Gå til innhold

Overklokking av xp2800+


Anbefalte innlegg

Jeg har en xp2800+ prossesor, og abit KD7A hovedkort, går det bra å overklokke med dette hovedkortet med tanke på skade på hd, lydkort ol?

Jeg har valget om å klokke opp til xp3000+, men får som regel blåskjerm før jeg kommer inn i windows da, men det gikk greit før.

Hvor varm kan en prossesor bli utn å få varige mèn? :no:

 

Dessuten har jeg fått et problem til, i det siste har pc'en gått ekstremt tregt, alt hakker, fra film til spill. CPU'en står å jobber 100% konstant

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP2800 prosessoren kan klokkes rimelig bra den om du har god kjøling. At du kunne klokke den bedre før enn nå med samme kjølinga kan ha sine årsaker i:

- Dårlig PSU. Den sliter med å holde spenningene stabile ved overklokking. sjønt... dette pleier somregel i å ende opp med at hk slår seg tvert av.

- Rammen din har ikke takla overklokkinga di

- hk har ikke takla overklokkinga di i lengden.

 

skifta selv ut rammen etter å ha opplevd at eg plotselig ikje fekk overklokke en eneste MHz engang.. Ny ram = full pupp

 

Selv overklokka eg min XP2800@2656 Mhz ca.. dette med Vann/peltier kjøling og TwinMos Twister PC3200 Rambrikker.

Grensen ble nådd når også PSUen ble skiftet ut til slutt..

plotselig ble an mye mer overklokkingsvillig :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror ikke det er rammen, har vanligvis 256 mb, lånte et par brikker slik at jeg fikk768, ingen forskjell.

Tror ikke jeg har problemer med kjølinga heller, bruker 2 vifter som jeg har satt sammen på CPU'en. Slik fikk jeg redusert ca 10 grader. Før nå jeg overklokket brukte CPU'en å ha en temperatur på 60-70 grader, er dette unormalt mye?

Lenke til kommentar

Når du overklokker blir CPUen mer ømfintlig overfor varme enn normalt.

I tillegg til at varmen stiger når du overklokker så må du derfor ha en veldig god kjøler ettersom CPU avgir mer varme, men du bør ha en lavere tempertur enn ved stock kjøling.

 

En temp på 60-70 grader er veldig mye ja

har en liten tommelfingerregel som sier "ikke over 50 grader"

selvfølgelig.. det går jo.. men ved passert 55 grader så opplever mange at CPU blir ustabil (inkl meg)

 

ved overklokking av dine få Mhz burde du ha en temperatur på ikke over 50 grader.

 

Når eg sa "RAM" så mente eg ikje mengde RAM men Ram-brikkens kvalitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...