Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny jobb - 4mnd prøvetid uten lønn?


thomie6600

Anbefalte innlegg

Har en venn som nettopp har startet i ny jobb, som resepsjonist på et helsestudio.

Han har fått beskjed om at det er en prøvetid på 4mnd, og at han ikke vil motta noe lønn i løpet av prøvetiden.

 

Er det lov fra arbeidsgiver sin side?

Prøvetid er en ting - det jo for å evaluere den nyansattes innsats o.l, men å ansette uten lønn?

 

Noen som har litt rettslig peiling på no slikt no??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror og håper det de mener er at i løpet av disse 4 mnd vil han ikke få penger, men at han får disse etter at "prøvetiden" er over... (men det er jo likevel helt idiotisk, og mest sannsynlig høyst ulovlig...)

Å ansette noen 4 mnd uten lønn er jo bare tull. Kanskje det bare er et billig triks fra deres side for å spare penger? Men det må da være ulovlig... :hmm:

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Tror og håper det de mener er at i løpet av disse 4 mnd vil han ikke få penger, men at han får disse etter at "prøvetiden" er over...

Å ansette noen 4 mnd uten lønn er jo bare tull. Kanskje det bare er et billig triks fra deres side for å spare penger? Men det må da være ulovlig... :hmm:

hvorfor i det hele tatt utsette å betale ut pengende etter 4mnd da??

Lenke til kommentar

hater folk som missbruker andre mennesker.

 

Dette er svindel og utnyttelse på alle punkter og kan ikke forsvares.

 

Styr unna slike folk. De kommer aldri noen vei her i livet og vil aldri bli tatt seriøst i næringslivet. Disse menneskene kan prate om visjoner og drømmer, men de mangler alt for å få de gjennomført. Pass opp dere unge som møter slike. Jeg har sett mange av de.

 

jobbet 5 år i utebransjen i Oslo (ved siden av studiene) og møtte mange slike. I dag 10 år etter er jeg der jeg ville være, mens de som utnyttet andre fortsatt er på samme lave trinn på karrierestigen. Ler av de nå..

 

 

pass opp isre jeg bare. Slike vil dere møte. Store ord og tanker, men små mennesker ellers....

Lenke til kommentar

Sant som du sier.

 

Men en ting til;

 

Har man krav på en arbeidsavtale under prøvetiden?

Dersom man ikke har det, hva har man å slå i bordet med for LO da?

Kompisen min er ikke veldig villig til å gå å kreve en arbeidsavtale fra sjefen sin, dersom sjefen ikke er pålagt å gi ham det.

Trår kompisen min feil, så får han rimelig fort fyken.....

Lenke til kommentar

1. Har man krav på en arbeidsavtale under prøvetiden?

 

2. Dersom man ikke har det, hva har man å slå i bordet med for LO da?

 

3. Kompisen min er ikke veldig villig til å gå å kreve en arbeidsavtale fra sjefen sin, dersom sjefen ikke er pålagt å gi ham det.

Trår kompisen min feil, så får han rimelig fort fyken.....

1. Ja! At man er på prøvetid er en del av en eventuell arbeidskontrakt! Man SKAL også ha lønn for arbeidet man utfører!

 

2. Se over.

 

3. Han kan jo uansett risikere å stå igjen uten noe lønn i det hele tatt.

 

EDIT: Se forøvrig HER

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Arbeidskontrakt kan man kreve (og skal ha) uansett. Om vennen din i det hele tatt aksepterer å jobbe uten lønn (også i 4 mnd da gitt), bør du tvinge naiviteten ut av ham. Man har krav på lønn under både opplæring og prøvetid, så det helsestudioet der må være utrolig useriøst og bør vel generelt advares mot. Kom med navn...

 

Det er vel ikke LO man skal blande inn her (om han ikke er organisert under LO da), men Arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...