Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk ISDnN oppkobling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen venner har en ISDN linje hvor hvor de kun kan være på nett en av gangent .

De har spurt meg hva de trenger av utstyr for å få 4 maskiner hvorav en bærbar på nettet og kjøre det trådløst; eller deling av Internettoppkoblingen trådløs.

Har frarådet dem å gjøre det med ISDN og heller få bredbånd men,men

Regner med at de må ha nettkort som støtter Wlan for alle maskiner, aksesspunkt og en ISDN router.

Er grønn på dette med trådløst etc .

Kan noen hjelpe meg med en liste over hva somtrengs for å få 4 maskiner og i trådløst nett og internettilgang.

Blir glad for eventuell hjelp på denne. Har sagt at det trolig koster endel kroner i utstyr :)

Endret av slaraffen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Regner med at de må ha nettkort som støtter Wlan for alle maskiner, aksesspunkt og en ISDN router.

Er grønn på dette med trådløst etc .

Her er alt du trenger av router:

http://www.draytek.no/produkter_vigor2900gi.htm

Veldig bra og klar for bredbånd når de har tatt til vettet.

Husk på og advare de på det sterkeste mot ISDN-routere, det er skumle saker hvis de ikke vet nøyktig hva de har innstallert og hva som kan trigge dem.

Regningen kan bli astronomisk hvis de ikke er svært bevisste.

Skrevet

Fine greier og takk for kjapp respons

Tipper det er en forholdsvis dyr router.

I tillegg trenger de vel nettverkskort som takler wireless ???

Skrevet
Fine greier og takk for kjapp respons

Tipper det er en forholdsvis dyr router.

I tillegg trenger de vel nettverkskort som takler wireless ???

Ikke så fryktelig dyr men selvsagt mye dyrere enn disse hjemmerouterne for bredbånd.

Men hvorfor noen med tilgang til BB vil utsette seg for risikoen med ISDN-routere er en gåte, kortene er billige men sats på USB-kort på stasjonær maskiner.

Forklar dem nøye hva de gir seg ut på og for all del fraskriv deg ett hvert ansvar for eventuelle regninger i titusen kr klassen som en slik router fint greier og produsere hvis brukerne er hodeløse eller routeren er feil oppsatt.

Skrevet

Ja jeg mener også de burde bruke BB.

Går det greit å bruke usb på den bærbare også. beklager at jeg sikkert spør litt dumt

Og nok en gang takk for velvillig hjelp

Skrevet
Ja jeg mener også de burde bruke BB.

Går det greit å bruke usb på den bærbare også. beklager at jeg sikkert spør litt dumt

Ja, men PCMCIA eller PC-card passer jo bedre.

For og være ærlig så ville jeg rådet deg til gi f i og ta på deg dette med mindre de kjøper BB, 299,- koster de billigste abonnementene pr mnd så det kan umulig bli særlig mye billigere med ISDN, de må ha langt dyrere utstyr og som sagt risikoen for økonomisk ruin er ganske stor i og med de fleste programmer som snakker LAN mot nettet tar for gitt at dette er 24/7 linjer.

Trussler om 30000kr i telefonregning i kvartalet burde da skremme dem vekk fra ideen skulle jeg tro.......

Skrevet

Ja, jeg skal ta det rådet ditt å følge det, for det er som regel den som har satt opp som får skylden

så jeg sier BB eller så kan de ordne det selv......

Takker for gode råd og tips :-)

Skrevet
Ja, jeg skal ta det rådet ditt å følge det, for det er som regel den som har satt opp som får skylden

Du gjør lurt i og følge det ja, veldig lett og tabbe seg ut og som alltid vil den som monterer få skylda uansett om de som bruker det er komplette idioter.

Skrevet (endret)
Ja,  jeg skal ta det rådet ditt å følge det, for det er som regel den som har satt opp som får skylden

Du gjør lurt i og følge det ja, veldig lett og tabbe seg ut og som alltid vil den som monterer få skylda uansett om de som bruker det er komplette idioter.

agvg, fabelaktig råd! All mulig heder for den.

Gud bedre meg det finnes mange små/mellomstore bedrifter ute i landet som har fått svi for å ha en server med ISDN kort eller ISDN router stående og ringe opp hvert 5. minutt for så å koble ned etter 2. Et enkelt program innenfor som tar ISDN-linja for å være en fast oppkoblet linje og h**vete er løs.

Endret av Spirograf
Skrevet
Gud bedre meg det finnes mange små/mellomstore bedrifter ute i landet som har fått svi for å ha en server med ISDN kort eller ISDN router stående og ringe opp hvert 5. minutt for så å koble ned etter 2. Et enkelt program innenfor som tar ISDN-linja for å være en fast oppkoblet linje og h**vete er løs.

Kjenner problemet. Hadde en kompis her på et mini lan for lenge siden før vi hadde bredbånd. Vi lånte en hub av en annen fyr, og etter en stund merket jeg at han var tilkoblet internet gjennom meg, selv om vi prøvde å logge av. Jeg gadd ikke å tukle med innstillinger og tillatelser og siden vi ikke skulle bruke nettet, dro jeg like gjerne ut kontakten. Du kan sikkert forhindre deg fra at det skjer, ved å stille på saker og ting, men det blir nok veldig tungvint. I tillegg er det billigere med bredbånd, ihvertfall hvis du bruker nettet såpass mye at du har behov for å være påkoblet på flere maskiner samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...