Gå til innhold

Korleis lage ei elektronisk opne\stenge mekanisme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

offtipic: men er Hondaen novec sitt nye navn?

Som Rikky allerede har bekreftet; Nei.

 

Årsaken til mitt lille utbrudd var "long time, no see" for Hondaen´s del. Han er en dyktig medarbeider som vi dessverre ser alt for lite til.....

ok.. tenkte ikke så mye over det men det har sånn ca like mange innlegg.. det var der ting gikk kluss hos meg

Lenke til kommentar

Eg er ikkje stokk dumm!

Eg fann framm ein gammal skrivar og tok ut motoren. So brukte eg litt utveksling og laga til. Då har eg ein motorstyrt ventil. So er det koblingane. Viss eg ikkje skulle brukt paralellporten og styring fra windows hadde det ikje vore noke problem. Eller lott da. Korleis skal eg få stenge og opne krana ? har ein brytar som er 1 inn og so 2 ut, spurst ka vei den står. oppover er det inn og det puktet oppe der er kontakt. og nedover er det inn og nedover som er kontakt. Viss dokke forstår. Men Må no bytte om + og - på ein måte da. Kan godt kjøpe ny brytar om nødvendig. Men vil også helst styre fra windows.

 

edit: prøver og hjelpe til :roll:

Lenke til kommentar
Årsaken til mitt lille utbrudd var "long time, no see" for Hondaen´s del. Han er en dyktig medarbeider som vi dessverre ser alt for lite til.....

Jepp..

 

Har fått meg jobb i forsvaret, det medfører mye kursing og reising. Det har blitt lite tid til annet denne våren..

 

Uansett, for tiden har jeg ferie og slapper av. Driver forsatt med Hauk prosjektet, så det vil bli neste artikkel fra meg. :)

Lenke til kommentar

En servomotor vil fungere, men styringen av en slik motor er ganske avansert for en hjemmemekker å mekke ;) hehe.. Motoren skal ha konstant tilkoblet spenning (ca. 5 volt) på pluss og minus. Med spenning på vil motoren stå helt stille. Den gule ledningen (kan også være hvit) brukes for å styre motoren. Styringen skjer via pulser, og for å få til dette kreves en mikroprosessor. For eksempel Basic Stamp eller PIC.

 

Jeg kan hjelpe deg med programmering av mikroprosessor og koblingsskjemaer, men da må du sende meg en PM.

 

 

 

En servomotor kan modifiseres på 10 min så den kan rotere flere runder.

 

En standard servo kan trekke ca. 3 kg.

Lenke til kommentar

For at servomotoren skal stå stille i modifisert utgave (eller gå til midtposisjonen ved vanlig drift) skal den tilføres en puls på styrelederen på 1.5 mS

 

Farten kan reguleres den ene veien ved å gi lengre pulser... Maks hastighet = 2.1 mS

 

Maks hastighet andre veien er 0.9 mS

 

 

Hvis du får programmert et program som kan styre LPT porten til å gi ut slike pulser har du løst problemet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...