Gå til innhold

Kabinett&strømfors. Overpriset i Norge.


Anbefalte innlegg

Prisen på kabinetter sammenlignet med andre datavarer vil naturlig nok være høyere i Norge pga. størrelsen og høyere fraktpriser. En butikk vil kunne importere flere kabinetter og holde prisen nede med et stort marked. Norge er et lite marked sammenlignet med US og nettbutikkene tar inn færre kabinetter med resulterende nøyere enhetspriser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er jo de forp*lt høye avgiftene i dette nisselandet.  ALT er dyrere.  Period.

I Norge er mova. inkludert i prisen, i USA kommer som regel avgiften på 5-8% i tillegg, ei pakke jeg fikk forrige uke veide 4,7 kg og var på størrelse med et lite desktop-kabinett, frakt og fortollingsgebyr kom på 890,- mva. ble 430,-, da er det ikke avgiftene som drar opp prisen.

Snakker ikke om import her. Priser generelt, (etter 10 år i USA, merker en forskjellen VELDIG).

 

5-8%, det kommer helt an på (det er forskjellig sales tax fra stat til stat). Men uansett, du betaler ikke sales tax (mva) i USA hvis du bestiller fra utlandet.

Lenke til kommentar
Prisen på kabinetter sammenlignet med andre datavarer vil naturlig nok være høyere i Norge pga. størrelsen og høyere fraktpriser. En butikk vil kunne importere flere kabinetter og holde prisen nede med et stort marked. Norge er et lite marked sammenlignet med US og nettbutikkene tar inn færre kabinetter med resulterende nøyere enhetspriser.

Der sa du det! :yes:

Lenke til kommentar
Prisen på kabinetter sammenlignet med andre datavarer vil naturlig nok være høyere i Norge pga. størrelsen og høyere fraktpriser. En butikk vil kunne importere flere kabinetter og holde prisen nede med et stort marked. Norge er et lite marked sammenlignet med US og nettbutikkene tar inn færre kabinetter med resulterende nøyere enhetspriser.

 

Kabinett produsentene har sikkert avdelinger i europa noe som gjøre fraktpris for webshopper rimeligere.

 

Påstanden om at norske webshopper selger mindre kvantum en internasjonale er grei. Men dette gjelder ikke kun kabinetter. Men generelt all hardware.

 

 

Konklusjon

 

Kabinetter og strømforsyninger er overpriset i norge.

Lenke til kommentar

du betaler ikke moms på frakta men på verdien av varen så korrekt regnestykke blir da: 1500*1,24+400=2260 Du må bare huske å be avsender skrive hva som er frakt og hva som er verdien av varen på utsiden av pakken

Skulle ønske du hadde rett L4r5. Men faktum er at om pakken kommer over den magiske 200 grensen må man betale moms på verdi av vare OG frakt. Dette vet jeg, da jeg har bestilt pakker og ting fra utlandet mang en gang (jeg sier bare Ebay, Play, CDnow).

 

Registrerte meg på tolldirektoratets sider slik at jeg kunne gjøre fortolling via internett, og da, når en skulle betale ting, sto det SPESIFISERT under at en skulle oppgi hele prisen INKL porto.

 

JEg ringte til en som arbeidet der, og hun bekreftet at det var slik det sto til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...