Gå til innhold

Hva er egentlig lykke?


Anbefalte innlegg

Smeboe er i sitt filosofiske hjørne i dag(og han liker å snakke i 3.person), og så lurer han på: Hva vil dere karakterisere som lykke? Når er man lykkelig? Hvordan har folk det i Nirvana?

 

Personlig vil han beskrive lykke slik: "Et fullstendig fravær av bekymringer"

 

Det betyr at du, for å bli lykkelig, må:

  • Være såpass velstående at du slipper å bekymre deg for penger
  • Ha et godt sosialt liv
  • være "stressless"(Mora mi er alltid stressa, uansett hva som skjer. hun kan aldri bli lykkelig)
  • Ha et godt utseende, ihvertfall i følge deg selv
  • Ha et godt følelesliv
  • Ha en MONSTER-PC!! :thumbup:

 

Hva er DIN mening??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og Nisje Olm: Mener du fravær av egoisme, eller det omvendte??
ahamkara: ego. The scriptures define ahamkara as abhimanatmika ahamkara—“This egoistic faculty claims that ‘I am the doer, I am, I am.’” It is the third of the antar karana chatustaya, the four internal instruments

<smiskemode>Enda et kryptisk innlegg av Nisje Olm. Hvor får du all visdommen fra :dontgetit: ? *Nisje Olm fan* </smiskemode>

 

On topic:

Får å kunne føle godt må du også føle vondt. Ikke bare enten eller. De to følelsene er avhengi av hverandre. Er vel det orborus representerer?

 

I dag er vi jo nærmest "nytelses maskiner". Vi sitter stille og nyter og nyter og nyter osv. Vi har en slags fobi mot vonde ting. Kanskje derfor store deler av befolkningen har depresjonsproblemer?

 

Jeg tror Ola Nordmann ville vært lykkeligere hvis han bare fløt litt mere med tilværelsen uten å tenke på konsekvenser hele tiden...

 

(Btw, utrolig hva en kan få ut av en situasjon som på forhånd så ut til å bli fæl)

 

(EDIT: fulgte ikke helt med)

Endret av [0x]
Lenke til kommentar
Lykke for meg er fraværet av dualitet (ego), lykke på det materielle plan er å se nye bygninger kollapse eller en voldsom naturkatastrofe...

Var dette seriøst ment?

Creation by destruction. Gammel drit fjernes og det gjøres plass til noe nytt og bedre.

Endret av [0x]
Lenke til kommentar

*Tenke til hjernen koker over slik at kraniet sprekker.*

 

men jeg ser ingen vei tilbake fra hvor jeg kom fra...

 

Ei kule. Verden forsvinner på et øyeblikk (hvis ikke hjernen din, akkurat i det du trykker på avtrekkern setter deg inn i en drømmefase som får det øyeblikket til å virke som en evighet :w00t:. Sett filmen Waking Life?) Alt blir til et fint ingenting (mest sannsysnlig) du vil aldi vite at du har levd osv osv...

Jeg ville forøvrig vært lykkelig hvis Nisje Olm sendte meg en liste med navnene på alle de esoteriske bøkene han har lest :p

Endret av [0x]
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter østlige ( og de fleste, også de vestlige) religiøse retninger dithen at ønsker om fordeler for egen del ikke er i samsvar med de aktuelle dogmenenes lære om hvorledes den ultimate belønning kan oppnås.

 

Den animalske beveggrunn er begjær. Selvbevissthetsargumentet er en betingelse for differensieringen mellom oss og dyrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...