Gå til innhold

utrolig treig oppstart, hva er feil?


Anbefalte innlegg

selfølgelig var mitt innlegg et av de som ble rammet av "erroren" på www.hw.no

uansett har en shuttle xp2500+CPU

1gig pc3200 twinmos dualchannel ram
9600xt 128mb ddr ram GPU
160gig seagate barrecuda 7200.1 serie hd (ata133)
80gig maxtor (ata100)

80gigen ble nylig installert(ikke ny HD), nå står den utrolig lenge på windows xp logoen før den går videre ,opptil 1minutt
160gig'eren er windows på den, er master
80gig er slave, og partisjonert som primary
har adware 6,spybot seach and destroy, nyeste update på norton antivirus
scannet pc og fjernet alt "spyware,adware) ingen virus heller

noen clue hva som kan være galt, er det 80gig'eren som er skylden?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han mener nok at telenors software kan føre til slik treghet. Men jeg tror ikke at den softwaren kan føre til treghet før du har kommet litt lenger i oppstarten enn det første bildet med windowslogoen.

 

Merkelig at den skal stå i et helt minutt der. Er den ordentlig fada inn? Jeg hadde tidligere et kort, og da måtte jeg vente leeenge før den fada helt inn på det bildet. Etter bytte til asus kort ble problemet borte :hmm:

 

 

Men er interessant å høre om noen har forslag til hva problemet her egentlig kan være! :yes:

Lenke til kommentar

ikke vær så sikker, kan hende windows startup venter på netverksinstillingene før den fortsetter til login...

 

løsningen kan være en reinstall....

 

 

Hadde også veldig lang oppstart i forhold til hardware før. Den brukte akkurat 23 sekunder fra bios var ferdig til windows startet oppstartprosedyrene... ingen kunne forklare det... forsvant etter reinstall av windows

Endret av LeChef
Lenke til kommentar
selfølgelig var mitt innlegg et av de som ble rammet av "erroren" på www.hw.no

 

uansett har en shuttle xp2500+CPU

 

1gig pc3200 twinmos dualchannel ram

9600xt 128mb ddr ram GPU

160gig seagate barrecuda 7200.1 serie hd (ata133)

80gig maxtor (ata100)

 

80gigen ble nylig installert(ikke ny HD), nå står den utrolig lenge på windows xp logoen før den går videre ,opptil 1minutt

160gig'eren er windows på den, er master

80gig er slave, og partisjonert som primary

har adware 6,spybot seach and destroy, nyeste update på norton antivirus

scannet pc og fjernet alt "spyware,adware) ingen virus heller

 

noen clue hva som kan være galt, er det 80gig'eren som er skylden?

Sjekk at ultra dma virkelig er aktivert . Last inn nyeste chipsetdriver fra hk produsent .

Lenke til kommentar

Gå til Run på Startmenyen og skriv msconfig. Trykk OK og sjekk hvilke prosesser den starter opp ved boot/oppstart (tror du finner det på den siste fanen). Hvis du er usikker på prosessene kan et søk på google hjelpe deg med identifikasjonen. Sjekk at det ikke ligger noe lureri eller unyttige ting der.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

det er vel ikke noe nytt at windowslogoen vises i flere (mange) sekunder før man hører harddisken begynner å jobbe, det er vel microsoft som har lagt inn en pause for at det skal virke som om operativsystemet er stort og kanskje for å vise litt reklame ? Jeg har en 3,2 prescott, med 1gb 533 geil ram, og to 74 giga raptorer i raid0 og det er slik med meg og, men når endelig den begynner å jobbe, så er jeg jo inne ganske kjapt. =)

Lenke til kommentar
det er vel ikke noe nytt at windowslogoen vises i flere (mange) sekunder før man hører harddisken begynner å jobbe, det er vel microsoft som har lagt inn en pause for at det skal virke som om operativsystemet er stort og kanskje for å vise litt reklame ? Jeg har en 3,2 prescott, med 1gb 533 geil ram, og to 74 giga raptorer i raid0 og det er slik med meg og, men når endelig den begynner å jobbe, så er jeg jo inne ganske kjapt. =)

Tull! Dette er forskjellig fra system til system, og etter min erfaring varierer det med hardware; altså hjelper ikke reinstall. Jeg har sett systemer som ikke har noen pause før diskene begynner å jobbe på spreng etter at post er ferdig. Det verste jeg har vært borti er mitt eget, må ha vært noe med det hk'et mitt... :mad:

Lenke til kommentar
que????nei, ingenting med internet å gjøre...har ikke fast IP, (vil heller ikke ha det) oppstarten har aldri vært sånn før.

Har telenor 2048/256oppkobling, så det er ingen problem.

 

tror du har svart på feil post jeg,covah:-)

Nei, jeg svarte nok på riktig post :)

Dersom du har et nettverkskort som er satt opp til å motta IP automatisk (DHCP), og du ikke er koblet til en DHCP server (som du jo ikke er med Telenor ADSL), vil XP stå å vente en god stund under oppstarten. Etter en stund får den en timeout, og fortsetter lastingen av XP.

 

Dette har ingenting med det man vanligvis forbinder med fast IP på internet, fordi den "faste IP'en" du setter på nettverkskortet ikke er i bruk. Eneste grunn til at den er der, er for å forhindre XP i å vente på en automatisk tildelt IP.

Lenke til kommentar
statisk ip, men har akkurat de samme instllingene som før jeg satte inn Harddisk 2,da tok den der bare noen sekunder, dessuten er det en shuttle sn45g pc jeg bruker, så bytte av HK er uaktuelt
ja får ip automatisk, har alltid hatt det sånn, liker det:-)
dma er aktivert ja, for det tar 3minutt å brenne cd på 32x ,og 8+minutt på dvd 8x

skulle jeg hatt noe annet enn primary partisjon på den 2 HD'en, leter windows etter OS på den også, kan det være feilen?

når den først går forbi xp logoen, så går det fort som F'''å komme inn i windows
om det ikke "skader" system så lar jeg det bare være sånn

*Tornado* den oppstarts komandoen var fin, den visste jeg ikke om,kjekt å kunne se oppstarten...ikke clue hva som kan kobles vekk, men Works ting kan vel disables?

takker for forslag så langt!! Endret av div_
Lenke til kommentar

Altså, å ha fast ip gjør ikke pcen raskere. I enkelte tilfeller, slik som de med ADSL fra Telenor uten router, vil oppstarten gå raskere dersom nettverkskortet har en fast ip. Å sette fast ip gjør man bare for å forhindre XP i å vente på svar fra en DHCP server under oppstart. Dette går fint pga. at man ikke bruker ipen som er satt på nettverkskortet (såfremt man ikke har et lokalt nettverk, men da har man også somregel en router, eller kjører med faste IP'er lokalt).

 

Altså:

1. Nettverkskortet har en fast ip som ikke er i bruk, men bør være en privat ip (feks 10.x.x.x eller 192.168.x.x).

2. Hver gang man kobler seg opp mot Telenor får man en ekstra IP addresse som er bundet til det virtuelle pppoe adapteret. Denne addressen er dynamisk og det er via denne man går ut på nettet.

Lenke til kommentar

Har du sjekka IRQene dine ?

har du en IRQ kræsj foreks mellom RAID/IDE og lydkort vil maskinen ende opp med å krangle under oppstart.

Kom til å tenke på det nå ettersom eg hører et lite puff i høytalerene mine akurat idet win logoen vises under oppstarten helt i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...