Gå til innhold

NAS med standardkomponenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Terrasque

 

Selv uten særlige kunnskaper om Linux eller andre frie distribusjoner så tror jeg denne filserver klarer seg likedan om du hadde brukt din Linux bortsett fra brukervennligheten med andre OS. Som jeg har forstått, også nå underveis så er det rett å slett om å unngå konflikter mellom forskjellige komponenter og finne frem til det beste i andre så man får en fullendt løsning :)

 

Jeg glemte tidligere å nevne at jeg bestilte samme disk som de andre til systemdisk, så kan den være backup så man er sikker på å ha ihvertfall en disk av rett type hvis uhellet er ute. Er jo en smal sak å installere XP på nytt på en annen disk siden da dette ikke blir en kritisk situasjon om der blir litt nedetid.

Forøvrigt mener jeg vi holder denne tråd som ren hardwarepreik, for hver sin lyst derutover:)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Oi, så er delene kommet, OS er installert (XP + SP1) men merkelig nok så ville ikke kortet bruke mer enn 127 GB på SATA1&2 med Intel82801ER chipset uansett bios-innstillinger, så systemdisk ble en Barracuda 7200.7 120GB SATA. En ferdig PATA disk fra gamle server med SP1 ferdig nedlastet på, fikk med chkdsk så mange feil å rette at det tok hele kvelden å rette opp i. I morgen er det klart for RAID0 på to extra disker og montering av giganet

 

E

Endret av Enigmah
Lenke til kommentar

Dette kan ta tid.. Bruker 15 min på å lage klar 4% av Raid5 array'et så det er sikkert klart sammen med hønsene i morgen tidlig;)

 

Kjempehappy over at jeg kjøpte med 50cm sata-kabler da de som fulgte kortet va 100cm og der begynner å bli trangt nok om plassen i dette kabinett, selvom noe fremdeles slenger utenfor, hm.. Microplex: nå må jeg få snart monteringsdelene jeg mangler:)

Tror faktisk det blir en rydde og stripse-jobb til slutt, disse SATA-kabler er om muligt mer gjenstridige enn de gamle flate

 

For de som lurer på også å bruke MAXTOR 7Y250 så kan jeg fortelle at de har både gammel og ny strømkontakt så man kan spare investeringen til overganger i eldre kabinettter.

 

B-QL: Jeg har kjøpt 1820 uten XOR og håper det beste, men da har jeg også cpu og ram med bedre specs og kort har sikkert bedre vilkår her pga ekstra ressurser uten nettverk på bussen som nevntt tidligere

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Siste oppdatering før hele neste uke går vekk i ferie..

 

Et Raid5 array på 1,6TB blir noe kjappere i allsidig bruk enn separate disker som skal startes fra dvale for hver ny oppgave (stilt inn på å sovne etter 30min) Her er jo alle disker våkne hele tiden man bruker noe av dataene og slukner samlet etter 30 min stilstand.

 

Fikk store problemer med overføring når server og klient på 1000Mbit møtte en 100 switch som var med i kjeden, både auto og 100full fikk problemer men nå kjører de fint med bare 1000Mbit switch imellom. Brenning av en dvd på 2X over nettverk brukte mellom 8-20% av nettverksressurser på serversiden (og 5% CPU)

 

Maxtor diskene blir meget varme uten vifter, så Raid0 array'et er koplet fra inntil jeg får monteringsmateriell og vifter for 5.25 plassene

 

Likegodt er jeg fryktelig imponert over giganettverk, her blir mye tid spart selv under skriving til Raid5, et kjapt gjett er 1GB i minuttet

 

Total brukbar diskplass blir forresten:

 

100 GB på systemdisk

450 GB i Raid0

1600 GB i Raid5

 

tot: 2150GB

 

Ha en god uke:)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå er server bygget og fungerer glimrende. Jeg er dog litt usikker på hva den yter da jeg ikke er så kjent med perfmon, så sjekk gjerne denne side for bilder/skjermbilder av testene og gi en kommentar:) Alle tester gikk litt opp og ned men bildene viser et greit gjennomsnitt.

 

RAID0 kjøres ikke på Intels kontroller men på den ekstra Sil.et.eller.annet, så den tar gjerne litt krefter fra bussen..

 

www.breistein.net/server.htm

 

Enigmah

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Så bra ut det, enkle skriveoppgaver går unna med over (utrolige) 40MB/s, mens først med dobble skriveoppgaver går det treigt.

 

Må si kontroller'n later til å være kjappere enn jeg hadde trodd (trolig et resultat av at du bruker svært kjappe disker og har en ganske kjapp maskin).

 

Leseytelsen tror jeg ikke du har fått sett "makset ut" siden RAID0 arrayet ikke kan skrive nok/og eller klient maskinene heller ikke kan det. Du kan jo teste med skriving til RAID0, systemdisk og nettverk men nå klientene er flaskehalsen så må vel server'n sies å være grei :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Nå er server bygget og fungerer glimrende. Jeg er dog litt usikker på hva den yter da jeg ikke er så kjent med perfmon, så sjekk gjerne denne side for bilder/skjermbilder av testene og gi en kommentar:) Alle tester gikk litt opp og ned men bildene viser et greit gjennomsnitt.

 

RAID0 kjøres ikke på Intels kontroller men på den ekstra Sil.et.eller.annet, så den tar gjerne litt krefter fra bussen..

 

www.breistein.net/server.htm

 

Enigmah

 

:w00t:

Misunnelig!!!!!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen alle:)

 

Server går klokkerent hele tiden, men ser at de to disker som ligger i Raid0 på Sil-kontroller både er forferdelig trege på å "starte" og av og til henger uten at jeg forstår hvorfor. Dette er et issue jeg kommer til å følge opp siden da denne diskplass ikke er tenkt som mer enn transitt foreløpig...

 

Har benyttet tiden i sommer vel med også å oppgradere min workstation:) Jeg var litt imponert over Abit-kortet i denne serveren og bestilte likegodt et tilsvarende + en ekstra Raptor disk til denne pc.

 

Kjører da 2 Raptors på Intel-kontrolleren og ellers bare et dvd-drev på parallell.

 

På dette kort er det umuligt å overklokke min 3.2 uten tull hvorimot mitt gamle Abit AI klarte å holde denne på 3.7 uten annet enn små "heng" av og til på markøren.

 

Jeg har fremdeles "heng" av og til på denne konfig og skylder etterhvert på musen da denne er blitt ganske dårlig etterhvert, men dere vet hvordan det er når man er vant til sånne ting, man er fryktelig skeptisk til å endre på disse..

 

Maskinen føles absolutt ikke kjappere på noen måte og jeg har lyst å gå tilbake til det gamle AI bortsett fra at dette ikke har GBLan så jeg må enten kjøpe GBkort eller et annet hovedkort og derfor spør jeg rett frem om noen her kan anbefale det ultimate HK for mitt bruk, kjapp brukspc uten spilling, bare rå styrke mot harddiskene (pakking, utpakking, par1/2 etc.) samtidig med brenning og download?

 

Skulle sikkert vært i en annen tråd, hvis noen flytter den så vær snill å gi meg beskjed;)

 

Enigmah

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei

 

For de som evt. ennå får update av denne tråden og nye som har tenkt å følge i fotsporene:)

 

Serveren som ble bygget i sommer er blitt for liten i diskplass allerede:( Spesielt DV er en stor snylter på diskplass her i huset. Gå tilbake i tråden for å se bilder.

 

Oppgradering måtte til og kabinett er netopp kommet inn døren - og for et kabinett:) For de som nevner Lian-Li i fleng her så tror jeg dere må se et slikt tower i virkeligheten for å skjønne og verdsette kvalitet (og priser)

 

Et Big Tower er mye større enn mine Chieftech Matrix og dette holder omtrent 21 disker i tillegg til floppy og en dvdrom tror jeg:

 

http://www.lian-li.com/products/pcv2000.htm sjekk målene!!

 

Diskene som ble brukt i utgangspunktet er fremdeles i markedet omend ikke alle steder og har 3 års garanti, dvs. at jeg regner med at det også gjelder suppleringsgaranti da fra fabrikk, så der er bestilt 6 stk nye av samme type som gir en total på 17 Maxtor Maxline II 250GB, 8 i gl. Raid 5 array og 8 i et nytt + 1 spare av disse + systemdisk og gjerne et eller annet raid0 array med to disker fortsatt.

 

Denne gang finnes der RocketRaid 1820A med XOR så dette nye raid blir gjerne litt kjappere/belaster ikke cpu unødigt.

 

Tror ikke serveren blir belastet unødigt mere med 2 raid5 arrays men er litt i stuss om man skal fordele de mest brukte filer nogenlunde likelig mellom begge eller bare legge disse på den nye med XOR på kontrolleren?

 

Ny PSU blir Qtec sin 650W med 3 vifter, ganske rimelig iøvrigt med ca. 600,- d.d. (PS Data har priset denne til 490,- men får først inn om noen uker)

 

Den gamle server hadde 1GB fordelt på 4 brikker av ulik opprinnelse, nå arver den nye 2GB fordelt på 2x2 matchede brikker med 333Mhz fra workstation'en

 

Har noen noen ideer iøvrigt eller innspill så vær velkomne:)

 

Link kommer med bilder av det nye opplegget..

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Ny PSU blir Qtec sin 650W med 3 vifter, ganske rimelig iøvrigt med ca. 600,- d.d. (PS Data har priset denne til 490,- men får først inn om noen uker)

Det ville jeg revurdert, Q-tec 650 watt er lagt fra 650 watt reelt, hvis den følger vanlige Q-tec mønster leverer den heller ikke spesielt stabil spenning heller (dette kan også redusere levetiden på f.eks diskene). Q-tec har ingenting i highend maskiner/servere å gjøre ;)

 

Kjøp en Enermax PSU, litt dyrere (men verd det), disse er voldsomt mye kraftigere, langt mer stabile og mer driftsikre.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Riktig dette med Qtec...elendig strømforsyning. Alt blir drevet av en 460W Enermax og har kjørt i en del måneder nå da.

 

Har dog nettopp startet en ny tråd hvor jeg fortvilet ønsker hjelp fordi 2 av diskene i det ene array har tatt kvelden :(

 

For de som måtte ha noe fagkunnskap om slikt så gå gjerne til:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=421102&hl=

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...