Gå til innhold

stille filserver med mye disk


Anbefalte innlegg

jeg leker med tanken på å kjøpe en ny maskin hjemme som skal brukes som filserver, og siden den skal stå i stua må den være stillest mulig.

 

hva bør jeg kjøpe med tanke på kabinett, hovedkort/cpu/ram, skjermkort

og disk. vil ha mest mulig diskplass (gjerne 1 tb) og skal kjøre RAID.

 

budsjettet mitt til dette er på rundt 8000-10000,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv denne siden:

Hvorfor lyd.se

 

Her var det mange bra produkter og tips til en lydløs pc. :D

 

Hvis du skal ha Intel, har de en kjøleribbe som faktisk tar opp til 2,8, altså ingen vifte, infen lyd. Den eneste vifta du da trenger er den på PSU, og kanskje to små lydløse vifter for luftgjennomstrømning. Kan anbefale deg Zalman sin passive GPU kjøler. Den herjer. Etter at jeg fikk den, er det bare dvd rommen, og chipset vifta som bråker, alt det andre er praktisk talt lydløst. Jeg holder på med min passive chipset kjøler nå. Så det blir ganske stille her nå. :p

 

Men hvis du velger AMD/socket a, kan jeg anbefale deg Copper Silent 2 TC, den er stille, samtidig som den kjøler bra. Jeg hører den såvidt, selv om oppgitt støynivå er 12-24 db, og min bare kjører på 2000 rpm ,og den har ennå 1500 rpm å gå på før den kan høres smått.

 

Angående kabinett, Noise Controll leverer ganske stille kabinetter. Ferdig polstret.

 

Hardisk: Har hørt at Samsung sine hardisker er lave på støynivå, men har litt dårligere ytelse. Jeg har selv en Seagate Barracuda, :love: , og den har noen DB høyere enn den beste samsungen har, (husker ikek i farta hvilken det var), men jeg hører nesten ikke HDDen min. Som sagt er det bare chipsetet som bråker hos meg.

 

Ram: Ram bråker jo ikke, så du kan vel egentelig ta nesten hva som helst. Men Corsair sine skal være bra. (merk: ikke testet dem selv)

 

Hovedkort: Abit nf7-s, og bytt ut chipset kjøleren med en passiv kjøler. Da skulle du ha en nesten lydløs pc. Helt lydløs får du vel hvis du velger Zalamn sin passive vannkjøling.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Hei

Med tanke på stille disker bør du se (høre) på Seagate sine modeller. Skal du ha 1TB trenger du 5 stk 200Gb disker noe som vil koste deg ca 5700. Ikke så altfor mye kroner til resten da men det burde holde. Skal maskina jun være filserver trenger du ikke allverden av kraft, et microATX hovedkort med alt onboard, rimeligste Athlon eller Duron CPU bør holde lenge. 512Mb RAM også, men det er mere fordi det er for dumt å bare kjøpe en 256 brikke. Når det gjelder kabinett er jeg mere usikker på hva jeg vil anbefalle. Har bygget maskiner med Suntek kabinett før, og syntes de var veldig stillegående. Alternativt kan en kjøpe et kabinett uten power og kjøpe på en med regulerbar viftehastighet.

CPU kjøler anbefaller jeg uten tvil Glacialtech sin silent Breeze, den hører du ikke.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...