multiplier på minnet har noen hensikt, ettersom det ikke øker båndbredden :confused:

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Men hvis han skal overklokke en prosessor med 333 MHz FSB, så vil han meget mulig ende opp med å underklokke minnet litt, evt. en marginal overklokking?

 

Du overklokker ikke en Barton til f.eks. 390 MHz FSB, og i tillegg har en multiplier på 6/5 på minnet? Er det noe vits i da, selv om det går?

 

EDIT: jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor multiplier på minnet har noen hensikt, ettersom det ikke øker båndbredden :confused:

Setter du divideren til 1:1 på et AMD-system kan du oppnå større båndvredde med to brikker i dual-oppsett på 166MHz enn en i single på 200MHz.

En FSB på "390" vil ha bedre båndbredde med diveder på 1:1 enn FSB på 400 og divider 6:5.

Divideren bestemmer bare hvordan RAMhastighen skal følge FSB.

Og det kan gi bedre båndbredde avhengig av hvordan du tweaker settings osv.

Er altfor syk til å forklare dette nå, men innviklede saker er det ihvertfall. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...