Gå til innhold

Vits i vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter og erger meg over bråk fra pc'n og har tenkt en stund på vannkjøling. Det er ikke MYE bråk fra pc'n men nok til at jeg blir irritert i lengden. Jeg har:

MSI KT333

1024mb DDR-ram (333mhz)

Geforce4 ti4600

AMD XP1800+(Athlon)

Og 4 vifter i kabinettet(80mm)

 

Er det vits i vannkjøling eller bråker vannkjølinga også?

Jeg vil ikke bruke mer enn rundt 2000 kroner på vannkjøling så hvis jeg skal ha et blir det et komplett sett(Waterchill) eller noe billig som er i deler...

 

 

 

Er det vits i om jeg kjøper en XP-2400+(T-bred) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg sitter og erger meg over bråk fra pc'n og har tenkt en stund på vannkjøling. Det er ikke MYE bråk fra pc'n men nok til at jeg blir irritert i lengden. Jeg har:

MSI KT333

1024mb DDR-ram (333mhz)

Geforce4 ti4600

AMD XP1800+(Athlon)

Og 4 vifter i kabinettet(80mm)

 

Er det vits i vannkjøling eller bråker vannkjølinga også?

Jeg vil ikke bruke mer enn rundt 2000 kroner på vannkjøling så hvis jeg skal ha et blir det et komplett sett(Waterchill) eller noe billig som er i deler...

 

 

 

Er det vits i om jeg kjøper en XP-2400+(T-bred) ?

De 4 kabinettviftene, hvilket merke og støynivå er det på dem?

Det hjelper ikke å skaffe seg vannkjøling hvis de har et støynivå på 35dB og de fortsatt kommer til å surre å gå etter at vannkjølingen er montert...

Lenke til kommentar

PSdata har nå tilbud på 80mm-vifter med et oppgitt støynivå på 19dB.. 29kr. Kjøp 5-6 av dem, bytt ut alle de gamle, inkludert den som sitter på CPU-kjøleren og de(n) som sitter i strømforsyningen.

 

Det koster altså ikke mange hundrelappene å redusere støynivået betraktelig.

 

Edit: GF4ti4x00-kortene jeg har hatt, har hatt svært støyende vifter. En 80mm vifte som er stripset fast til kortet, er et greit alternativ. Harddiskene kan også være et problem.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
*HOST* det er garantert harddiskene som bråker! *HOST*

Mye av bråket kan vel være hardiskene ja, hvordan vet jeg at det er de som bråker?

Hvis jeg kjøpte vannkjøling tenkte jeg å ta ut kabinettviftene.. Eller skifte dem ut til 120mm vifter(har viftekontroll) og ha sånn fanadapter.

Til opplysning så har jeg skrudd av alle kabinettviftene og det er fortsatt konstant sus... Er det hardisken da? Bråker ikke skjermkort også en del? :dontgetit:

Lenke til kommentar

En finger på skjermkort-viften, så finner du det fort ut. :)

 

Du kan også finne ut om det er harddisken som bråker ved å slå den av i Windows. Under "power options" kan du velge å slå av harddisken etter x antall minutter med inaktivitet. Sett den til det laveste tallet, lukk alle programmer, og vent til harddisken spinner ned. Når jeg hadde WD-harddisker i maskinen min, var det en fryd for ørene når harddisken spant ned.

Lenke til kommentar

PSU`en kan i mange tilfeller lage mest lyd! Jeg kjøpte en q-tek 550 wat å satt i en pc. Den bråkte noe så for j... Bytte ut dei 2 80mm viftene inni psuen med noen nye som støyet mindre! Du må først finne ut hva som bråker mest! Kan være chip kjøleren på hoved kortet og!

Lenke til kommentar
Så lenge målet bare er å redusere støynivået, er det ikke nødvendig med vannkjøling. En del strategisk plasserte vifter som surrer på 5/7V vil fjerne varmen fra kabinettet mer enn bra nok.

 

Om du derimot skal overklokke maskinen og i tillegg er fin på det når det gjelder støynivå, er vannkjøling et bra alternativ.

Det var først og fremst støyen jeg tenkte på ja. Jeg mener jeg har ytelse nok, men jeg kan jo overklokke litt. :yes:

 

Vet jeg spør i feil forum men finnes det noe alternativ for å få ned støyen på skjermkort og/eller hardisk?

Lenke til kommentar
PSU`en kan i mange tilfeller lage mest lyd! Jeg kjøpte en q-tek 550 wat å satt i en pc. Den bråkte noe så for j... Bytte ut dei 2 80mm viftene inni psuen med noen nye som støyet mindre! Du må først finne ut hva som bråker mest! Kan være chip kjøleren på hoved kortet og!

Jeg har en gammel 300watt psu som ikke bråker noe særlig.

Hovedkortet mitt har ikke chipsettkjøler så! :p

Lenke til kommentar
Så lenge målet bare er å redusere støynivået, er det ikke nødvendig med vannkjøling. En del strategisk plasserte vifter som surrer på 5/7V vil fjerne varmen fra kabinettet mer enn bra nok.

 

Om du derimot skal overklokke maskinen og i tillegg er fin på det når det gjelder støynivå, er vannkjøling et bra alternativ.

Det var først og fremst støyen jeg tenkte på ja. Jeg mener jeg har ytelse nok, men jeg kan jo overklokke litt. :yes:

 

Vet jeg spør i feil forum men finnes det noe alternativ for å få ned støyen på skjermkort og/eller hardisk?

harddisk (demper vibrasjoner ganske bra, samtidig som den blir kald og god) skjermkort (fin styring av vifte) spørs jo åssen skjermkort du har da...

Lenke til kommentar

Som sagt. Mye av harddisk støyen kommer av vibrasjoner som forplanter seg i kabinettet. Gummi oppheng/fester løser saken. Den kan også isoleres/pakes inn men nyere hardisker blir ofte for varme.

 

Skjermkortets vifte er støysynderen.

*Få en regulering av viften

*Erstatt den med en annen (og større) vifte som kan stripses/knytes/limes fast (fantasi).

*Eller kjøp en ny kjøler, som tidligere nevnt. Hvis du ikke er lut-fattig så er sistnevnte absolutt og anbefalle. Finnes mange "vannutgaver" til din eventuelle vannkjøling.

 

LOZER

 

edit: Begynner vi og bevege oss litt ut av tema vannkjøling? Støydemping av din PC blir det iallefall :thumbup:

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
Vet jeg spør i feil forum men finnes det noe alternativ for å få ned støyen på skjermkort og/eller hardisk?

gf3.jpg

 

Sånn gjorde jeg med Geforce3-kortet mitt. Plukket av den viften som satt på fra før og stripset sammen to 80mm-vifter. Gjorde det samme med Geforce4-kortet mitt. Fungerer helt ypperlig.

 

Når det gjelder harddisken, er det greieste alternativet å bare kjøpe en ny. Selg den gamle, og kjøp enten Seagate eller Samsung-disker.

Lenke til kommentar

Siterer meg selv!

*Erstatt den med en annen (og større) vifte som kan stripses/knytes/limes fast (fantasi).

 

Bilde over viser forslaget :yes: Viftene er selfølgelig av en stillegående sort eller tilkoblet en viftestyring

 

Prøv en form for vibrasjonsdempning på harddisken. Hvis du ikke har veldig lyst til å kjøpe en ny :D Hvis du tar ut harddisken av kabinettet, holder den i hånda og starter maskinen (med harddisken tilkoblet). Vil du få et intrykk av støynivået du vil få med gode vibrasjonsdempende oppheng/fester.

 

LOZER

Lenke til kommentar

Det blir vel ramme og ny hardisk.

Vet det er en del som IKKE har med vannkjøling å gjøre her nå men:

Fungerer denne bra til kortet mitt(blir det noe bedre lyd eller?)? Er ikke særlig fristet til å modifisere kortet med store vifter for jeg har igrunn ikke råd til nytt grafikkort :p

Lenke til kommentar
Vet jeg spør i feil forum men finnes det noe alternativ for å få ned støyen på skjermkort og/eller hardisk?
http://home.no/psilocybe/gf3.jpg

 

 

Sånn gjorde jeg med Geforce3-kortet mitt. Plukket av den viften som satt på fra før og stripset sammen to 80mm-vifter. Gjorde det samme med Geforce4-kortet mitt. Fungerer helt ypperlig.

 

Når det gjelder harddisken, er det greieste alternativet å bare kjøpe en ny. Selg den gamle, og kjøp enten Seagate eller Samsung-disker.

offtopic: er det hol i kortet ditt? den vifta på baksida ville vere utan effekt på nokon av mine kort, og korleis klarer chipset seg?

 

ontopic: hd kan ofte dempast med ei form for skive/o-ring rundt festeskru, denne må då vere veldig mjuk for å absorbere vibrasjonar

slike skiver kan også dempe kabinettvifter mykje, har sjølv testa med fibertex klipt til på lik måte som skiver du finn i jernia eller liknande butikkar, stor effekt :thumbup:

dersom lommeboka er stor nok kan du kjøre viftefri (kun psu for litt sirkulasjon) vasskjøling(reserator :hmm: ) eller passiv/heatpipe skjermkortkjøling

Lenke til kommentar
offtopic: er det hol i kortet ditt? den vifta på baksida ville vere utan effekt på nokon av mine kort, og korleis klarer chipset seg?

Tja, vel.. nå var det maskinen jeg hadde for flerfoldige år siden, så hvordan det går med den nå, vet jeg ikke. Det var iallefall minnebrikker som ble varme på baksiden av kortet, og jeg hadde (og har fremdeles) et tonn med assorterte vifter.

 

Hvorfor ikke, liksom?

Lenke til kommentar
Det blir vel ramme og ny hardisk.

Vet det er en del som IKKE har med vannkjøling å gjøre her nå men:

Fungerer denne bra til kortet mitt(blir det noe bedre lyd eller?)? Er ikke særlig fristet til å modifisere kortet med store vifter for jeg har igrunn ikke råd til nytt grafikkort :p

Jeg syntes 29 db er ganske mye jeg da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...