toreide Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Jeg skal til å innstallere en Samsung 160gb s-ata disk på mitt Asus A7N8X-Deluxe. Fra før har jeg 2 p-ata disk'er, hvorav den ene er systemdisk. Sata disk'en skal altså kun være en ekstradisk. Jeg ble litt forvirret da jeg leste sata-guiden her på forumet. Virker som om den kun er myntet på systemdisk'er. Fint om noen kan gi meg en oversikt for hvordan jeg går frem under installasjonen. Har lastet ned s-ata driver'en på Asus` hjemeside.
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Den blir ikke systemdisk dersom du setter riktig boot-rekkefølge i bios'en. Den dukker dermed opp som en tredje disk i "disc manager" i Windows XP. Der må du partisjonere og formattere den og vips har du en partisjon til.
MorePower Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Gå inn i enhetsbehandling og finn SCSI- og RAID kontrollere. Står det Silicon Image....... der, velg oppdater driver og spesifiser hvor du har lagt driverne dine. Koble til s-ata disken din, pass på at s-ata er enablet. Kan være disabled vha av jumper på hovedkortet (se manual for å finne hvilken jumper om disken ikke dukker opp ved oppstart)
toreide Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Skrevet 27. juli 2004 Jeg må inn i bios? OK, skal nå å hente hd'en på posten...... Hvordan legger jeg inn sata-driveren? Antar jeg kan installere driveren før jeg kobler til hd'en.
Mr-Zin Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 plugg inn sata disken din, så legger du den til, i windows legger du inn driverne for sata kontrollerne.
Zeph Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 (endret) Det er nokre S-ATA drivarar som ligger på CDen som kan installerast i Windows, men eg veit ikkje om det er nok, truleg er det nok det. Edit: S-ATA frå internett og CD er det samme. Endret 27. juli 2004 av zeph
Griznah Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Hvis du ikke har installert driveren i Windows må du gjøre dette (Forutsatt at den er enablet, i Device Manager/Enhetsbehandling kan du se om du har kontrolleren eller ikke). Dernest er det bare å koble til disken. Kan forresten koble til disken først også, det har ingenting å si. Jumper på S-ATA disker skal ikke ha noenting å si, men har du problemer, bare fjern jumperen.
roolf Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Jeg mener å huske at på ditt HK er det en jumper som enabler/disabler S-ATA. Regner med at denne må stå på enable for at du i det hele tatt skal kunne finne disken.
toreide Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Skrevet 27. juli 2004 Takk for alle svar! Installsjonen gikk greit. Kobla til alle kabler enabled sata jumper startet opp la inn driver i New hardware-vinduet Klødde meg litt i hodet da jeg ikke fant ut hvor jeg kunne formatere disken. Den ble ikke vist i Windows Explorer. Startet opp Partition Magic hvor jeg laget 2 partisjoner og formaterte disse. Job done!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå