Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Down/up hastighets problemer med Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid hatt problemer med at når jeg laster opp noe så synker nedlastnings hastigheten til under 1/4 av det normale. Slik har det vært helt siden jeg fikk ADSL.

 

Etter noen måneder etter at jeg fikk ADSL, lastet jeg ned RASPPPoE, ettersom de innkompitente folka på Telenor's IRC service kanalen ikke hadde noen løsning på problemet. Etter at RASPPPoE var inne, så gikk alt strålende helt til ca. 1 måneds siden, for da kom problemet tilbake, og jeg vet ikke hvorfor.

 

Jeg bruker Win2k pro. 100mbs full duplex på nettverkskortet.

 

 

Er det noen andre her som har vært utsatt for det samme og kommet ut av det, så ønsker jeg tips om hva jeg kan gjøre og om eventuelle settings kan være feil satt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er TCP/IP protokollen som lager dette problemet, og man vil ha det problemet uansett hvilken ADSL leverandør man har.

 

Det som hender når du laster ned noe fra internet, er at dette blir delt opp i haugevis med små pakker som sendes til deg. Pakkene sendes en etter en og for hver pakke du motar må maskinen din sende en svarpakke tilbake før den neste pakken sendes til deg.

 

Når du laster opp samtidig som du laster ned vil disse svarpakkene settes inn i upload køa på maskina di sammen med alle de andre pakkene som skal sendes ut fra deg.

 

Dette vil da gjøre at nedlastinen fra deg vil gå tregere, etter som svarpakkene vil bruke lengere til på å komme seg ut fra deg.

Jeg har brukt programvare for linux som delvis fikser dette problemet, og det finnes sikkert noe som kan fikse dette i windows også, men har aldri brukt noe sånt.

Lenke til kommentar

RASPPPOE er et program man kan bruke for å koble seg til telenors PPPOE nettverk, som brukes på ADSL'en.

Hvis jeg ikke tar helt feil så oppretter det bare oppkoblingen til nettet, og har ikke noen QOS funksjoner.

Så tror ikke RASPPPOE har noe med saken å gjøre egentlig.

 

Har personlig aldri brukt pppoe, så jeg er ikke bombesikker på dette.

Så rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...