Gå til innhold

Oppstart med død cpu

Kevlar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bygget sammen en pc av gamle jalladeler:

350W Aopen power

Abit Nf7-s

Duron 1,2 ghz

256 mb Geil golden dragon pc3200

geforce 4 mx420

Pcen starter, alle viftene går, det lyser i optiske porter o.l

men det kommer ikke bilde. Får en halvkvalt lyd som kan høres ut som "boot-pipet", men er ikke sikker, siden det ser jo ikke bra ut.

Har prøvd med flere skjermkort, så det er ikke problemet. Så jeg lurer, ville dette skjedd på denne måten hvis cpuen var død?

Eller er det powerkresenheten til nf7 som sørger for at den ikke virker ordentlig..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

tror ikke pc'en starter i det hele tatt hvis cpu'en er død....

gjørde ihvertfall ikke det på min, men det var en celeron 1.7

kanskje selve agp bussen er død :p

det er veldig kjipt med mindre dette er en pc du ikke har noe imot å bruke et pci skjermkort til.

er ikke sikker på hva som kan være galt, men du skal ikke se bort ifra at ram'en er kræsja. har fått uendelig mange forskjellige feil ved oppstart grunnet ødelagt ram.

sjekk ut guiden til pcgutten :thumbup: han har lagt sjel i å få den fikset, og den ligger blandt de øverste emnene under hk cpu og minne

EDIT: Her har du en link ;)

Endret av AgUr
Skrevet
Pcen starter, alle viftene går, det lyser i optiske porter o.l

men det kommer ikke bilde. Får en halvkvalt lyd som kan høres ut som "boot-pipet", men er ikke sikker, siden det ser jo ikke bra ut.

Det kan egentlig være så mangt, men hva mener du med at "det lyser i optiske porter"? Kikker du inn i SPDIF-pluggen?

Prøv å koble ut alle deler og så inn igjen. Det kan være dårlig kontakt en eller annen plass. Hør etter om boot-pipet har kommet over stemmeskiftet..

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd PC'er med død CPU som oppførte seg ganske likt som det du beskriver. Når en trykker på powerknappen, starter viftene opp, men ikkeno mer skjer. Jeg vil anbefale deg å prøve en annen CPU. Fungerer det ikke med en annen CPU heller, prøv å skifte RAM, før du prøver et annet hovedkort, som er mye mer jobb enn å bare skifte ut CPU og RAM.

EDIT: Som Agur nevnte, bør du også prøve å sette inn et PCI grafikkkort for å utelukke feil med AGP porten. Du bør jo også nappe ut alt som ikke er nødvendig for å få starta PC'en (nettverkskort, lydkort, harddisker etc.) for å se om du får bilde da.

Endret av ZiggWarth
Skrevet (endret)
tror ikke pc'en starter i det hele tatt hvis cpu'en er død....

gjørde ihvertfall ikke det på min, men det var en celeron 1.7

kanskje selve agp bussen er død :p

det er veldig kjipt med mindre dette er en pc du ikke har noe imot å bruke et pci skjermkort til.

er ikke sikker på hva som kan være galt, men du skal ikke se bort ifra at ram'en er kræsja. har fått uendelig mange forskjellige feil ved oppstart grunnet ødelagt ram.

sjekk ut guiden til pcgutten  :thumbup:  han har lagt sjel i å få den fikset, og den ligger blandt de øverste emnene under hk cpu og minne

EDIT: Her har du en link  ;)

Den guiden er litt for basic, jeg har sjekket alle komponenter, cmos er slettet osv.

Har også prøvd med PCI skjermkort

Rammen er det ikke, har prøvd med flere rambrikker

Simen1: Ja. Det lyser også både rødt og grønt på hk, som skal bety at alt er i orden på nf7

edit: Er bare det mest nødvendige som står i pcen

Endret av Kevlar
Skrevet

ok. da er det sikkert cpu som er nevnt tidligere.

hvis du kjenner noen som har en cpu du kan låne, så ville jeg anbefale deg (som ZiggWarth også gjorde) å teste det fær du tester et annet hk.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...