Gå til innhold

Powercolor 9800 pro med Zalman kjøling i Doom3


Beop

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått hjem nytt skjermkort fra Powercolor, ett 9800pro. Bytta ut vifta med passivt kjølesystem fra Zalman. Problemet er at når jeg spiller Doom3 så begynner spillet å bugge, dvs at skjermen blir full av hvite og røde prikker.

Vet at slike symptomer kan forekomme hvis kortet blir for varmt.

Har ikke overklokket kortet, står som det kom.

 

Hva er egentlig problemet, og er det i såfall noen andre som har tilsvarende problem i dette spillet?

 

PS! Farcry og andre nye spill har jeg ikke noe problemer med "dots".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en enkel og grei forklaring er at doom3 tyner grafikk kortet slik at det blir fort varmt, dette gjelder spesiellt for ATI, eneste løsning er å få bedre kjøling på kortet eller klokke det litt ned (selv om du ikke har overklokket det).

 

for all del ikke spill med artifacts, man leker ved stupet so to speak.

 

 

ps. se www.planetdoom.com sitt techforumet

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

noen andre med samme problemer ? er nok maaaaange andre med samme problem.

har du overklokket ? klokk ned.

kjører du stock speed? gjør som alle de andre måtte, underklokk skjermkortet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Prøv og last ned nye drivere, eller skift Grafikoppset i spille

F.eks 16Bit istede for 32Bit farger

Det kain også være det at du har for gammel DirectX instalert!

det hjelper da ingenting på varmeproblemer, i tillegg så er det et opengl spill.

Lenke til kommentar
Prøv og last ned nye drivere, eller skift Grafikoppset i spille

F.eks 16Bit istede for 32Bit farger

Det kain også være det at du har for gammel DirectX instalert!

det hjelper da ingenting på varmeproblemer, i tillegg så er det et opengl spill.

Nei men det KAN være andre grunder en varme problemer da......

Men jeg inrømmer at det er veldig sansynlig varmen som gjør det ja!

Lenke til kommentar

Kjører nyeste ATI drivere (datert 20 juli)

Skikkelig tråkit at kortet ikke klarer å kjøre sin egen kapasitet engang...

Å kjøpe vifte til Zalman ribbe er vel egentlig utelukket, siden jeg kjøpte Zalman for å slippe unna viftestøy.

 

Hvis man kjører "oppgraderingsguiden 9800 til 9800xt" som ligger som en topic, da er man vel ganske raukjørt? Må vel klokke ned til godt under 9800pro igjen for å spille doom3?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

vel, da har du jo teknisk sett overklokket kortet ditt..er bare til å reversere alt du har gjort for så å prøve spillet med 9800pro med original hastighet.

Lenke til kommentar

Høres ut som et varmeproblem. Det finnes en vifte fra Zalman som kan monteres på heatpipen (dersom det er en slik passiv kjøler du har). Viften er lydløs på laveste spenning, men kjøler samtidig heatpipen en del. Anbefaler å prøve en slik.

 

For å sjekke om det er temperaturen som er problemet kan du i første omgang åpne kabinettet og evt. sette en kabinettvifte til å blåse på skjermkortet. Du klarer sikker å fikse noe midlertidig festegreier.

 

Edit: Ser at underklokking fungerer. Da er det nok et varmeproblem.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Høres ut som et varmeproblem. Det finnes en vifte fra Zalman som kan monteres på heatpipen (dersom det er en slik passiv kjøler du har). Viften er lydløs på laveste spenning, men kjøler samtidig heatpipen en del. Anbefaler å prøve en slik.

 

For å sjekke om det er temperaturen som er problemet kan du i første omgang åpne kabinettet og evt. sette en kabinettvifte til å blåse på skjermkortet. Du klarer sikker å fikse noe midlertidig festegreier.

 

Edit: Ser at underklokking fungerer. Da er det nok et varmeproblem.

Den er og omtrent lydløs på høyeste hastgihet... Hadde den selv, funket meget bra!

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med "rødprikker" i doom3 med 9800 pro (Core 415/mem 380, stock kjøling):

 

Catlyst 4.7

ingen prikker på 1024/768 high detail AA av, prikker oppstår sammen med AA

 

Catalyst 4.9 (betafix for doom3)

Røde prikker også uten AA

Ikke kjørt timedemo, men definitivt noe bedre ytelse.

 

Du kan altså prøve å nedgradere til 4.7 om du har gått over til 4.9. Litt hastighetstap (dog har jeg ikke data til å bekrefte dette, bare egne inntrykk), men ikke artifacts.

Lenke til kommentar

Du kan jo bare bruke ei eksternt vifte, dere har sikkert liggende eller så kan du kjøpe på elkjøp. Bare åpne side døra og sette vifta mot grafikk kortet. Jeg bruker den løsningen når jeg spiller Doom. Jeg har jo uansett så høy lyd at jeg hører jo ikke at vifta bråker som verre er.

Lenke til kommentar

Lasta ned RAGE3D og kjørte programmet... Der står det at klokkehastigheten på kortet mitt er 378-337,5.... Er dette stock på kortet, eller er dette default i programmet? (har forresten 9800pro)

Prøvde hvertfall å kjøre spillet med denne hastigheten. Til og begynne med var fantes det ikke hvite eller røde dotter, men etter 5 minutter så satte det igang. Spillet hadde heller ikke noe bra FPS.

Kjører Medium innstillinger i 800x600...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...