Gå til innhold

Formatere et SD-kort til FAT16


Anbefalte innlegg

Lillebroren min har kjøpt seg en Gbank, et apparat til Gameboy Advance som gjør at han kan ta backup av spill og spille dem fra et SD-kort, men da må han få formatert SD-kortet til FAT16. Gbanken fungerer som en kortleser, man kan komme inn på kortet og se filene og alt, men når man høyreklikker og velger formater får man bare velge mellom FAT og FAT32. Siden Gbanken må ha FAT16 for å fungere, finnes det noen måte å få formatert kortet til det? Eventuelt et program.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du kan velge mellom FAT og FAT32. Siden FAT kun finnes i følgende versjoner: FAT32, FAT16 og FAT12 så tolker jeg det til at du kan velge mellom FAT16 og FAT32. (Altså at FAT=FAT16).

 

Velg FAT og se hva som skjer. Det verste som kan skje er bare at du må formatere ennå en gang for å få det til å fungere.

 

PS. Kan ikke SD-kortet formateres i FAT16 direkte fra Gameboy'en?

Lenke til kommentar

Kortet sier at det allerede formatert på det det kaller FAT, og da klarer ikke Gameboyen å liste filene på kortet. Jeg kan jo selvfølgelig prøve å la Windows formatere det, men det er vel heller tvilsomt om det hjelper. Det virker ikke som Gbank har noen funksjon for å formatere SD-kortet selv, det er ikke nevnt i manualen.

 

Edit: Det fungerte å la Windows formatere til FAT. Takk for hjelpen.

Endret av Keito
Lenke til kommentar
FAT og FAT16 er det samme. Filsystemet var 16-bits fra begynnelsen av, men da Windows 98 (95 OSR2) ble lansert sammen med FAT32.

Vel begynnelsen og begynnelsen. FAT12 hadde jo sine glansdager det også. FAT16-støtten dukket først opp med DOS v5.0 og brøt 128MiB-grensa for harddisker.

 

(Jeg aner ikke om det var noe som het FAT8 før det igjen, men det kan godt hende det var det. Da tipper jeg det var den som først kom i DOS 1.0, hadde en teoretisk begrensning på 8MB, selv om ingen lagringsmedia var så store på den tiden. Filsystemet til DOS 1.0 støttet forresten ikke kataloger en gang. Alle filer lå på rota.. Men det gjorde ikke så mye den gangen, man hadde da ikke så mange filer på de 8 tommer store 80KiB-floppyene at det ble uoversiktelig likevel. Den store forbedringen til DOS 2.0 var støtten for kataloger. Det var trolig da FAT12 så dagens lys for første gang.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
FAT og FAT16 er det samme. Filsystemet var 16-bits fra begynnelsen av, men da Windows 98 (95 OSR2) ble lansert sammen med FAT32.

Vel begynnelsen og begynnelsen. FAT12 hadde jo sine glansdager det også. FAT16-støtten dukket først opp med DOS v5.0 og brøt 128MiB-grensa for harddisker.

 

(Jeg aner ikke om det var noe som het FAT8 før det igjen, men det kan godt hende det var det. Da tipper jeg det var den som først kom i DOS 1.0, hadde en teoretisk begrensning på 8MB, selv om ingen lagringsmedia var så store på den tiden. Filsystemet til DOS 1.0 støttet forresten ikke kataloger en gang. Alle filer lå på rota.. Men det gjorde ikke så mye den gangen, man hadde da ikke så mange filer på de 8 tommer store 80KiB-floppyene at det ble uoversiktelig likevel. Den store forbedringen til DOS 2.0 var støtten for kataloger. Det var trolig da FAT12 så dagens lys for første gang.)

Aha, det visste jeg ikke. Min første maskin var en 386SX, med MS-DOS 3.0. Brukte DOS FAT16 da?

 

Sukk...savner den maskina.... :love:

Lenke til kommentar
Aha, det visste jeg ikke. Min første maskin var en 386SX, med MS-DOS 3.0. Brukte DOS FAT16 da?

Det var vel FAT12 (max 128 MiB) i DOS 3.0.

 

FAT16 (Max 2GB) kom vel først med DOS 5.0.

 

PS. Jeg savner også min første maskin. Det var en 8088 (8-bits intel CPU) med 640kB minne, 10GB harddisk som tok hele 2 stk 5,25" brønner, 2 stk 360kB 5,25" floppystasjoner og 12" monokrom (sort-gul) CRT-skjerm av toppmodellen som taklet hele 640x480 i oppløsning. Den ble bl.a oppgradert fra DOS 2.11 til DOS 4.3 (taklet ikke 5.0). Etter 8 års bruk var det på tide å kjøpe mus for å bruke i enkelte spill. Valget ble en nå forhistorisk utgave av optisk mus, som måtte ha en helt spesiell musematte med rutemønster for å fungere. Jaja.. mimre mimre.. Synd jeg var så dum å kaste dette skjeldne klenodiet i 1995.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...