Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL lampa lyser ikke


Anbefalte innlegg

Fikk ADSL i går. Med et Thomsom Modem/ruter (fulgte Telenorpakka) har jeg flott forbindelse og alt går så det suser. Linja og ledningen er mao iorden. Men jeg har også en kombinert modem/ruter fra Draytek (2600G) som jeg egentlig skal bruke istedenfor Thomsonen, pga ønske om trådløs forbindelse til den bærbare. Men problemet er at ADSLlampa (line) på Drayteken bare står og blinker. Den viser det samme enten ledningen fra splitteren er i eller ikke. Har noen god ide til hva dette kan være og hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må legges inn PPPOE-brukernavn/passord fra Telenor ([email protected], samt passordet dere har fått tilsendt).

Samt at det må velges hva slags oppkoblinger (PPPOE), om den skal være konstant, eller bare ved behov, osv...

 

edit; ser ut som om du kobler Thomson'en heeelt bort. Er ikke helt sikker på om Telenor støtter andre modem'er enn denne. Dvs at Thomson'en må settes opp som modem-only, og deretter bruke Draytek'en som router.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Jeg mener jeg har gjort det. Og skal ikke i alle fall lampa lyse som tegn på at den mottar ADSL. I alle fall gjør Thomson ruteren det. Før jeg la inn noen som helst verdier i den, så ga den beskjed om at den var koplet til.

Den var nok ferdigkonfigurert, hvilke verdier la du inn?

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke er tvil om at Draytekmodem/ruteren (dette er en kombiversjon) skal kunne gjøre det samme som Telenors Thomsonruter (+ en hel masse som f eks trådløs forbindelse til andre enn hovedmaskinen). Jeg trenger derfor ikke Thomsonen imellom splitteren og Drayteken.

 

I Drayteken har jeg lagt inn [email protected] samt passord og gitt beskkjed om PPoE samt fast oppkopling.

 

Men hovedforskjellen er denne: Først kobler jeg fra PC-ledningen og ADSL-ledningen. Så kopler jeg ruteren til ADSL kontakten, men ikke til PCen. Thomsonruteren gir da lyssignal om at den er koplet til ADSL, mens samme framgangsmåte ikke gir noen virkning på ADSLlampa på Drayteken.

 

Jeg er ikke god på dette, men jeg trodde ikke at evt feil konfigyrasjon av ruteren skulle påvirke dette. Det påvirker vel forbindelsen mellom PC-en og ruteren?

Lenke til kommentar

JPedro, kan du forklare i litt mindre teknisk språk? Jeg forstår at du bekrefter at begge ruterne skal gi lyssignal om at de er tilkoplet ADSL. Mener du med DSLAM at dette kan tyde på at Drayteken ikke går mot Telenor sitt nett? Det er i tilfelle tross all reklame. Draytek viser hvordan en skal kople til Telenor, og det er de verdiene jeg har satt inn i ruteren. Kan det dermed være en teknsik feil i ruteren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...