Gå til innhold

Mulig å prute med Komplett?


Anbefalte innlegg

Det er 1 STOR forskjell mellom databutikker og ellers vanlige butikker.

Databutikker har vanligvis en fortjeneste på 7-10% om de er heldige.

Så ikke si at det er "billig" å drive en nettbutikk, hver retur en nettbutikk får koster de massevis av penger.

Når det gjelder debatten så syns jeg det er rimelig å gi rabatt om man handler for mange 10000kr om gangen.

Syns det er feil å prute på alt, man pruter heller ikke på Rema eller ICA selv om de tjener 100-200% på varene de selger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er 1 STOR forskjell mellom databutikker og ellers vanlige butikker.

Databutikker har vanligvis en fortjeneste på 7-10% om de er heldige.

Så ikke si at det er "billig" å drive en nettbutikk, hver retur en nettbutikk får koster de massevis av penger.

Har aldri sagt det er billig å drive nettbutikk. Bare sier hvorfor det er dyrere å drive vanlig butikk.

 

Ja, på nettbutikker har man angrefrist fordi man ikke får sett varen før man prøver den, men mange gjør dette i vanlige butikker først og utnytter systemet på den måten. Derfor er det ikke så mange returer til nettbutikker som man kanskje først skulle tro. Og det de får av returer, selger de gjerne ut til innkjøpspris. Så de taper ikke så mye på det uansett.

 

Så jeg mener fortsatt at det er billigere å drive nettbutikk enn vanlig butikk, selv om det ikke er "billig".

Lenke til kommentar

Men nettbutikker har jo en mye større rekkevidde og med den rekkevidden komer fordeler og ulemper fordelen er jo at de har stor rekkevidde ulempen er jo mange flere rivaler ;) derfor tror jeg prisen er så lav på nett forhold til vanlig butikke men man må jo pluse på småutgifet og service.

Lenke til kommentar
Det er 1 STOR forskjell mellom databutikker og ellers vanlige butikker.

Databutikker har vanligvis en fortjeneste på 7-10% om de er heldige.

Så ikke si at det er "billig" å drive en nettbutikk, hver retur en nettbutikk får koster de massevis av penger.

Når det gjelder debatten så syns jeg det er rimelig å gi rabatt om man handler for mange 10000kr om gangen.

Syns det er feil å prute på alt, man pruter heller ikke på Rema eller ICA selv om de tjener 100-200% på varene de selger.

Det jeg synes er interessant er at Stretto.no har lagt seg på en flat 5% avanse, og de er stort sett ikke billigst på noe. :) Merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Syns det er feil å prute på alt, man pruter heller ikke på Rema eller ICA selv om de tjener 100-200% på varene de selger.

100-200% er bare tull. Gjennomsnittlig bruttofortjeneste ligger på rundt 30%, så kommer husleie, lønn, svinn, strøm og hele den pakka der.

Lenke til kommentar
Syns det er feil å prute på alt, man pruter heller ikke på Rema eller ICA selv om de tjener 100-200% på varene de selger.

100-200% er bare tull. Gjennomsnittlig bruttofortjeneste ligger på rundt 30%, så kommer husleie, lønn, svinn, strøm og hele den pakka der.

Jobber i en tilsvarende dagligvare ja, hos oss ligger vi på ca 20% Brutto, og det

skal dekke husleie på 6,5%, lønn ca 10%, svinn/tjuveri ca 2% dvs vi har igjen 1,5% ca til å dekke ALLE andre kostndader som inventar, strøm, etc... Med andre ord vi er utrolig heldig om vi klarer overskudd i hele tatt når året er omme, og ofte får

vi negativt resultat... Og vi er ingen liten butikk, omsetter for 80 Mill!

Så det provoserer meg utroligt at ALLE tror at vi i dagligvaren tjener rått, dei eneste

som tjener noe er dei som eiger kjedene og grossistene, dog bare en knapp % av

omsetningen, men av høy omsetning blir det store penger vet du.

Så skulle man tatt vekk pengene som dei på toppen tjener hadde varene allikenvell

bare blitt ca 1% billigere, så dei pengene kan dei bare beholde for min del.

Det som gjør varene dyre i norge, er spesielt jordbruksvarer er pga politikerne som

har opprettet skyhøye tollsatser for å importere jordbruksvarer, for å verne om

bøndene våres, ellers så er faktiskt varene i norge stort sett vel så billige som i

utlandet, og med tanke på at en utenlands arbeider ofte tjener bare en brøkdel av det

vi gjør så burde man selv kunne legge i sammen hvor det er billigst å bo!

Lenke til kommentar
Men nettbutikker har jo en mye større rekkevidde og med den rekkevidden komer fordeler og ulemper fordelen er jo at de har stor rekkevidde ulempen er jo mange flere rivaler ;) derfor tror jeg prisen er så lav på nett forhold til vanlig butikke men man må jo pluse på småutgifet og service.

Det er stor konkurranse på f.eks fotobutikker i Oslo sentrum. Jeg jobber i en slik butikk akkurat der. Har man ikke lavest pris, får man ikke solgt mye heller. Derfor presses prisene til et minimum i vanlige butikker også, ihvertfall i Oslo. Så at mange nettbutikker har lavere pris på varene sine enn vanlige butikker på grunn av antall rivaler, stemmer ikke i de store byene. Og som sagt, på mange varer ligger vi faktisk på nettnivå... fordi vi må prøve å trekke litt fra den delen av konkurrentene også. Det kan være produkter vi da tjener mindre enn vi burde på, men skal man trekke kunder, så må man gjøre sånne triks. Det man da tjener på, er at kunden kanskje kommer tilbake neste gang han/hun skal ha kamera, fordi de merket hvor godt det var å faktisk handle i en butikk der man får service og priser som kanskje bare ligger portokostnaden over nettbutikkene, samt at man får varen der og da og et sted å gå til om det skulle være behov for hjelp eller service. Alt for mange ligger i fortiden i tankegang, og tror at vanlige butikker fortsatt er så mye mye dyrere enn nettbutikker (ok, så er noen det da, men ikke mange). Mange i Osloområdet kunne fått sjokk om de faktisk sjekket prisene i vanlige butikker vs. nettbutikker nå om dagen.

 

Skulle vi hatt slingringsmonn så kundene kunne fått lov til å prute, så ville prisene vi opererte med vært mye større enn konkurrentene. Derfor ville alle gått rett forbi oss når de så prisen i vinduet. Av den grunn må vi konsekvent holde "ferdigprutede" priser, og akkurat den prisen vi må ha for å få fortjeneste på varen. Da er det ikke mer å prute på, men alle tror at vi har skyhøy fortjeneste. Det er jo bare tull.

 

Når det er sagt, så er det vel bare positivt at vi har ferdigprutede priser, slik at alle kunder får lik pris... og at ikke bare de som tør å prute får rabatt? Er ikke det mest rettferdig da dere?

Lenke til kommentar
Syns det er feil å prute på alt, man pruter heller ikke på Rema eller ICA selv om de tjener 100-200% på varene de selger.

100-200% er bare tull. Gjennomsnittlig bruttofortjeneste ligger på rundt 30%, så kommer husleie, lønn, svinn, strøm og hele den pakka der.

Jobber i en tilsvarende dagligvare ja, hos oss ligger vi på ca 20% Brutto, og det

skal dekke husleie på 6,5%, lønn ca 10%, svinn/tjuveri ca 2% dvs vi har igjen 1,5% ca til å dekke ALLE andre kostndader som inventar, strøm, etc... Med andre ord vi er utrolig heldig om vi klarer overskudd i hele tatt når året er omme, og ofte får

vi negativt resultat... Og vi er ingen liten butikk, omsetter for 80 Mill!

Så det provoserer meg utroligt at ALLE tror at vi i dagligvaren tjener rått, dei eneste

som tjener noe er dei som eiger kjedene og grossistene, dog bare en knapp % av

omsetningen, men av høy omsetning blir det store penger vet du.

Så skulle man tatt vekk pengene som dei på toppen tjener hadde varene allikenvell

bare blitt ca 1% billigere, så dei pengene kan dei bare beholde for min del.

Det som gjør varene dyre i norge, er spesielt jordbruksvarer er pga politikerne som

har opprettet skyhøye tollsatser for å importere jordbruksvarer, for å verne om

bøndene våres, ellers så er faktiskt varene i norge stort sett vel så billige som i

utlandet, og med tanke på at en utenlands arbeider ofte tjener bare en brøkdel av det

vi gjør så burde man selv kunne legge i sammen hvor det er billigst å bo!

Er jo greit dette.

Husk at brutto på datautstyr liggetr på 7-10% uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Pruting er en kunst, og er noe jeg synes skal være forbeholdt de som får det til. At man er stor kunde er selvfølgelig et mye brukt argument, men det finns mange andre argumenter man kan bruke for å tilegne seg rabatt. Tidkrevende er det heller ikke.

 

Grunnen til at denne tradisjonen ikke kommer som en selvfølge lengre er nok det faktum at man ikke har den nærheten til selger som man hadde før. Nå vet man hva man skal ha og da kjøper man det like greit samme sted som man tilegner seg informasjonen om produktene, på internett. Jeg mener at dette er synd, da man i samme slengen ser lettere på pengene som bare blir noen tall.

 

Har nå fått smake på den sure delen av kompletts eple som har kommet frem etter at de endret lagersystem. Har bestillt en mobil og et minnekort, enkle greier som de har hatt på lager hele tiden, først gikk det en uke, ingenting skjedde, ringte dem og de fortalte om tekniske problemer blablabla, så ble ordren endret til "frigjort for plukking", da tenkte jeg at nå blir den vel sendt i morgen, men neida, nå er det gått en uke og tålmodigheten min er på grunt vann. Det jeg har lagt merke til denne tiden er flere ting. De fleste nettbutikker har en infoside med tittel "leveringstid" som vanligvis er 1-3 dager + postgang, altså i mitt tilfelle 4-7 dager totalt. En slik side eksisterer ikke hos komplett. I tillegg er det direkte patetisk av komplett at man ikke kan få slettet en ordre når den ikke en gang er pakket. Utrolig rart at de ikke har implementert dette i det såkalte nye lagersystemet deres. Ser ihvertfall for meg at de taper noen penger på portoen for varer som blir sendt tilbake ved bruk av angrerett.

 

Veldig merkelig at man kan bestille ting fra Hong Kong og London og få plettfri kundeservice, raskere levering enn noen norske nettbutikker presterer (kanskje med unntak av shg.no). Skulle kjøpt mobiltelefonen i vanlig butikk hadde det ikke vært for at den kostet 40 - 80 % mer i de butikkene jeg sjekket i (!).

Lenke til kommentar

Ja fortjenesten på mye dataustyr er liten, sikkert spesielt på de dyrere varene som de beste skjermkorta, de største diskene, osv.

 

Men fortjenesten på andre varer er nok større, varer som er mer tilegsting.

 

Eksempler er vel da det meste av kabler, vesker/sekker til bærbare bokser, osv.

 

Jeg tror ikke innkjøpsprisen på den propertiære usb-laderen jeg kjøpte for noen dager siden var 63 kroner, med tanke på at utsalgsprisen var 70.

 

Det er vanligvis slik at jo dyrere en vare er, jo mindre er den prosentivise fortjenesten.

 

Derfor er det skjelden du får noe dærlig rabatt om du bare kjøper en mobiltelefon, men kjøper du et bluetooth headseth og en bæreveske sammen med telefonen, er prutningsgrunnlaget mye størrre.

Lenke til kommentar
Ja fortjenesten på mye dataustyr er liten, sikkert spesielt på de dyrere varene som de beste skjermkorta, de største diskene, osv.

 

Men fortjenesten på andre varer er nok større, varer som er mer tilegsting.

 

Eksempler er vel da det meste av kabler, vesker/sekker til bærbare bokser, osv.

 

Jeg tror ikke innkjøpsprisen på den propertiære usb-laderen jeg kjøpte for noen dager siden var 63 kroner, med tanke på at utsalgsprisen var 70.

 

Det er vanligvis slik at jo dyrere en vare er, jo mindre er den prosentivise fortjenesten.

 

Derfor er det skjelden du får noe dærlig rabatt om du bare kjøper en mobiltelefon, men kjøper du et bluetooth headseth og en bæreveske sammen med telefonen, er prutningsgrunnlaget mye størrre.

9399306[/snapback]

 

Vel, er ikke helt enig i det. Store nettbutikker selger ikke på pris, de selger på volum. Spiller liten rolle om fortjensten er liten pr produkt hvis du klarer å pøse ut mange enheter.... Slik funker nettbutikkene. I en "fysisk" butikk derimot, er det ofte høy avanse på tilleggsutsyr, som f.eks mobiltilbehør, mens selve telefonen kanskje tilogmed selges med tap. Det er slik det fungerer - men det funker, og alle nyter godt av det til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...