Gå til innhold

Får ikke brukt CD-ROM som boot device


JAPCU

Anbefalte innlegg

Jeg la ut en post om dette før, men den ble nok sletta da serveren var nede. -Jeg har lett GRUNDIG etter den.

 

Problemet er at jeg får ikke "satt" cd-romen som boot device for å bruke Windows 98 el XP cd'n til å installere windows.

 

Hovedkortet er et Abit BE6. Har oppdatert bios til nyeste.

 

Hovedkortet bruker 440BX chipsettet, og har to ide kontrollere. En for to sorte udma/33 porter og en for to hvite udma/66 porter. UDMA/66 kontrolleren er laget av "High Point Technologies". Får lyst til å kalle dem "No point"...

 

Jeg har to ide enheter koblet til udma/66 portene. 1 6,4GB hdd, og en 32x Liteon cd-rom. Det står i manualen at en ikke bør koble CD-ROM'er til de to UDMA/66 portene, men ikke at det ikke vil virke.

 

Bios'en er delt opp i to deler.

 

En "vanlig" bios fra AWARD som styrer alt, og de 2 sorte UDMA/33 portene, etter post vises en ny slags "bios" fra High Point som styrer alt på UDMA/66 portene.

 

Inne på denne andre biosen kan en velge hva som skal være boot disken. Harddisken blir satt som boot disk som standard. På cd-rom'en står det "non-bootable device". Og det går ikke an å bytte det.

 

Jeg kan ikke koble cd-rommen til UDMA/33 portene, fordi de har "fult sett" med pinner, mens kablene har en kontakt blokkert.

 

Hvordan er det mulig å boote opp en cd med dette her? Han jeg kjøpte det av for 100 kr fikk det til men husker ikke å hatt noen spesielle problemer. Sa det var bare å koble til og kjøre i vei... så å si.

 

Maskinen består av følgende:

 

Abit BE6 hk. 440BX chipsett.

Intel Cel. P3 600 MHz @ 900 mhz (dette går helt fint, han jeg kjøpte det av hatte det kjørende sånn).

 

GeForce 2 GTS 64 MB DDR m/vifte

 

Liteon 32x CDROM -har også testet HP seires 9500 CD-brenner. ingen forskj.

Fireball 6,4 GB 3,2" hdd

diskett stajon når jeg trenger det...

110 W psu. har også testet 250 w ingen forskjell. Ikke ustabil.

 

Har surra med dette i mange mange timer nå... En annen på forumet har hatt samme problem for en tid tilbake, men fikk ingen svar på innlegget sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte på google :love: og fant noen med det samme ca det samme hk. Et BE6 -II

 

Siden jeg fant det på.

 

"That happened because the mobo don't recognise the CD-ROM.

Try to set in the standard BIOS settings to AUTO that IDE channel where the CD-ROM is putted on(Please do not put on HPT controller).

Thats all."

 

Men jeg MÅ ha den på HPT kontrolleren, fordi kontakten passer ikke på de sorte /33 portene...

 

EDIT: Dette er ikke noe raid hovedkort, i manualen står det bare at den har:

 

2x Channels of Bus Master IDE ports supporting 4 UDMA 33/66 (HPT kontrolleren)

og

2x Channels of Bus Master IDe ports sup. 4 UDMA 33

 

Edit 2: Skriveleif

Endret av JAPCU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...