Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sikker tråløst nettverk ? åssen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ann på utstyret ditt. De mulighetene du har for å sikre er:

 

Mac filtering: Her setter du inn MAC adressene til de kortene du vil skal ha tilgang til nettet ditt.

 

Slå av SSID broadcast: Hindrer at andre ser nettet ditt.

 

WEP kryptering: Krypterer nettet ditt sånn at folk ikke kan sniffe data, heller ikke komme inn på det. PS: WEP er ikke 100 % trygg, den kan crackes, men for en vanlig hjemmebruker er det bedre med WEP en med ingenting.

 

WPA kryptering: Etterkommeren til WEP, denne skal være en god del sikrer. Om du har mulighet for WPA så bruk dette. Det er standard på det meste av utstyr som er kjøpt de siste månedene.

 

Dette er i grove trekk de mulighetene en vanlig hjemmebruker har for å sikre et trådløst nett. Hvordan du ordner alt dette kommer ann på utstyret ditt, men som oftest har du et web-grensesnitt..

 

Innlegg nummer 500!! Weeeee!!! :w00t:

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Har meget gode erfaringer med Linksys utstyr. Skal du ha router eller AP?

 

Skal du ha bare en ap, og ikke en router kan jeg anbefale denne:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11290

 

Skal du ha router også så er denne noe å satse på:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11303

 

Du bør også satse på å kjøpe kort til klientene fra samme produsent.

 

PCMCIA:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11292

 

PCI:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11291

 

USB:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=30193

 

Har også hørt mye bra om trådløst utstyr fra Asus, men har ikke selv noe erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
WEP kryptering: Krypterer nettet ditt sånn at folk ikke kan sniffe data, heller ikke komme inn på det. PS: WEP er ikke 100 % trygg, den kan crackes, men for en vanlig hjemmebruker er det bedre med WEP en med ingenting.

Det du sier om at wep ikke er helt sikkert er ikke 100% korrekt i mine øyne.

Metoden som brukes for å knekke en WEP key er å sitte å sniffe til det kommer en såkaldt weak key, og disse er det relativt langt mellom. Så hvis du bare har et par tre PCer på samme key, og disse PCene ikke står å sender data over nettverket kontinuerlig så er det praktisk talt umulig å finne en weak key. Og hvis du tar den forhåndsregelen at du bytter key en gang i året bør nettverket ditt være sikkert nok for deg.

 

Jeg har D-Link wlan utstyr (614+ router og 520+ kort) her i huset. Men jeg er ikke 100% fornøyd.

Lenke til kommentar
WEP kryptering: Krypterer nettet ditt sånn at folk ikke kan sniffe data, heller ikke komme inn på det. PS: WEP er ikke 100 % trygg, den kan crackes, men for en vanlig hjemmebruker er det bedre med WEP en med ingenting.

Det du sier om at wep ikke er helt sikkert er ikke 100% korrekt i mine øyne.

Metoden som brukes for å knekke en WEP key er å sitte å sniffe til det kommer en såkaldt weak key, og disse er det relativt langt mellom. Så hvis du bare har et par tre PCer på samme key, og disse PCene ikke står å sender data over nettverket kontinuerlig så er det praktisk talt umulig å finne en weak key. Og hvis du tar den forhåndsregelen at du bytter key en gang i året bør nettverket ditt være sikkert nok for deg.

 

Jeg har D-Link wlan utstyr (614+ router og 520+ kort) her i huset. Men jeg er ikke 100% fornøyd.

Joda, du har jo helt rett, skal til en god del data for å klare å knekke wep. Som jeg sier, så er det som oftest bra nok for en vanlig hjemmebruker.

 

Skal si meg enig i at D-Link ikke er det beste utstyret, har opplevd mye problemer med D-link utstyr, selv om nok mange også har gode erfaringer. Problemet med D-Link er at utstyret er så varierende, enkelte produkter er greie mens andre er dårligere.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Har Linksys WRT54G trådløs router. Har hatt den noen dager og har ingen ting å utsette på den ennå.

 

Forresten...når det gjelder mac-filtrering, hvor sikkert er dette? Hva må til for å komme utenom den? (Vil altså hindre andre tilgang til internett via routeren min).

Lenke til kommentar
WEP kryptering: Krypterer nettet ditt sånn at folk ikke kan sniffe data, heller ikke komme inn på det. PS: WEP er ikke 100 % trygg, den kan crackes, men for en vanlig hjemmebruker er det bedre med WEP en med ingenting.

Det du sier om at wep ikke er helt sikkert er ikke 100% korrekt i mine øyne.

Metoden som brukes for å knekke en WEP key er å sitte å sniffe til det kommer en såkaldt weak key, og disse er det relativt langt mellom. Så hvis du bare har et par tre PCer på samme key, og disse PCene ikke står å sender data over nettverket kontinuerlig så er det praktisk talt umulig å finne en weak key. Og hvis du tar den forhåndsregelen at du bytter key en gang i året bør nettverket ditt være sikkert nok for deg.

 

Jeg har D-Link wlan utstyr (614+ router og 520+ kort) her i huset. Men jeg er ikke 100% fornøyd.

Skal vel ikke mere til en noen få GB med data for å knekke WEP trodde jeg. :innocent:

 

Allikevel, bedre med enn uten. Er jo ikke noe særlig stress å aktivere det.

Lenke til kommentar
Skal vel ikke mere til en noen få GB med data for å knekke WEP trodde jeg. :innocent:

Det må nok litt mere til en noen få GB til. Men det er klart at mere trafikk skaper "flere" weak keys. I tillegg har det jo litt å si hvor heftig kryptering du bruker.

De fleste produsenter har vel gitt ut firmware-oppgraderinger som reduserer andelen weak IV's ganske betydelig, så det skal nok mer enn 3-4 GB data til for å knekke WEP, ja. Men du går jo selvsagt for utstyr med WPA-støtte om du av en eller annen grunn ikke vil dele på godene.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel mere hva du mener med "sikkert".

 

Sikkerhetsmessig er nok 802.11 å betrakte som omtrent like sikkert som ufiltrert internet, og bør håndteres deretter. Effektivt betyr dette at du bør vurdere hva slags trafikk du ønsker å sende over dette nettet.

 

Du må vurdere ting utifra "hvor mye innsats er det verdt å bremse en inntrenger", for (helt ærlig), du kan bare håpe å bremse, ikke forhindre. Det finnes ikke ting som "perfekt sikkerhet".

 

Men, dersom du ikke har ting på ditt eget nett som er av høy verdi for andre, kan du egentlig regne med at de ikke vil orke gjøre alt for mye innsats for å komme inn.

 

Ønsker du bare å forhindre at noen "surfer gratis" på din linje, eller bruker din linje til misbruk (som du er ansvarlig for), kan et enkelt mac-adress-filter være en god løsning.

 

Vær oppmerksom på at produsenter av nettustyr betrakter mac-adress-filtrering litt forskjellig. Noen vil nekte deg all access til alle maskiner, mens andre vil kun blokkere trafikk igjennom trådløs-broen.

 

//Svein

Lenke til kommentar
Men, dersom du ikke har ting på ditt eget nett som er av høy verdi for andre, kan du egentlig regne med at de ikke vil orke gjøre alt for mye innsats for å komme inn.

 

Ønsker du bare å forhindre at noen "surfer gratis" på din linje, eller bruker din linje til misbruk (som du er ansvarlig for), kan et enkelt mac-adress-filter være en god løsning.

 

Vær oppmerksom på at produsenter av nettustyr betrakter mac-adress-filtrering litt forskjellig. Noen vil nekte deg all access til alle maskiner, mens andre vil kun blokkere trafikk igjennom trådløs-broen.

 

//Svein

En del bra poeng her ja.. :yes:

 

Ellers kan jeg si at om du vil ha enda bedre sikkerhet kan du jo kjøre en VPN tunell over det trådløse nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...