Gå til innhold

Hvilken CPU tempratur bør den ligge på?


Nopoint

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp ferdig montert. En PC med et Abit IC7-MAX3 HK og en PIV 2,8GHz.

Når Jeg går inn å sjekker CPU temperaturen i BIOS ligger den på 59-62 grader.

Er dette veldig høyt?? Jeg har satt på en ny kraftigere vifte og har Artic Silver pasta mellom kjøleribbe og CPU. hva er normal temperatur på en slik prosessor? Synest at temp. virker unormalt høy med tanke på at maskinen ikke har stått på lenge og jeg ikke har kjørt noen kraftige applikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det høres høyt ut.

 

Har du god trekk gjennom kabinettet?

 

Har du kjent på kjøleribbamed fineren for å verifisere temperaturen? (Hvis du ikke klarer å holde fingeren på den mer enn 1 sekund så er det nok riktig temperatur du leser av. Hvis ikke så kan det være enten dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribbe eller at programmet leser av feil verdier. PS. Kjølepastaen skal være svært tynnt smurt utover. Den skal i teorien kun dekke de små ujevnhetene i den ru overfalten av metallet. Jeg bruker et så tynnt lag at det er litt gjennomsiktig og får fine temperaturer.

 

Om det er Pentium4-prescott du har, så er den litt varmere enn de eldre og noe raskere Pentium4-northwood, men den skal uansett ikke bli SÅ varm som du beskriver her.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Nå har jeg brukt en del tid på dette og kan ikke skjønne hva som kan være galt.

Når jeg tester RPM på den flett nye CPU vifta som jeg kjøpte ligger denne på kun

1600 RPM (den er oppgitt til å ligge mellom 2100-3000 RPM. Tempraturen ligger på ca 54 grader når maskinen står i ro, men når jeg kjører f.eks 3DMarks 03 så begynner den å varsle at temp er over 72 grader mitt i testen.

Jeg har nå skiftet til den orginale vifta som fulgte med Intel Prosessoren denne bråker som et he¤#"$te men nå slår det ikke noe alarm inn som sier at vifta's RPM er for lav. Denne ligger på ca. 2100 RPM. Jeg la også på et tynt lag Artic Silver, men også med denne kjøleribba og vifta er temperaturen ca 54-58 grader under oppstart. Hva bør temperaturen ligge på? kan det være feil med CPU??

Lenke til kommentar

Det som er litt rart er at når jeg kjører 3DMarks 03 så kommet jeg til level 3 så begynner maskinen og varsle at tempraturen er over 72 grader. en temperatur stigning fra 55-56 til over 72 grader. og dette skjer lenge før 3DMark 03 testen er over. Er redd for at jeg kan ende om med å "grille" CPU under spilling eller bruk av f.eks Pinnacle.

Lenke til kommentar

Hei. Har Abit IC7-G med en prescott 2.8, Har akkurat samme problemet, ca 60c i bios. er aktiv spiller, min cpu stiger til ca 73 når jeg spiller. Begynner å piper noe ... fra hovedkortet. Tror faktisk det er en bug med abit sinne hovedkort. Prøv å oppdatere bios, kan hjelpe noe men ikke mye. Gjør som jeg skal skaff deg vannkjøling :p

Lenke til kommentar

Sjekk om kjøleribba ligger inntil cpu. Jeg hadde samme problemet med en P4 2,4GHz Kjørte da en uorginal kjøler som var helt flat under. Det viste seg i ettertid at kjøleribba la seg mot de fire festeskruene til plastbrakketen som sitter på hovedkortet, det ble da en glippe på 2 mm. til cpu. Mulig det kan være det som er feilen. Hvis du ikke kjører boxed vifte da...

Lenke til kommentar

Jeg kjører med en prescott 2,8GHz på et abit IC7-MAX3 HK.

Nå bruker jeg boxed vifta, men jeg kjøpte en EKL Radial 80 Controlled

som jeg prøvte med først, temperaturen ble den samme. Sleit noe voldsomt å få den montert da monteringbøylene på siden kom bort i plast dekselet som er på dette abit kortet. Med EKL vifta fikk jeg også alarm på at vifta gikk med for lav RPM (1600). har sjekket at kjøleribba er nedpå CPU, etter hva jeg klarer å se (..veldig trangt der) så virker dette ok.

 

Har pratet med Komplett support, de anbefalte meg å resette CMOS og prøve og oppgr. BIOS.

 

xanth0s: Virker som jeg har samme problem som deg.

Lenke til kommentar

Ja Jeg fikk beskjed om det samma å resete cosmos også. Hjalp ikke, men prøv

kan hende det funker til deg :) oppgradere bios kan hjelpe, Abit hadde noe feil

med CPU Temprature de sier det ble bedre med men merket ikke noen forkjell kansje 1 grader eller no. Vis jeg finner ut noen mer skal jeg paste inn her :D

Hvilken Program inne i windows bruker du får å måle tempraturen? Prøv både

AbitEQ (finner du på hjemmesiden til abit), å Mother board monitor (søk så finner du den) Se om du merker noe forskjell på de ;)

Men husk at når du måler tempen i Bios er CPU på 100%, men i windows er den ikke det, kommer an på om du kjører program eller ikke. fordi i windows står den enten på HALT eller så sover den! ;)

 

her er ei siden du kan sjekke.

http://www.bleedinedge.com/reviews/abit_as...s_temps_01.html

kansje du kommer noen vei ;)

Endret av xanth0s
Lenke til kommentar
Hei. Har Abit IC7-G med en prescott 2.8, Har akkurat samme problemet, ca 60c i bios. er aktiv spiller, min cpu stiger til ca 73 når jeg spiller. Begynner å piper noe ... fra hovedkortet. Tror faktisk det er en bug med abit sinne hovedkort. Prøv å oppdatere bios, kan hjelpe noe men ikke mye. Gjør som jeg skal skaff deg vannkjøling :p

Alle vet jo at Prescott har varmeproblemer. Hva er vitsen med å kjøpe Prescott CPU fremfor Northwood når den blir varmere og yter litt dårligere i tillegg. I hvertfall ikke når en har sokkel 478 hovedkort der Northwood passer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert BIOS, dette hjalp noe. Temperaturen sank fra 56-58 til 48-50. Vist jeg stresser den noe med 3DMarks03, kommer temperaturen opp i ca 62-64 grader. Høres dette greit ut, eller er dette også for mye? noen her som har Abit IC7-MAX3 og en 2.8GHz Prescott med vanlig vifte som vet hvilken temperatur den bør ligge på. Noen som vet hva max temp. er på denne CPU'en?

Lenke til kommentar

DargonXP : Det er diskusjon som går verden over, Presccott vs Nortwood. Så utrolige mange meniger. Grunn til at jeg bruker prescott er for at jeg bygger ei maskin som skal overklokkes. ;) Jeg synes prescott er bedre å overklokke med.

Spesielt vis jeg bestemmer meg for Vapochill. eller kansje vannkjøling.

Jeg tok av min vifte på CPU rensket den å la på nytt tynt lag med atric silver 5 på CPU ligger på idel på 43C, På full LOAD ligger den på 61C ikke noen så veldig høyt.

Til va AMD for eksemple var i sine gammle dager :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...