Gå til innhold

Intel: NX-bit samtidig med SP2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
huff,det lukter samarbeid så til de graaader av Intel og Microsoft..."venter" på hverandre liksom...Både Microsoft og Intel har nok produktene sine klare, men venter for å tynne det de kan av markedet...

Ja, Wintel-alliansen ser ut til å fortsatt være i full vigør dessverre. Liker ikke at monopolister styrer når ny teknologi skal tas i bruk, og den senere tid så har både Microsoft og Intel vært noen sinker. Synd for andre selskap som er raskt ute med å ta i bruk ny teknologi, samt for oss forbrukere som ikke får full valuta for pengene :thumbdown:

Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg om intel betalte mircosoft for å begynne å lage windows som ikke kan bruke amd cpu`er... :p

Det ville forbause meg veldig, spesielt tatt i betraktning at dagens betaer (av x86-64 windows) faktisk bare kjører på AMD64.

Jepp, men jeg er rimelig sikker på at Intel har hatt en finger med i spillet med tanke på de uforståelige utsettelsene av SP2 og Win64. Det samme gjelder forøvrig RedHat som brukte uforholdsmessig lang tid på å komme med en 64-bits Linux distro sammenlignet med konkurrentene (f.eks. SuSE) etter min mening. Og Intel er som kjent også en betydelig aksjonær i RedHat :hrm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg om intel betalte mircosoft for å begynne å lage windows som ikke kan bruke amd cpu`er... :p

Det ville forbause meg veldig, spesielt tatt i betraktning at dagens betaer (av x86-64 windows) faktisk bare kjører på AMD64.

Jepp, men jeg er rimelig sikker i at Intel har hatt en finger med i spillet både med hensyn til de uforståelige utsettelsene av SP2 og Win64. Det samme gjelder forøvrig RedHat som brukte uforholdsmessig lang tid på å komme med en 64-bits Linux distro sammenlignet med konkurrentene (f.eks. SuSE) og Intel er som kjent en betydelig aksjonær i RedHat :hrm:

Etter Microsoft er Intel de som skriver flest drivere for Windows (av de som ligger innebygget i OS'et), kanskje noe av det samme gjelder for Redhat. Intel forhaster seg nok heller ikke med sine bidrag til OS'et, hvorfor skulle de?

 

Utsettelsene er sikkert uforståelige for deg og meg, siden vi ikke vet hva de driver med, eller nøyaktig hva de jobber med, kanskje Microsoft har de samme problemene som alle andre, at ting tar litt lenger tid en første beregnet? Mener å huske at både XP og SP1 for XP også ble forsinket, Longhorn blir jo også til stadighet utsatt.

Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg om intel betalte mircosoft for å begynne å lage windows som ikke kan bruke amd cpu`er... :p

Det ville forbause meg veldig, spesielt tatt i betraktning at dagens betaer (av x86-64 windows) faktisk bare kjører på AMD64.

Jepp, men jeg er rimelig sikker i at Intel har hatt en finger med i spillet både med hensyn til de uforståelige utsettelsene av SP2 og Win64. Det samme gjelder forøvrig RedHat som brukte uforholdsmessig lang tid på å komme med en 64-bits Linux distro sammenlignet med konkurrentene (f.eks. SuSE) og Intel er som kjent en betydelig aksjonær i RedHat :hrm:

Tror du beveger deg på litt tyn is. Har du noen som helst av bevis som tilsier at noe du har påstått stemmer?

 

Er ikke det litt sansynelig at Intel lanser en 64bits CPU når en 64bits OS (win) kommer ut? ;) Det er jo lite vits i å selge 64bits CPUer før et helt, fullført OS (win) kommer ut.

 

Ser ikke noe problem, Intel lanser noen nye CPUer grunnet at det har kommet et marked for det. Hvis Intel hadde lansert en 64bits CPU for lenge siden så hadde flere her ropt ulv ulv, og at de bruker sin possisjon for å ødelegge for AMD. :no:

 

Når skulle de ha lansert sine nye CPUer egentlig? Og det finnes INGEN bevis, og det er utrolig usansynlig at Intel har ventet på Win eller andre veien.

 

snorreh ser du litt ironien i det du skriver? Du beskylder et Intel som eier en stor del i konkurenten (RedHat) til å samasbeide med M$? Hvor er logikken i det? Og hvis de ikke hadde noen andeler i RedHat så hadde de såfall vært Win sympatisører. Tror du bør jobbe med dine konspirasjonsteorier.

 

Hva er det neste?

Longhorn er krevende og Intel lager da en kraftigere CPU = OMG de sammarbeider

Lenke til kommentar
Etter Microsoft er Intel de som skriver flest drivere for Windows (av de som ligger innebygget i OS'et), kanskje noe av det samme gjelder for Redhat. Intel forhaster seg nok heller ikke med sine bidrag til OS'et, hvorfor skulle de?

Godt poeng, Intel har jo ingenting å tjene på at konkurrentene får noen fordeler ;)

 

Utsettelsene er sikkert uforståelige for deg og meg, siden vi ikke vet hva de driver med, eller nøyaktig hva de jobber med, kanskje Microsoft har de samme problemene som alle andre, at ting tar litt lenger tid en første beregnet? Mener å huske at både XP og SP1 for XP også ble forsinket, Longhorn blir jo også til stadighet utsatt.

Jeg har betatestet både SP2 og Win64, og jeg finner ingen stor grunn til at disse ikke skulle ha vært lansert ennå. Det er jo også litt mer enn en tilfeldighet at de varslede forsinkelsene av både SP2 og Win64 kom like etter IDF i vinter :hmm:

Tror du beveger deg på litt tyn is. Har du noen som helst av bevis som tilsier at noe du har påstått stemmer?

Nei, det er bare en magefølelse jeg har. Intel har alt å tjene på disse stadige utsettelsene, mens AMD taper for hver dag som går ettersom Intel får tid til å følge etter.

snorreh ser du litt ironien i det du skriver? Du beskylder et Intel som eier en stor del i konkurenten (RedHat)  til å samasbeide med M$? Hvor er logikken i det? Og hvis de ikke hadde noen andeler i RedHat så hadde de såfall vært Win sympatisører. Tror du bør jobbe med dine konspirasjonsteorier.

Intel er hovedsaklig opptatt av å selge prosessorer, og ønsker total markedsdominanse innen alle systemplattformer så da spiller det egentlig liten rolle for dem om det er Windows eller Linux. Det er jo ikke første gang Intel har sittet på begge sider av bordet ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hva er det neste?

Longhorn er krevende og Intel lager da en kraftigere CPU = OMG de sammarbeider

Tipper dual kjerne CPU'er og (trolig) en ganske tung grafisk motor pluss eventuelle sikkerhetsfunksjoner kommer til å være et godt eksempel på ting som passer som hånd-i-hanske.

 

Jeg har betatestet både SP2 og Win64, og jeg finner ingen stor grunn til at disse ikke skulle ha vært lansert ennå.

Microsoft har svært grundige rutiner omkring testing og utprøving, de vil ha tusenvis av erfaringer som dine (= null problemer) pluss tusenvis av "negative" opplevelser som de kan finne problemer utfra. Fra det punktet der alt fungerer så må man og påberegne endel tid siden man gjerne vil verifisere med flere systemer - over tid. Har vært Microsoft beta tester en stund og min opplevelse er at et OS gjerne er velfungerende allerede et år før lansering :)

 

Det er jo også litt mer enn en tilfeldighet at de varslede forsinkelsene av både SP2 og Win64 kom like etter IDF i vinter. :hmm:

Du kan være helt sikker på at Microsoft var inneforstått med Intel's x86-64 planer lenge før IDF.

 

Win64 har jeg ikke hørt Microsoft gi noen dato på, det er forsinket men disse datoene/kvartalene (dvs 2003 Q3, Q4 og 2004 Q1, Q2 og nå Q4) er det AMD som prater om, og tatt i betraktning at RC1 ikke engang er kommet så er det jo helt klart at disse tidspunktene overhode ikke har noe holdepunkt i virkelighet. Villedende markedsføring, at best :p

 

Nei, det er bare en magefølelse jeg har.  Intel har alt å tjene på disse stadige utsettelsene, mens AMD taper hvor hver dag som går ettersom Intel får tid til å følge etter.

Dine magefølelse er jo nesten alltid at Microsoft eller Intel konspirerer, lettere å ta slike påstander alvorlig om du ikke alltid ropte ulv :cool:

 

Intel er hovedsaklig opptatt av å selge prosessorer...

Tror også dette er AMD's ønske, Intel er bare mye flinkere enn dem ;)

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere er denne varmejusteringen og CPU halt noe som har funnet sted i alle prosessorer siden Pentium 1 eller tidligere. Blir nesten forbanna av hvordan hw.no presenterer dette og biter på kroken til Intel.

 

Det er kun snakk om å lage software til dette. Har funnet software som styrer CPU halt i mange mange år, CPU IDLE og Waterfall f eks.

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere er denne varmejusteringen og CPU halt noe som har funnet sted i alle prosessorer siden Pentium 1 eller tidligere. Blir nesten forbanna av hvordan hw.no presenterer dette og biter på kroken til Intel.

 

Det er kun snakk om å lage software til dette. Har funnet software som styrer CPU halt i mange mange år, CPU IDLE og Waterfall f eks.

Halt state finnes i dag, men med "Enhanced Halt State" antar jeg det menes det Intel kommer til å markedsføre som ACC (Advanced Acoustic Control). Dette er såvidt jeg vet er noe i samme gaten som "Nocona" Xeon har innebygget, nemmelig en form for speedstep.

 

Dette er ikke noe programvare kan etterligne på noe som helst vis, hverken Waterfall eller CPU idle, de klokker ikke ned maskinen din når du ikke trenger kreftene.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Critical XP SP2 Alert: Cancel all non-AMD system buys

Intel-based notebook and desktop systems that support DEP will not start shipping until the end of 2004 (Intel currently supports the technique in its Itanium processor for servers). As such, my advice is that all planned purchases for Intel-based desktops, notebooks, and non-Itanium-based servers be cancelled or postponed if possible. Instead, buyers should consider systems based on one of the aforementioned AMD technologies, or wait until support for DEP is available in shipping Intel-based systems.

Det kan tydeligvis gå på sikkerheten løs å kjøpe Intel-baserte PC'er nå :scared:

Lenke til kommentar

P4/PM er nemmelig stadig like sikkert som alt fra AMD og Intel (utenom Itanium) har vært frem nå. Så med mindre anbefalingen tidligere lød "kjøp Itanium, alt annet er usikkert" så er dette en ganske ubegrunnet og beleilig påstand :roll:

 

Men klart, har man AMD aksjer så det kanskje verd noen dollar å uttale seg slik ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...