Roger72 Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Når jeg starter opp maskinen så vil den starte opp win-xp(D:) og ikke -98(C:), men nå har jeg ikke xp der lengre, for den er formatert. Hvordan løser jeg det? Er sikkert en innstilling i bios som jeg ikke finner.? Roger
Roger72 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Skal jeg bare skrive c:\boot.ini ??? og alt ordner seg?
Lautsprecher Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Skal jeg bare skrive c:\boot.ini ??? og alt ordner seg? Rediger boot.ini. Fjern det OS'et du ikke bruker.
Hetland Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 gå inn på "kjør" åså skriver du msconfig..... går ikke det?
Sozinho Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Problemet er at når du har windows 98 f.eks på c stasjonen og så legger inn windows xp på d stasjonen så overstyrer windows xp det "programmet" som starter windows 98 på c stasjonen og gir deg en meny som lar deg velge 98 eller xp. Når du så har fjernet xp vil du fremdeles sitte igjen med denne menyen. Jeg husker ikke 100% hvordan man fikk den vekk for det er for mange år siden jeg hadde dos eller 98 på noen av mine maskiner, men jeg mener at man må bruke en bootdiskett med windows 98 og skrive sys c: når man ar startet opp fra diskett. Da overskrives nt loaderen. Det kan også være io.sys eller msdos.sys må forandres for å peke til riktig windows installasjonsmappe. Evt. sjekk om du har msdos.sys og/eller io.sys, og om det refereres til f.eks c:\windows i en av disse. Er sikkert noen glupe hoder her som husker dette bedre enn meg
Roger72 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Skal jeg bare skrive c:\boot.ini ??? og alt ordner seg? Rediger boot.ini. Fjern det OS'et du ikke bruker. Fant boot.ini ja. ikke så vanskelig i grunn. Slik ser den ut, men hva skal bort evt tilføyes? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:\="Microsoft Windows
CannibalCorpse Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 (endret) [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:\="Microsoft Windows Det som står etter "default=" skal erstattes med "C:\" Altså: "default=C:\" Men om du har fjerna hele XP og ikke har flere NTFS systemer er det vel likegodt å fjerne disse tingene (ntdetect, boot.ini etc)... Endret 4. august 2004 av CannibalCorpse
Roger72 Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Altså: [boot loader] timeout=30 default=c¨\ Eller bare: "default=C:\" Og ikke noe mer på den siden? Blir litt forvirret, så jeg beklager alle spørsmålene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå