Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått noe loddetinn med 3% sølv og litt loddefett nå (lånt som så mye annet fra naboen..), så jeg skal nok lodde den i morgen.

 

Vil det bli bra når det er så lite mellomrom mellom sølvet og plata? Jeg er litt usikker på om det er plass til nok loddetinn mellom.. Jeg er jo en n00b i lodding som så mye annet, så jeg vet ikke.. Kan det loddes når det ikke er noen klaring?

 

Kom hjem fra en liten tur til nord i dag, så jeg har ikke fått gjort noe denne uka.. Tar deg på ordet om et par dager Skrue!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blokka var jo ikke helt ferdig, så jeg måtte jo gjøre litt til...

 

Etter å ha tatt en kjapp telefon til Skrue for å få noen gode råd, fant "jeg" ut at jeg burde la det være litt plass til loddetinn mellom sølvet og plata, så jeg pusset bort litt (eller kanskje litt vel mye, som Skrue kommenterte det med etterpå). Det vil nok være en fordel å bruke en liten nålfil neste gang jeg skal gjøre det. Litt vanskelig med grov redskap.

 

 

blokk6.jpg

 

 

Med rom for (mye) loddetinn var det bare å sette i gang med loddingen. Jeg har kun loddet fast ledninger med loddebolt før, så dette var jo en ny utfordring.

 

Jeg valgte å gjøre det på komfyren med en liten aluminiumsbit mellom kokeplata og emnet.

 

Resultatet første gangen ble ikke så bra. Tinnet fyllte ikke opp hele mellomrommet, og det er vel lite sannsynlig at den var tett.

 

Jeg forsøkte også en gang nr 2. Det ble heller ikke så bra. Fortvilet ringte jeg å SC-Hotline for å avtale time...

 

 

blokk7.jpg

 

 

Når Skrue så blokka forstod han problemet. Når sant skal sies så det jo ut som om blokka var lodda i peisen... Jeg hadde brukt for sterk varme. Når tinnet smelter skal man visst bare holde den temperaturen, ikke øke hemmningsløst derfra slik som n00ber som meg gjør (gjorde).

 

Tilbake fra SC-workshop så blokka slik ut:

 

 

blokk8.jpg

 

 

Derfra var det jo bare å pusse og polere litt for å få bunnen ok. Det kom et par striper under dreiingen, men de har jo ingenting å si for resultatet. CPU kommer jo bare til å være i kontakt med sølvet.

 

 

blokk9.jpg

 

 

Jeg brukte litt poleringsmiddel, men jeg var svært nøye med å vaske bort enhver rest av dette med isopropanol slik at ingen kunne komme å si noe om rester av polèrmiddel...

Lenke til kommentar
Stil, karamba, stil! :love:

 

Off-topic: Hvor får dere tak i så tykke kobberplater?? 10mm f.eks.

 

(sorry off-topic)

Vil anbefale deg å ta en tur på stokstad stokstad på alna. De har veldig mye i metaller der for en billig penge. Kjøpte selv en ganske lang 10mm kobberskinne til 50kr.

 

Blir stil over den blokken der ja! Ligner ganske på den originale fra dangerden. og så blank og fin :wee:

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene!

 

Den var dritpen!

 

Pen som drit? Takk.. ;)

 

(Pent selve bildet også, øvd lenge?)

 

Takk, selv om bildene jo er av varierende kvalitet. Jeg må vel innrømme at jeg har øvd en stund (det var en periode hoved-inntektskilden min). Bildene er jo tatt i farten under jobbingen, så det er jo ikke annet enn snap-shots. Bildet av loddingen (eller varme-mishandlingen som skrue sikkert tenker i sitt stille sinn) skille seg jo ut. Lampa i kjøkkenvifta gir ikke så bra fotolys..

 

 

Ah, nyyydelig karamba! Nesten så jeg misunner deg tålmodigheten din, for det MÅ jo ta tid for å få den så blank!

 

Det var slett ikke så vanskelig å få den blank. Mye er jo gjort når flaten er plan i utgangspunktet, som jeg jo må takke deg for! Jeg vet ikke helt hvor lang tid jeg brukte på det, men det var sikkert under èn time. Jeg vannslipte med 180, 240, 600 og 2000 (fant ikke 1000 i farta), og polerte over litt med Autosol. Deretter renset jeg den med Isopropanol. Hadde jeg hatt en tykkere plate som utgangspunkt ville jeg ha brukt litt mere tid med grovere papir først for å få bort alle ripene.

 

(ja, jeg ser at det er sykt å henge seg opp i en slik liten kosmetisk detalj som ikke vil kunne sees etter montering, og som heller ikke vil forandre ytelsen i det hele tatt.. Eneste forklaringen er vel at det er en viss tilfredsstillelse i å lage noe som ser best mulig ut. :blush: )

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

håhå!!

her har du overgått deg selv, den der er jo bare party fet!!!

 

(tenker jeg må begynne å "henge" litt mere med deg og skrue for å få litt modde skils :p:blush: )

 

 

vil det ikke gi bedre kjøle effekt med en større kobber plate?

ville tro at det leder bort mere varme??

eller surrer jeg no voldsomt nå?

 

:p

Lenke til kommentar
vil det ikke gi bedre kjøle effekt med en større kobber plate?

ville tro at det leder bort mere varme??

eller surrer jeg no voldsomt nå?

 

:p

Siden den er basert på Skrue sin TDX klone så er det nok best slik den er, men du får vel spør geniet vårt... (Da mener jeg Skrue!)

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Større kobberplate vil muuuuligens gi bittelitt bedre kjøling, men i all hovedsak foregår jo kjølinga via kjøleribba (i sølv!)

Det er jo kun kjøleribba som har kontakt med core, og den lille varmespredningen mot kobberplata / evnt en større plate, vil neppe gi merkbare resultater.

 

Men bruker man samme løsningen på en CPU med heatspreader, så stiller saken seg ganske annerledes. See, alexern?

 

Btw; Synd at en slik finish ikke vises når blokka er montert! Men kjenner jeg karamba rett, så ser vel ikke særlig dårligere ut på kjølefinnesiden!

Lenke til kommentar

Jeg har startet så vidt med å forberede belysningen til Prosjekt 2. Siden denne blokka skal inn i den maskina går det vel an å nevne planen her.

 

Ett av målene jeg hadde med designen på maskina var at de "interessante" hw-komponentene skulle stilles ut. Gjennom vinduet på baksiden skal man kunne se både cpu-blokka og skjermkortets fancy side. Noe kan også sees gjennom tanken.

 

Belysningen vil være hvite og blå led's. Jeg kjøpte en pakke med hvite led's (5 stk for 19,- kr!) på Claes i dag. Når jeg testet dem viste det seg å egentlig være et tydelig blåskjær i dem (lys blå). Det jeg ønsket, var heller noe tilsvarende dagslys. Derfor har jeg laget en liten sak med et dobbelt varmtonefilter på (brukes til filminnspilling og foto-opptak). Det ga meg den effekten jeg ønsket! Med det lyset på plass, og "panoramainnsikt" mot hw håper jeg at små detaljer (som f.eks denne blokka) skal kunne komme til sin rett!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...