Gå til innhold

9800 Pro vs 9700 Pro


frodeaa

Anbefalte innlegg

Har vurdert om jeg skal skifte ut det gamle 9700 Pro kortet mitt med et 9800 Pro for å få litt bedre flyt i enkelte spill (Far-Cry, Doom3, HL2 når det omsider kommer, etc). Men etter og ha rotet litt rundt på bl.a Toms Hardware sitter jeg og lurer på om det egentlig er så mye og hente på å brenne av 1800 kr på et 9800 Pro kort. Er det noen som har en formening på om det er mye og hente på en slik oppgradering?

 

For meg er det uaktuelt og bruke mer en 2000 kr på et nytt skjermkort (noe som utelukker bedre kort en 9800 Pro), og det er også rimelig uaktuelt og kjøpe nytt skjermkort for å få 5-10 fps mer i ytelse. Kan jeg ha mer å hente dersom jeg oppgraderer fra 512mb til 1024mb minne? Hender til tider at fps dropper til 10-15 for så og hoppe opp igjen rett etterpå (når ting skjer, f.eks når dører åpner seg på starten av en level i Doom3 osv.). Har hørt at dette kan være pga. for "lite" minne.

 

Forøvrig er det en P4 2,8GHz 512kb 533MHz FSB prosessor med 512mb 533MHz PC1066 RDRAM som surrer inni kabinettet. Har også et visst inntrykk av at RDRAM er dyrt og vanskelig og hoste opp for tiden, stemmer det?

 

På forhånd, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolutt lagt pengene i mere minne enn å bruker 2k på radeon9800 pro når du har et helt kurant skjermkort fra før.

 

rdram er vel litt avleggs nå men tror det er noen shopper som har de ennå.

 

 

 

edit: Hvilket hovedkort har du?

Endret av _Prime_
Lenke til kommentar

Et skjermkort vil i realiteten koste rundt 1100kr, da jeg har noen som vil kjøpe 9700 kortet mitt for 700. Kjøper jeg minne må jeg ut med alt uten at jeg får solgt noe. Med de prisene jeg har sett rundt om kring ligger det på minst 2000 flis for 512 ekstra. Har sett på bruktmarkedet + qxl/gibud, ingen som selger pc1066 :(

 

Usikker på hoverkort type. Er en halv vassen Dell Dimension jeg kjøpte gjennom jobben i april i fjor, men den kjører på Inter 850 chipset så vidt jeg vet. Er vel et custom Dell kort av ett eller annet slag. Støtter i hvertfall opptil 1500 og noen mb med RAM.

 

Men ja, kunne vel faktisk godt tenkt meg mer minne... :ermm:

Lenke til kommentar

Nja, det er vel lite aktuelt... 1GB med DDR minne blir vel nesten 2000 bare der, så kommer hovedkort i tillegg... Dessuten vet jeg ikke om jeg orker bytte hovedkort inni den derre Dell kassa der. Mye rare patenter ute og går, en liten ting som ikke passer så er helvete løst. Pluss at jeg er lat da ;)

Lenke til kommentar
R9800Pro er omlag 20% raskere enn R9700Pro i Doom3, men likevel så mener jeg at hvis du først skal oppgradere skjermkortet så bør du minst oppgradere til GF6800.

Men det er jo bare i doom3, såvidt jeg vet så har Radeon 9800pro rundt 1-20% bedre ytelse enn 9700pro, spesielt bedre ytelse har det med AA og AF skrudd på.

 

Men jeg synes så absolutt ikke det rettferdiggjør en oppgradering når du har et meget kurant kort fra før.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...