Gå til innhold

hva skjer når du blir utsatt for stråling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kroppen treffes av radioaktiv stråling kan det skje flere ting.

I hovedsak vil en få ionisering av vann som en finner overalt i kroppen.

 

Den kjemiske reaksjonen er: H20+ + H2O -> H3O+ + OH*.

OH* er en fri radikal som er veldig reaktiv, og kan danne H* radikaler

ved videre reaksjon med vann.

 

De frie radikalene kan reagere med hverandre og danne flere ulike kjemiske

produkter. Ett av dem er hydrogenperoksid (H2O2), som er et kjent blekemiddel.

Hydrogenperoksiden kan gi etsteskader inne i cellene og skade dem permanent.

De frie radikalene kan også reagere med DNA molekylene i kroppen og skade

dem (jf. skading av arvemateriale).

Lenke til kommentar

blir man bestrålet av små til midels store stråledoser vil du få div problemer. alt fra dårligere sed til div kreft former,

 

blir du utsatt for seriøse doser vil du se ut som noen har grilla deg med en flamekaster.

 

du skal vel også i teorien kunne "smelte" eller fordampe men jeg tror ikke det har skjedd på jorda

Lenke til kommentar

Kraftig gammastråling kan forandre (skape mutasjoner) i DNA-molekylene dine. Bl.a. kan det skape sterke bindinger mellom adenosin og tymin på samme stigebein i DNA-heliksen, slik at store problemer vil oppstå når restriksjonsenzymer skal klippe i tråden.

Lenke til kommentar
Kraftig gammastråling kan forandre (skape mutasjoner) i DNA-molekylene dine. Bl.a. kan det skape sterke bindinger mellom adenosin og tymin på samme stigebein i DNA-heliksen, slik at store problemer vil oppstå når restriksjonsenzymer skal klippe i tråden.

Antar at det er radikalene som er opphav til disse bindingene.

Ettersom jeg ikke er biokjemiker vet jeg ikke hvordan strukturen til adenosin og tymin ser ut som, men etter navnet å dømme er de vel proteiner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
jeg og en kompis har sett filmen "K19 The Widowmaker". og da lurer vi på hva som skjer med kroppen når vi blir bestrålet med "atomstråler", dere vet hva jeg mener :p ?

 

håper noen som vet dette STORE og VANSKELIGE spørsmålet :D

Antar du mener radioaktiv stråling, som det finnes flere typer av: alfa, beta og gammastråler (Google forteller deg mer enn du ønsker på vite her). Tidvis inkluderes også nøytronstråling.

 

Litt stråling: liten virkning, det er tross alt endel naturlig radioaktivitet rundt oss, og livet på jorden må tåle litt for i det hele tatt kunne overleve. I eldre tider (her i geologisk perspektiv, ikke mens din oldefar var ung), var det langt sterkere naturlig strålenivå enn idag.

 

Skadelig stråling: skader i arvestoffet, gir kreft, kanskje sterilitet.

 

Lav dødelig dose: skader på organer, bl.a. vil tarmene skades, en dør etter noen dager av diare/uttørring

 

Sterk dødelig dose: celleveggene skades, brå død.

 

Som kjent steriliseres medisinsk utstyr og mat med stråling. I sterke nok doser, bilr det bare suppe igjen. Greit nok når en lager syltetøy, ikke praktisk ellers. En finner mye info på nettet (Google igjen) om skademekanismene rundt stråling ved atombombing.

 

Edit: langt mer detaljert info finner du på denne siden.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...