Gå til innhold

RAM til A7n8x - Deluxe


Anbefalte innlegg

Har A7n8x - Deluxe hk, som støtter ram til pc3200.

Nå har jeg pc2100 256ddr twinmos, har tenkt å kjøpe mer ram eller noen nye.

Hvor stor forskjell er det på 512ram mellom pc2100 og pc3200?

 

Så det jeg lurer på er om jeg burde kjøpe 256 pc2100 ram eller 512pc3200ram?

Noen som har erfaring med oppgradering fra pc2100 til pc3200?

 

En til ting, vet at hovedkortet bare støtter opp til pc3200, men klarer hk å kjøre frekvensen på f.eks pc3500 eller høyere??? noen som kansje har a7n8x deluxe.

 

gidder ikke kjøpe 1024ram vil ikke bruke så mye penger, hvis jeg kjøper nye pc3200 ram (2x256) så har jeg tenkt å bruke rundt 1000-1500kr.

 

sorry, innlegget kom på feil plass...

Endret av ^ole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gidder ikke kjøpe 1024ram vil ikke bruke så mye penger, hvis jeg kjøper nye pc3200 ram (2x256) så har jeg tenkt å bruke rundt 1000-1500kr.

 

Såvidt jeg vet støtter ikke dette hovedkortet mer enn én stk PC3200 RAM brikke, så dersom du skal oppgradere minnet må du nok kjøpe 1x 512Mb. Det koster vel ikke mer enn 700-800 kr. Det koster ikke så mye mindre enn for tilsvarenede PC2700, så det er det er verdt den lille prisøkningen. Du kan også kjøpe 1024Mb (2x512) PC2700, men det blir sikkert noe dyrere.

 

Edit: Skriveleif :blush:

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar

Lurer på hva som er galt med mine brikker......?

 

Jeg har 2 stykk 512MB 3200 Twinmos brikker men får ikke kjørt dem høyere enn ca 170Mhz.

 

Tidligere hadde jeg 2 stykk 256MB Twinmos brikker som jeg ihvertfall fikk 185Mhz med.... :(

 

Trudde jeg skulle få 200Mhz med slike brikker ....?

 

edit : leif

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
OK, takker for svar men;

 

En til ting, vet at hovedkortet bare støtter opp til pc3200, men klarer hk å kjøre frekvensen på f.eks pc3500 eller høyere??? noen som kansje har a7n8x deluxe.

Dersom du vil kjøpe deg PC3500 minne brikker kan du sikkert gjøre det. Men for at minne skal kjøre synkront med FSB, må du overklokke FSBen med ca 16Mhz, da PC3500 DDR minn kjører på 216Mhz. Men jeg regner med at hovedkortet tåler en slik frekvens uten problemer (skal ikke si noe sikkert, da jeg ikke kan så mye om overklokking).

 

Jeg vet ikke om dette er veldig aktuelt for deg da PC3500 DDR minne brikker koster skjorta, men hvis jeg var deg ville jeg heller satse på disse. Jeg har hatt litt blandede erfaringer med disse, men dersom du kjører dem dual på hovedkortet ditt, vil du nok merke stor forskjell på ytelsesmessig, også siden du går fra 256Mb til 1024Mb minne.

 

Edit: Skriveleif

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar

Ja det er jo twinmos jeg har nå...de så greie ut de og kostet ikke alt for mye heller.

 

Men merker som geil og corsair, er ikke de hakket bedre en twimos siden de har kjøleribber o.l++??? de koster vel litt mer flesk og da...

Lenke til kommentar

Jo det finnes minne fra både Corsair og Geil og flere andre som yter bedre enn de TwinMos brikkene jeg anbefalte deg. De jeg da tenker på har jo bedre timings og de kan sikkert klokkes bedre da de har bedre kjøling, da de jo tross alt har kjøleribber.

 

Men for deg som ikke er så avhengig av timings, men samtidig nyter godt av at brikkene kjører på DDR 400 hastiget i dual channel, som hovedkortet ditt skal støtte. Er disse brikkene et veldig bra kjøp.

 

Dersom du absolutt vil ha for eksempel Corsair, kan du få disse til en rimelig penge. De har noen Value S brikker som ikke koster så mye mere enn de TwinMos brikkene.

 

Edit: Litt omformulering. ;)

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar

Hvorfor vil Corsair brikkene yte bedre enn Twinmos brikkene du anbefalte siden Twinmos brikkene har bedre timings? Har selv A7n8x-Deluxe HK og vil kjøpe 1024 meg minne. Så jo at Twinmos brikkene hadde CAS 2 og Corsair bare 2.5. Er Corsair likevel raskere eller bare mer stabile?

 

Har nå Twinmos 256mb med CAS 2 (PC2700) og har ikke merka noen stabilitetsproblemer eller annet tull med de. Har XP2800+ som jeg vil prøve å overklokke litt, derfor jeg vil ha PC3200 ram da.... Vil da Corsair brikkene gi mest ytelse, eller er de bare mer stabile (spør både når det gjelder default fsb (166) og ved overklokking).

 

 

Litt off topic men jeg fyrer løs likevel:

 

Har spurt på forumet her før om hvor overklokkingsvennlig min cpu er og har fått som svar at det er vanskelig å få den opp i 3200+ hastighet (har Barton 2800+), men har sett at mange får sin 2500+ opp i 3200+ hastighet. Er 2500+ mer overklokkingsvennlig en 2800+? :dontgetit: Vet jo ikke da om de da bruker vannkjøling, noe jeg ikke gidder og knote med da.... Har minnemerket og timings da mye og si? Hvilket minne anbefales da i så fall mest?

Lenke til kommentar

De rammene er vel nokså like i ytelse...

 

http://hw.no/art.php?artikkelid=8820 Crucial Ballistix PC-3200 (DDR-400), CL2-2-2-6: US$138.99 for 512MB, er disse bedre enn twinmos 1024?

 

regner selfølgelig ikke med det, men siden det er varmespredere å sånt på.

 

er overklokking av ram vanskelig? stiller du bare inn volten på rammbrikkene i bios og det er det? og er det stor fare for å ødelegge rambrikkene???

Lenke til kommentar

(De rammene er vel nokså like i ytelse...

 

http://hw.no/art.php?artikkelid=8820 Crucial Ballistix PC-3200 (DDR-400), CL2-2-2-6: US$138.99 for 512MB, er disse bedre enn twinmos 1024?

 

regner selfølgelig ikke med det, men siden det er varmespredere å sånt på.

 

er overklokking av ram vanskelig? stiller du bare inn volten på rammbrikkene i bios og det er det? og er det stor fare for å ødelegge rambrikkene???)

 

 

Kingston Hyper X PC3200 1024MB (2x512MB Kit) vs. TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB

 

hvor stor ytelsesforskjell snakker vi om her??? kingston sine er klart dyrest og sikkert best, men vil det være en "revolusjonerende ytelsesøkning?

Lenke til kommentar

Er det virkelig så stor forskjell på ytelse mellom de forskjellige fabrikantene? Trodde det var timings som CAS osv som var viktigst jeg??? I alle fall når det er snakk om default hastighet. Er seff klar over at det er forskjell på kvalitet, men går ikke dette mest på stabilitet, kompatibilitet osv? Eller vil ytelsen gå ned hvis brikkene blir varme osv? (siden det er så viktig med heatsinks mener jeg). Er det kun ved overklokking av minnet det er viktig å ha bra merke?

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

For det første så støtter dette hk faktisk opp til tre brikker i dual, men da må to av brikkene i ene minnebanken være feks 256+256=512, og brikken i den siste være en 512(1 og 2 deler minnebank). Det er i utgangspuktet ganske stor forskjell mellom ddr 266 og ddr 400 på minnebåndbredden(2100 mb kontra 3200). På nforce 2 så gir dessverre dual ddr 400 bare 2-3% ytelsesøkning på det meste(men alle monner drar!). Men for at det skal være ytelsesgevinst i å benytte ddr 400 på dette hk så må cpuen ha en fsb på 400 mhz. Amd xp cpuer yter nemlig best når minne og cpu fsb er synkron(lik). Å kjøre minnet på feks 400 og cpu på 333 vil gi høy forsinkelse og mye av ytelsen med det raskere minnet vil forsvinne. Med mindre man har en xp 3200+ så må det en liten overklokking av cpu fsb til for å klare dette. Xp 2500 klarer i de fleste tilfeller dette fordi den har så lav multiplier at frekvensen ikke blir så høy selv om mp er låst. På xp 2800 så blir det verre, dette på grunn av høy mp. Cpuen må klare ca 2500mhz da, og det klare bare de færreste og da må man ha god kjøler. Angående ytesesforskjeller på ddr 3200 og raskere ram, så er de ikke eksisterende på ddr 400 hastighet, så framt de kjører like timings(cas, ras osv). Forskjellen er at raskere ram enn ddr 400 er spesifisert for å klare den oppgitte hastigheten. Dette er bare fint om man skal overklokke. Ellers så er det rett og slett bortkastete penger.

 

Man stiller først inn frekvensen på rammen når man klokker deretter volten. Volten er der bare for å kunne mate minne modulene med det lille ekstra når man skal presse hastigheten maksimalt. Men man kan risikere å ødelegge minnet om man stiller for mye på spenningen. Men dette asus kortet har ikke mer enn 2.8volt til modulene, og det tåler de aller fleste minnebrikkene. Håper jeg fikk med meg det meste dere lurte på.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Takk for det gode svaret! :)

 

hvis jeg skal kjøpe ram så tror jeg ikke at det blir aktuelt å overklokke rammene. så i mitt tilfellet så holder det vel godt med twinmos sine ram 2x512 uten heatsinker... tror jeg kjøper pc3200 ram så kan jeg kjøpe AMD XP3200 litt senere når prisen også kansje har godt ned litt.

 

har AMD t-bird 1,4 ghz nå..hehe så trenger nok også ny cpu.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet støtter ikke dette hovedkortet mer enn én stk PC3200 RAM brikke

 

Hvor står det at A7N8X ikke støtter to brikker?

 

Har selv A7N8X m/2*3200 Geil i dual channel. :hmm:

 

Edit: My bad, leste feil! Det er A7V8X som hverken støtter dual channel eller flere PC3200 minnebrikker. :blush:

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar
Med mindre man har en xp 3200+ så må det en liten overklokking av cpu fsb til for å klare dette. Xp 2500 klarer i de fleste tilfeller dette fordi den har så lav multiplier at frekvensen ikke blir så høy selv om mp er låst. På xp 2800 så blir det verre, dette på grunn av høy mp. Cpuen må klare ca 2500mhz da,

 

Har sett i bios at jeg kan stille ned mp men ikke opp. Er det da bare å stille ned mp til det som er standard på 2500+ for så å stille opp fsb + minne (synkront) til 400 mhz?

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...