Gå til innhold

NAS med standardkomponenter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal bygge filserver med så mye plass som muligt og alt i bolker med RAID 5 à 3 disker...Hardware blir vanlig hovedkort, SATA-disk med XP som OS, topp cpu og mye ram

 

Disker blir sannsynligvis PATA på 250GB og 4, gjerne flere bolker med disse.

 

Har noen her erfaringer med hovedkort og rimelige kontrollerkort som støtter dette - som de vil dele med meg?

 

Et lite "aber" vil også være hvor enkelt det kan bli å rekonstruere data, hvis det går galt :roll:

 

Mvh

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 Hvorfor vil du lage bolker med RAID5 à 3 disker? Skal du ha flere disker ville jeg absolutt putte dem alle sammen i et stort RAID5, kanskje med en hot-spare om du lagrer "kritisk" data.

 

Du trenger heller ingen topp CPU eller RAM. Pass heller på å få et hovedkort med god buss, PCIe er ypperlig til å dytte mye data fra disk -> nettverk.

 

#2 Det finnes ikke rimelige kontrollerkort som støtter RAID5, da må du opp på 3Ware kontrollere, quad.no selger slike kontrollere og de støtter 4, 8 eller 12 harddisker på en kontroller.

 

#3 Når ting tryner, dvs. en disk i RAIDet dør så bytter du ut disken og sier ifra til RAIDet (vha. BIOS-verktøy eller programvare at du erstatter den feilede disken, så vil maskinen kværne data en god stund og RAIDet vil bli friskt igjen. Det er enkelt å bytte ut en disk i RAIDet, og er ofte noe du tørrtrener på første gangen du setter det opp så vet du rutinen til senere.

 

#4 Hvis du bruker Linux istedenfor så kan man enkelt sette opp RAID i programvare, og mest sannsynlig oppnå bedre ytelse på filtjeneren. Og du får bonusen ved å kjøre masse andre fine servertjenester ;)

Lenke til kommentar
#1 Hvorfor vil du lage bolker med RAID5 à 3 disker? Skal du ha flere disker ville jeg absolutt putte dem alle sammen i et stort RAID5, kanskje med en hot-spare om du lagrer "kritisk" data.
Vil anbefale deg 5 disker (minimum) til RAID5, av to grunner:

- Ytelse (den skalerer pent opptil 5 disker, herfra skalerer den ikke lenger)

- Du mister plass tilsvarende 1 disk i RAID5 til paritet, har du 3 disker mister du 33%, har du 5 disker mister du bare 20%.

 

Har du flust av penger, skaff deg en hot-spare, men den vil sannsynligvis stå inaktiv i 1-2 år (til diskene begynner å bli gamle og trøtte) og innen den tid er prisen på disken sunket hvertfall 1000 kroner.

 

Du trenger heller ingen topp CPU eller RAM. Pass heller på å få et hovedkort med god buss, PCIe er ypperlig til å dytte mye data fra disk -> nettverk.
- Enig, bare ha "nok", en PCIe basert maskin vil automatisk si 2GHz+ P4/Celeron som er ypperlig :)

 

#2 Det finnes ikke rimelige kontrollerkort som støtter RAID5...
- Der finnes en rekke billige RAID5 kontrollere, til f.eks S-ATA bør RocketRAID 1640 og 1820 være hete kandidater. Begge støtter RAID5 i BIOS nivå og har administreringsprogramvare som støttes i Windows.

 

#4 Hvis du bruker Linux istedenfor så kan man enkelt sette opp RAID i programvare, og mest sannsynlig oppnå bedre ytelse på filtjeneren.
Jeg ville ikke brukt software RAID5. RAID5 er nær sagt idiotsikkert mot hardware feil... men jeg har mistet 2 arrayer på ikke å klare i mounte filsystem. Det kostet meg over 2TB data :(

 

Hva OS angår så ta det du foretrekker, Linux tilby såvidt jeg vet ingen praktiske funksjoner som ikke er tilgjengelig i Windows 2003 Server, ei heller er det kjappere.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har lagt denne tråden inn to ganger; så jeg har først sett disse svar akkurat nå:(

 

Med så informative svar bør jeg selvfølgelig spesifisere litt bedre, ser jeg:)

 

Dette skal ikke koste skjorta, jeg har sett på proffe løsninger med 15 disker i en kasse fra 30.000 - før man putter i disker, og det blir litt overkill for meg;)

 

Jeg ønsket meg mere plass og sikring av den plass jeg har med hardware Raid-5 opplegg. Dette bare til privat bruk til film og musikk etc, der er ikke behov for ytelse annet enn til filserver og diskene slås av etter 30 min. Men når de først er aktive bør de kunne yte til flere klienter samtidig uten å klusse for mye.. Her i huset blir det lett 3 xboxer som streamer film + brenning og fotoalbum som gjennomgås samtidig.

 

Som jeg har sett i svar og på nett bør jeg altså ha 2 kontrollere og 10 disker for å bygge denne saken + de vanlige komponenter

 

Jeg har i første omgang lyst å bestille et Highpoint 454 og bruke 5 Samsung PATA 5400 drev som en test da dette kan gjenbrukes i en annen maskin, men vil veldig gjerne ha input om bedre ting og spesielt følgende.

 

Et hovedkort og kontroller som kan anbefales?

Finnes der Raid5 embedded på noen hovedkort?

Hva blir de beste disker sett fra en plass/pris og samtidig holdbarhet/støy synspunkt? (Dvs. holdbarheten kan det jo være det samme med sålenge de går i stykker innen garantitiden nå;))

 

På forhand takk for engasjemanget:)

 

Enigmah

Lenke til kommentar

Ok, bra beskrivelse av hva du trenger, finner du ut av hvor mye du trenger (GB) og hvor mye du vil bruke (kr) så blir det enda enklere. Tar bare noen "antagelser" nå.

 

Jeg tror ikke du har behov for 2 kontrollere, og 2 arrayer. Et array kan alene fint dytte 60-100MB/s. Siden jeg ikke vet noe særlig om hva du trenger går jeg bare ut fra 1TB - billigst mulig. Antar også at du trenger "alt" nytt. Om du ønsker å bruke demovarer så kan du også spare litt der.

 

Tar utgangspunkt i dette:

 

AOpen 350W, Super low noise, 12cm vifte 528,-

AOpen MX4SGI-L (i865G mATX m/ gigalan) 911,-

Avance CI-B031 (servertower) 467,-

HighPoint RocketRAID 454 896,-

Intel Celeron D 320 (2.4GHz) 616,-

Maxtor 40 GB 7200rpm OS-disk 415,-

512MB PC3200 RAM 708,-

7x Western Digital 160 GB (WD1600BB) 5425,-

 

Totalsum 9966,- (se handlevogn i prisguiden)

 

- 7x WD 160GB 7200rpm(=6 x 160 i RAID5) gir 960GB. 5400RPM i RAID5 vil du angre, RAID5 genererer så mye I/O at treige disker går veldig ut over ytelse.

Er støy et issue så gå for 7x Samsung P80 160GB 7200rpm, koster ca det samme.

 

- RocketRAID454 passer for opptil 8 disker (her kan du f.eks lett legge til en hot spare på siste sporet hvis en disk begynner å skrante).

 

- AOpen MX4SGI-L har CSA-basert gigalan (dvs at nettverk og RAID ikke trenger å dele på PCI-bussens usle 133MB/s) og innebygget skjermkort.

 

- Celeron D 320(2.4GHz) har helt allright ytelse og koster en slikk og ingenting, inkludert kjøler (den er og svært overklokkbar, om du vil ;)).

 

- 512MB RAM (eller 2x 256MB for å benytte dual channel)

 

- Et Avance Servertowerer billig og greit, jeg ville kjøpt en AOpen PSU (og kasta ut den medfølgende 300 watter'n).

 

- En egen 40GB disk til OS/systemdisk.

 

Dette systemet vil fungere ganske bra enten du vil ha XP, 2003 Server eller Linux - driverstøtten er god for alle komponentene uansett. Med 2 ledige PCI spor bør det være også lett å bygge ut med f.eks WLAN-kort o.l. i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hei

 

Dollar - du burde nesten hatt timelønn for å sitte med dette her :blush:

 

Jeg har vel egentlig ikke så lyst på WD så valget blir vel mellom rimelige Baracuda 200GB eller Hitachi sine 7K250

 

Jeg må nok opp i en total på rundt 2 TB lagringsplass + paritet for det er et faktum at noen :whistle: ikke greier å slette noe noensinne.. og da sliter vi med de tilgjengelige 8 kanaler i kontrolleren, men et alternativ er et kort med innebygd raid som kan speile 2 ekstra disker i tillegg

 

Dollar nevnte Aopen-kortet med CSA-basert GBlan, det hørtes fornuftig ut og jeg har sett etter kort som spesifiserte det med CSA, men har ikke funnet alternativer. Fins der et bra kort med slik Lan OG Raid?

Er litt Abit-freak, og har et ledig IT7-MAX2 med Raid liggende fra før uten GBLan, men det var det med ledig kapasitet på bussen?

 

Tro ikke GBlan ut er nødvendig, har en eldre Cisco Catalyst3500 som sikkert klarer trafikken på beste måte ellers med 100MB portene (og desverre har 2 gammel type GBport som ikke er i bruk). Jeg er ikke sikker på hvor flaskehalsene ville oppstått med slikt system men jeg tror ikke det blir i nettverket?

 

Prosessor blir uansett en ledig P4 2.4, Ram 1GB DDR og kasse blir et Chieftech Matrix med 4 ekstra 80mm vifter (2inn,2ut) og en Enermax 460W(EG465P-VE) Litt ekstra disker skal vi få plass til i dette kabinett :thumbup:

 

Er det bra om systemdisken er kjapp eller er det det samme når først OS er loadet?

 

Mvh

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Jeg har vel egentlig ikke så lyst på WD så valget blir vel mellom rimelige Baracuda 200GB eller Hitachi sine 7K250
Ville definitivt tatt 7K250 over Seagate, pga ytelse...

 

Jeg må nok opp i en total på rundt 2 TB lagringsplass + paritet for det er et faktum at noen  ikke greier å slette noe noensinne.. og da sliter vi med de tilgjengelige 8 kanaler i kontrolleren, men et alternativ er et kort med innebygd raid som kan speile 2 ekstra disker i tillegg
2TB i et array ville krevd 300GB'ere, som igjen koster 2000kr/disken. Da vil jeg anbefale at du går på 8x 200GB = 1.6TB formatert i RAID5 og 2x 200GB i RAID0/1. På sikt kan du jo investere i en kontroller nummer to og hive på fler disker. Dersom du skal være fremtidsrettet så kjøper de to siste diskene med S-ATA grensesnitt. Et år fra i dag tviler jeg på du ønsker å kjøpe 6 nye IDE disker.

 

Dollar nevnte Aopen-kortet med CSA-basert GBlan, det hørtes fornuftig ut og jeg har sett etter kort som spesifiserte det med CSA, men har ikke funnet alternativer. Fins der et bra kort med slik Lan OG Raid?
Butikkene er dårlige til å spesifisere CSA men det du ser etter er en Intel Kenai-II/82547EI gigabit chip. De mest aktueole hovedkortene som er utstyrt med disse er:

- Abit IC7-G, IC7-MAX3 (i875P)

- Asus P4C800-E (i875P)

- Aopen MX4SGI-4DL2 (i865G)

- MSI 875P NEO-FISR (i875P)

Alle kortene basert på i875P har RAID. RAID5 og CSA er ikke tilgjengelig på noen vanlige kort det jeg vet.

PCI-Express hovedkort (dvs i915/925) er dette ikke noe issue med, de har båndbredde i overflod uansett.

 

Er litt Abit-freak, og har et ledig IT7-MAX2 med Raid liggende fra før uten GBLan, men det var det med ledig kapasitet på bussen?
IT7-MAX2 har en 133MB/s PCI buss, som isåfall blir delt mellom nettverkskort og RAID kontroller. Vent deg maksimalt 50~55MB/s ut av en slik løsning.

 

Tro ikke GBlan ut er nødvendig, har en eldre Cisco Catalyst3500 som sikkert klarer trafikken på beste måte ellers med 100MB portene (og desverre har 2 gammel type GBport som ikke er i bruk). Jeg er ikke sikker på hvor flaskehalsene ville oppstått med slikt system men jeg tror ikke det blir i nettverket??
Til 100mbit bruk er det ingen reell ytelseforskjell på en P3 1GHz og en Dual Xeon. Når man likevel er oppe med lommeboka ville jeg likevel investert i gigalan, dette er standard veldig, veldig snart.

 

Prosessor blir uansett en ledig P4 2.4, Ram 1GB DDR og kasse blir et Chieftech Matrix med 4 ekstra 80mm vifter (2inn,2ut) og en Enermax 460W(EG465P-VE) Litt ekstra disker skal vi få plass til i dette kabinett
Kasse og PSU er gull. Er det miditoweret får du inn 15 disker, tre hengende i patentbånd eller disse nede og 6 stk i to slike plassert i CD-ROM brønnene. Merk at du MÅ bruke vifter forran alle diskoppheng.
Er det bra om systemdisken er kjapp eller er det det samme når først OS er loadet?
Spiller liten rolle, blir ikke mye swapping på den likevel.

 

Dette begynner å likne ganske mye på min server [and that's a good thing], vitale mål på den er P4 2.4C, 1GB RAM, MSI 875P NEO-FISR, RocketRAID454, 2x Promise Fasttrak 133'er og et Adaptec U160 kort - med CSA-gigalan. Dette leverer glatt 100-110MB/s i mot nettverk :w00t:

Lenke til kommentar
Sitter med 3 webshopper åpne for bestillinger og tenker på mine 6 Maxtor 300GB 5400rpm som kunne suppleres med 2 til istedet for å kjøpe masse nye disker...vil jeg få rimelig LESE-ytelse på 8 av disse i array mon tro? :hmm:

Hva skal du mate? De vil nok fint klare å mate en 100Mbps link, tviler du klarer å fylle en 1000Mbps link med 5400 rpm disker. Benytter samme disker i backupserveren på jobb, men her er vi ikke avhengig av ekstreme hastigheter, har kun 100Mbps mellom bygningene (forhåpentligvis 1000Mbps snart).

Lenke til kommentar
...tenker på mine 6 Maxtor 300GB 5400rpm som kunne suppleres med 2 til istedet for å kjøpe masse nye disker...vil jeg få rimelig LESE-ytelse på 8 av disse i array mon tro? :hmm:

De vil gi deg ganske nøyaktig 50MB/s leseytelse (8x 300GB/5400RPM), en kjenning av meg kjører akkurat samme greia på en RR454 kontroller. Skriveytelsen er det litt verre med, den ligger en plass rundt 10MB/s.

 

Husk å sett 64kB clustersize, ellers blir det waffal treigt :cool:

Lenke til kommentar

Morn :roll:

 

Siste argument gjorde vel at jeg bestemte meg for å bygge en server som er foran, ihvertfall i morgen og ikke foran for 2 år siden;)

 

Da blir det sålangt:

 

Chieftech Matrix (stooort midi)

Enermax 460W

Abit IC7-MAX3

P4 2.4

2 x 512MB DDR

64MB VGA som ligger

 

8 x Maxtor MaXLine Plus II 250 GB SATA i RAID5 til de dyrebare filene

2 x Maxtor MaXLine Plus II 250 GB SATA i RAID0 til mindre viktige ting

1 x en eller annen disk til OS

 

Da var vi tilbake til kontrolleren...som nå enten blir to 4-kanalers eller et HighPoint RocketRAID 1820 S-ATA 8? Noen erfaringer der?

 

Ser det bra ut Dollar?

 

I tillegg blir det en 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 , 8P 10/100/1000 Mbps til fordeling, regner med klientene fremdeles går greit med 100Mbps en stund til. Er denne switchen til å stole på mon? Har kun gode erfaringer med 3Com.

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Chieftech Matrix (stooort midi)

Enermax 460W

Abit IC7-MAX3

P4 2.4

2 x 512MB DDR

64MB VGA som ligger

 

8 x Maxtor MaXLine Plus II 250 GB SATA i RAID5 til de dyrebare filene

2 x Maxtor MaXLine Plus II 250 GB SATA i RAID0 til mindre viktige ting

1 x en eller annen disk til OS

Enigmah

Ser pent ut, MaxLine diskene skal i følge Maxtor være godt egnet for hard 24/7 drift (RAID5 er hard drift) så de er på papiret midt i blinken.

 

Noen RAID0 disker er og kjekt, skal du f.eks kopiere av noen 100GB med saker fra en kompis er det kjedelig å måtte vente på RAID5-arrayets dårlige skriveytelse ;)

 

Da var vi tilbake til kontrolleren...som nå enten blir to 4-kanalers eller et HighPoint RocketRAID 1820 S-ATA 8? Noen erfaringer der?
RocketRAID 1820 fungerer veldig bra, på de fleste punkter har den også svært bra ytelse. Største/eneste virkelige svakheten er om du tvinger den til å gjøre fler skriveoppgaver av gangen.

 

Til orientering, der ble ganske nylig lansert en 1820A som har XOR-logikk som vil gjøre endel for spesielt skriveytelsen. Den er ikke å få i norge enda men skal du ikke handle dette asap så gå heller for den.

 

I tillegg blir det en 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 , 8P 10/100/1000 Mbps til fordeling, regner med klientene fremdeles går greit med 100Mbps en stund til. Er denne switchen til å stole på mon? Har kun gode erfaringer med 3Com.
1GB tar 1 1/2 minutt på 100mbit, 10GB tar et kvarter~tyve og 100GB tar en evighet. Med mindre man skal regelmessig overføre mange GB så er gigabit ikke noe man oppgraderer på en klient enda, men alt nyanskaffet bør være gigabit-klart. Tror den switchen fungerer bra, 3Com gjør somregel det er min erfaring :)
Lenke til kommentar

Hei igjen. Da er følgende bestilt for omgående levering, Norek hadde alt i hus.

 

Prodnr. Produktnavn Antall Webpris Totalt

119035 Maxtor MaXLine Plus II 250GB S-ATA

- 8MB cache 7200RPM 11stk

119657 Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

- I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

121237 HighPoint RocketRAID 1820 Seriell ATA

- 8 kanaler RAID, PCI-X, (Raid 5)

115475 KA Serial ATA kabel 50 cm

- S-ATA/150 kabel (for én harddisk) 10stk

115476 KA Serial ATA strømkabel 16 cm

- S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin 12stk

123442 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8

- , 8P 10/100/1000 Mbps

120199 3Com Gigabit NIC PCI

- Gigabit Ethernet Desktop NIC, Retail

109212 Enermax Kabinett Vifte 80x80x25mm

- Enermax Silent Fan 4stk

 

dette gir en sum på 25.500

 

+ litt knask fra Microplex da.. og det jeg hadde selv - 1 P4,2.4GHz - 1GB DDR, kabinettet og PSU, hvilket sikkert gir oss en total på ca. 30.000

 

Jeg har ikke regnet sammen total lagringsplass engang, men føler meg trygg på at dette er en optimal løsning for de neste par år. Der er jo uttak til flere disker, eller mulighet for SATA Raidkort med eksterne utganger..

 

For de som har fulgt dialogen så vil jeg tro at løsningen umiddelbart høres dyr ut, men tatt i betraktning at eksisterende utstyr kan selges og er kun omtrent 5-6mdr gammelt. (Dette hadde absolutt ingen sikring mot tap av data!)

 

Jeg regner trygt med å få bortimot 15.000 for den "gamle" 2TB server i løssalg.

 

1000 takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
121237 HighPoint RocketRAID 1820 - RAID-kontroller - SATA-150 - PCI-X

 

Systemkrav: Microsoft Windows NT 4.0, FreeBSD, Red Hat Linux, TurboLinux, SuSe Linux, Caldera OpenLinux, Microsoft Windows 98/ME/2000/XP

 

Så det var snakk om Server 2003 ? Det burde vel gå greit selv om ikke det står spesifisert her. Forøvrig en meget interessant tråd dette her. :)

Lenke til kommentar
121237 HighPoint RocketRAID 1820 - RAID-kontroller - SATA-150 - PCI-X

 

Systemkrav: Microsoft Windows NT 4.0, FreeBSD, Red Hat Linux, TurboLinux, SuSe Linux, Caldera OpenLinux, Microsoft Windows 98/ME/2000/XP

 

Så det var snakk om Server 2003 ? Det burde vel gå greit selv om ikke det står spesifisert her. Forøvrig en meget interessant tråd dette her. :)

Den funker eksemplarisk under 2003 Server :)

 

Enigmah: Gi en rapport på lese/skrive-ytelse på systemet når det er oppe å går. Kommer til å måtte investere i et nytt array før eller siden her også, og MaxLine diskene er absolutt kandidater.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har prøvd Server 2003 en stund nå men kommer ikke til å bruke det videre, det var uansett ikke min egen *host* og bortsett fra server for mediafiler til flere xboxer med mediacenter så var det bare meg som bruker. Det ga problemer med pålogging fra flere maskiner når man skulle brenne for hvis brenneprogget var aktivert av meg under en pålogging så kom jeg til clean desk neste gang og kunne ikke brenne pga opptatte ressurser, samtidig som jeg ikke kunne stenge de heller fra extern pålogging. For den som måtte lure litt her så har jeg 2 Firewire-kabinetter med brennere koplet til server, men disse står ved to andre maskiner i nærheten som brukes daglig om hinanden.

 

Derfor blir det XP Pro igjen, har vel også erfaring med at det meste som støtter XP og/eller NT4 også kan brukes av Server2003, faktisk har det OS slukt det meste av apps uten problemer, og har støttet ekstra IDE-kontrollere som XP måtte gi tapt overfor i den gamle server.

 

Dollar: Hvilket program vil du ha ytelsen målt med? Har ikke brukt noen av de appsene noe særlig utenom Sandra for en stund tilbake etter mye mas fra kona om at hennes pc ikke var så kjapp som jeg trodde, jeg stoler mer på magefølelsen til daglig; (viste seg å være en Samsung 5400 som var flaskehalsen...det eneste jeg hadde tilovers når ikke jeg fikk til å legge inn XP på en forbannet 7200.7 SATA som systemdisk på et eller annet Asus kort - hun sliter med den ennå...skal bytte senere...)

 

Sitter med klient av og til og blir temmelig frustrert pga det j**** lagg som er der (BGO-OSL), mens min egen maskin er [email protected] på Abit AI7 (som er billig og helt fenomenalt!) med 2GB DDR på 800Mhz dual og en Raptor 74GB pluss Atlantis 9600 Ult Ed. er noe av det råeste jeg har brukt til dato :w00t:

 

Jeg kunne lage en link til side med bilder av serveren men alle har jo sett pc-komponenter før og her er det bare standard deler uten glow og sjarm så det tror jeg vi glemmer, jeg bare håper en del har mesket i Dollars formidable kunnskaper på dette felt :thumbup: Ikke alt på nett er gospel, men legges der tall og slike gode grunner bak så skal der noe til for å miste troen ;)

 

Etter denne investering som forresten sendes dør-til-dør fra Sandefjord i dag (skrev de) så kan det hende jeg får satt det sammen før jeg reiser på ferie på tirsdag, men der er hus som skal males og unger som kjeder seg så hvis tråden fortsetter så ikke regn med noen måleresultater før tidligst rundt helgen d. 24/7

Igjen Dollar: Skriv hva du vil ha målt så kan vi bl.a. ta en måling under transfer av data fra den gamle til den nye over 100Mbps evt over de 1000?

 

Mye mas i kveld, det er ferie og ferie betyr ekstrabevillinger av lokalt brygg basert på malt :whistle:

 

Enigmah

Lenke til kommentar
Dollar: Hvilket program vil du ha ytelsen målt med?
LAN kan vi glemme (klientene dine vil ikke kunne "bombe" server'n din nok, men jeg kan gå god for at CSA-gigabit kontroller'n klarer ~117MB/s (peak) og hvertfall 100-110MB/s, som den lå på i "timesvis" under TG.

 

Tror du har mest suksess med å teste mot RAID0-arrayet ditt, som jo blir ganske kjapt. RAID0 gjør du best med den innebygde Intel S-ATA (RAID-)kontrolleren siden den ikke kjører på PCI-bussen, så kan 1820-kontrolleren ha PCI-bussen for seg selv.

 

Syntetiske tester er min oppfattning at er ganske svake til å plukke opp reell filserver-ytelse, de er for konsentrert om hundrevis av småoppgaver (webserver?!) men noen praktiske tester hadde vært morro å sett :) Jeg målte bare helt kjapt med perfmon i Windows (physical disk read/write sec).

 

1) Kopier en store fil fra RAID0 til RAID5 (DVD-R på 4.3GB er bra testfiler)

2) Kopier to store filer samtidig fra 0 til 5 (sjekke skriveytelse med multiple oppgaver)

3) Kopier en stor filfra OS-disk til 5 og en fra 5 til 0 (sjekke skrive-mens-lese ytelsen)

4) Kopier f.eks 2GB JPEG, 2GB, MP3 og 2-3 store filer fra 5 for å emulere litt filserverlast ;)

 

Til sammenlikning (2x Xeon 2.4GHz, 1GB, 3WARE 8-kanal RAID5 WD1200JB)

1) ~30MB/s skriv

2) ~30MB/s totalt, samme gjaldt ved skriving av 3 og 4 filer

3) ~80MB/s les og ~25MB/s skriv

4) ~100-120MB/s totalt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...