Gå til innhold

Slå sammen en harddisk som er delt i 2


Anbefalte innlegg

Lurer på en ting,

jeg har en harddisk som er delt i 2 partisjoner, den ene er C som

operativsystemet ligger på og den andre er E.

Nå ønsker jeg og flytte alt jeg har på E og fjerne den partisjonen

og la hele harddisken være C, UTEN å formatere og installere alt

på nytt. Er det mulig ? Har bare sett litt på funksjonene i Datamaskinbehandling

men tørr liksom ikke å begynne før jeg er helt sikker på at det går.

 

Noen som har litt erfaring på området ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkelig sikker på at du ønsker bare en partisjon? Vanligvis gir man råd om å gå andre veien.

Det er mange som har hatt tunge stunder når deres en-partisjons disk har fått et så alvorlig problem at den nekter å boote. Hvis du har 2 partisjoner så er det veldig mye enklere å reinstalere og redde datafilene.

Men det kan være at du har en ugunstig oppdeling, f.eks like stor C og D. Man trenger ikke så stor C, 5 til 15GB er som regel nok. Det er ikke mulig å forandre dette uten ekstra programvare hvis man skal beholde data. PM og Acronis er de mest kjente programmene.

Lenke til kommentar
Virkelig sikker på at du ønsker bare en partisjon? Vanligvis gir man råd om å gå andre veien.

Det er mange som har hatt tunge stunder når deres en-partisjons disk har fått et så alvorlig problem at den nekter å boote. Hvis du har 2 partisjoner så er det veldig mye enklere å reinstalere og redde datafilene.

Men det kan være at du har en ugunstig oppdeling, f.eks like stor C og D. Man trenger ikke så stor C, 5 til 15GB er som regel nok. Det er ikke mulig å forandre dette uten ekstra programvare hvis man skal beholde data. PM og Acronis er de mest kjente programmene.

Ja trenger sårt mere plass på C, har kjøpt ny harddisk til C men ønsker ikke å formatere alt og legge det inn på ny, derfor tenkte jeg å øke plassen litt i mellomtiden så jeg slipper å få den fra XP:"Du har liten plass igjen på harddisken, vill du rydde opp....." :roll:

Lenke til kommentar

Når du har ny disk så er det bare ett program du trenger; Norton Ghost.

Da kan du flytte din gamle partisjon over på en ny og større partisjon, og du slipper å installere på nytt. Hele prosessen tar 10 minutter.

 

Å fjerne meldinga om lite plass hjelper vel ikke så mye, men hvis du flytter swapfilen over til D: så får du frigjort en del plass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...