Gå til innhold

Hvor mye har AGP hastighet og si for grafikken

harly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som kan svare meg på følgende. Vurderer å kjøpe et nytt skjermkort i geforce 6800 serien (AGP 8X). men hovedkortet mitt har bare AGP 4X hastighet. Det gamle skjermkortet mitt er et Geforce 4 4600 TI. Hvor mye har AGP hastigheten å si for grafikkytelsen? Bør jeg kjøpe nytt hovedkort og? Har forresten en P4 2,53 mhz prosessor og et MSI hovedkort basert på 845E brikkesett og 512 mb ram (kommer nok til å investere i mer ram).

Tenker spesielt på ytelsen for kommende spill som half life 2 og doom 3.

Håper på gode tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har selv et msi MS-6701, p4 2,53ghz,g4TI 4200 og 768mb ram, har også bestilt meg et 6800gt!

Jeg har valgt å kjøpe et nytt hovedkort, pga at det ikke støtter agp 8x.

Endret av fargoth
Skrevet (endret)

Det har ikke så mye å si om hovedkortet ditt bare støtter 4x. Forskjellen blir ikke merkbar.

Endret av Woodoo
Skrevet

Stemmer. Tomshardware.com sjekka dette for litt sida, og det var NULL forskjell på AGP 4x / 8x.

Så - null poeng i å bytte HK kun for å få 8x AGP. :)

Skrevet
Stemmer. Tomshardware.com sjekka dette for litt sida, og det var NULL forskjell på AGP 4x / 8x.

Så - null poeng i å bytte HK kun for å få 8x AGP. :)

Dagens nyeste skjermkort klarer ikke å utnytte AGP 8x fullt ut, men er bedre enn 4x, om det er vits i å bytte HK for å få AGP 8x får være opp til en selv..

Skrevet

Trodde at det var bare Radeon 9800 Pro eller under som ikke merket forskjell? Seff Ti 4600 og under, men jeg trodde at de nye skjermkortene merket man forskjell med 4x og 8x. Trodde de utnytta hele 8x jeg, men men mulig jeg tar feil.

Blei litt kronglete

Skrevet

Det har ingeting om skjermkortet "utnytter" AGP3.0. Støtter skjermkortet AGP3.0, så utnytter skjermkortet AGP8x når det trengs.

Og når det trengs er avhengig av programmet/spillet.

Skrevet
Trodde at det var bare Radeon 9800 Pro eller under som ikke merket forskjell? Seff Ti 4600 og under, men jeg trodde at de nye skjermkortene merket man forskjell med 4x og 8x. Trodde de utnytta hele 8x jeg, men men mulig jeg tar feil.

Blei litt kronglete

Som jeg sa, tilogmed X800-serien og 6800-serien klarer ikke å utnytte AGP 8x fullt ut :)

Skrevet

"Fullt ut" er vel litt misvisende. I DET HELE TATT er nok bedre valg av ord. I testen hos tomshardware fikk man akkurat like mange fps fra et 9800-kort, uansett om man brukte 4x eller 8x. Har dessverre ikke lest test hvor 6800/X800 er med... Men tviler på det er noe særlig forskjell.

Skrevet

Hvilken test er det du referer til? Og hvilke programmer/spill brukte han? Det skal veldig, nærmest ekstrem, mengde med data som skal til for at AGP8x skal bli utnyttet. AGP3.0 standarden gjør slik at skjermkortet kan ha aksess til RAM på gjennomsnittelige 2GB/s (2110MB/s, tror jeg det var), mens AGP2.0 hadde 1GB/s (1055MB/s hvis jeg ikke husker helt feil). Ellers med AGP3.0 så kom det en videreutvikling av SMB som kom med AGP2.0. Pluss noe til som jeg ikke husker i huet akkurat nå =)

AGP8x beskriver nærmeste hvor raskt skjermkortet kan fetche data fra RAM, hvis dette blir nødvendig. Skjermkort fra dags dato (128MB-256MB) trenger sjelden å bruke RAM, hvis du ikke spiller helt nye spill (F.eks Far Cry, har ikke sett hvor mye Onboard RAM dette spillet trenger for teksturer osv, men antar at det er en hel del ;)).

Og når de først trenger å hente i sysRAM, så er det fortsatt den samme mengde "data" som blir hentet ved både AGP4x (AGP2.0/3.0) og AGP8x (AGP3.0). Derfor ser vi en meget liten ytelsesøkning i fps. Og hvis det er samme test som jeg har lest, så er vel den 1 år gammel?

Skrevet

Aha, da misforsto jeg hva du mente =)

Svarte vel egentlig også på Kasp skreiv:

"Dagens nyeste skjermkort klarer ikke å utnytte AGP 8x fullt ut,..." Noe som er feil å skrive ;)

Skulle vel vært:

"Dagens nyeste programmer/spill klarer ikke å utnytte AGP 8x fullt ut,..."

Hehe =)

Skrevet (endret)

Forøvrig trenger Doom3 skjermkort med 512 MB for å kjøre detaljer på "Very (Ultra?) High" setting. Da brukes teksturer uten optimaliseringer i det hele tatt.

Med et 256 MB-kort kjører man det meste uten optimalisering, med et par unntak.

Husker ikke akkurat hva...

(Info fra PCGamer)

Endret av djorgen
Skrevet (endret)

han som skreiv den artikkelen som du linka til (Ikke den artikkelen som jeg hadde lest =)) kom også til følgende konklusjon:

"The reason why there isn't more of a performance payoff is simple. Games are designed in such a way that they don't send more data to the graphics card than the AGP bus can handle. Otherwise, there would be noticeable stuttering in games. On top of that, the amount of memory found on modern graphics cards (up to 256MB) makes it completely unnecessary to page out data such as textures to the system memory via AGP. In all likelihood, this won't change with PCI Express either. After all, the 4GB/s it offers seem positively tiny compared to the 30GB/s of bandwidth that today's top-of-the-line cards can support internally. In short, swapping out data to system memory, either by AGP or PCI Express, simply doesn't make a lot of sense."

Kan vel si at vi kom til samme konklusjon.

Og, når det gjelder de nyere spillene slik som Doom ]|[ og evt. Half-Life 2 så kommer de selvfølgelig til å kreve mer enn dagens når det gjelder dette. =) Slik er utviklingen...

Endret av ExcaliBuR
Skrevet (endret)

Jupp. Men likevel, om en har et 6800 med 256 MB Ram så holder det uansett med AGP 3x - selv i HL2 og Doom3. ;)

Utifra egen tankegang og det han sa i konklusjonen...

Endret av djorgen
Skrevet

Jeg hadde asus p4pe kort med 845pe brikkesett før med bare 4x agp

Har et 9700pro skjermkort og jeg gikk opp 2000 poeng i 3dmark01 bare ved å skifte hk

har et asusp4c800-e kort no med en p4 2,53 cpu

Skrevet (endret)
Jeg hadde asus p4pe kort med 845pe brikkesett før med bare 4x agp

Har et 9700pro skjermkort og jeg gikk opp 2000 poeng i 3dmark01 bare ved å skifte hk har et asusp4c800-e kort no med en p4 2,53 cpu

Tviler STERKT på at dette hadde noe med byttet til 8x å gjøre. Hadde heller noe med litt bedre hovedkort, og kanskje raskere minne å gjøre? ...

Endret av djorgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...