Gå til innhold

Sata problem !.


Anbefalte innlegg

Jeg har en Seagate Barracuda hd som er Serial ATA.

Har brukt den en god stund, men nå har det låst seg helt :thumbdown: ...

 

Hvis jeg prøver og starte Windows blir det blåskjerm.

Prøver jeg en anen vanlig disk blir det blåskjerm på den også, men kopler jeg ifra

Sata disken starter den normalt..

Jeg har prøvd og installert Xp på nytt men det blir blå skjerm der også :cry:

Har prøvd mange bios innstillinger, men det hjelper ikke...

 

Vet noen hva som kan være problemet????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

under oppstart rett etter BIOS.

se om du har IRQ kræsj som involverer SATA kontrolleren din.

Når HK begynner å gi fyken oppstår det ofte IRQ kræsj med intern hardware. moduler innebygget i hovedkort. IRQ kræsj gir blåskjerm når det skjer

andre årsaker kan være at PSU begynner å ta kvelden. klarer ikke å holde oppe spenningene

 

Dersom du har hatt en brå avsluttning i det siste kan du ha ødelagt sektorer på harddisken også.

eks. strømbrudd, tvangsavsluttet pc'en uten å la den avslutte seg på riktig måte.

 

i disse tilfeller dette hodene inni hd'en rett ned på plata sånn ca og kan ødelegge sektorer både da og når maskinen startes opp om lese hodene blir dratt litt før det heises fra plata.

dvs.. nå opplevde du dette med en annen harddisk også så da er det sikkert ikke det nei.

 

du får begynne å feilsøke i en ende og arbeide deg innover ;)

Lenke til kommentar

Ja pcen hadde låst seg totalt før dette skjedde...

Jeg tror jeg kan partisjonere den på nytt, men da vil alt som er på hd'en forsvinne..

Jeg hadde to partisjoner på den, og på den som windows ikke er ligger er det noen ganske viktige filer som jeg gjerne skulle fått ut før jeg partisjonerer...

Kan jeg partisjonere kun den partisjonen som windows ligger på utanat det som ligger på den andre forsvinnner? :hmm: ??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm. Det høres mistenkelig ut som et problem jeg hadde med min maskin. Den sto og surret en natt, og av en eller annen merkelig grunn tok strømmen tappert farvel. Maskinen stoppet, og når jeg skulle starte den dagen etter startet den som vanlig, begynte å laste win2000, kom litt av gårde og dumpet meg til en blåskjerm. Det går ikke an å kjøre den i sikkermodus (samme feil da), ei heller i bare kommandolinjen. Og så er det ingen rundtom her som har s-ata kontroller heller...

 

Er det noen som har erfaringer med slikt på en Raptor disk?

Lenke til kommentar

vil tro du har ødelagte sektors på din harddisk.

når strømmen plotselig forsvinner detter lesehodene i harddisken rett ned på harddisk plata.

Dette, samt når du starter opp maskinen igjen, kan lesehodene forrårsake skadede sektors i harddisken din.

det kan hjelpe om du får tak i et DOS basert scandisk program e.l.

Lenke til kommentar
vil tro du har ødelagte sektors på din harddisk.

når strømmen plotselig forsvinner detter lesehodene i harddisken rett ned på harddisk plata.

Dette, samt når du starter opp maskinen igjen, kan lesehodene forrårsake skadede sektors i harddisken din.

det kan hjelpe om du får tak i et DOS basert scandisk program e.l.

Pokker ta. Det var ikke det jeg ville ha, men men, slik er det vel nå en gang. Fikk ikke sjansen til å starte maskinen med bare kommandolinjen en gang, så jeg tar nok med meg HDen tilbake opp i Nord og putter den på s-ata kontrolleren jeg har der. Så får jeg boote opp som vanlig, og sjekke om jeg får til noe snacks med disse koselige scandisk-programmene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...