Gå til innhold

CRT skjermen drept av lyn. kan det fixes?


Anbefalte innlegg

21 tommer'n min, nokia 445Xi, døde som følge av lynnedslag her for et par uker siden.

 

jeg lurer på om noen kan gi meg noe hint eller noe konkret om hva som har gått til de evige elektronikk-jaktmarker inni der, og om det er mulig for megå kune fikse det selv.

 

jeg har GK elektro og har litt grunnleggende peiling på slikt, men ikke utstyr eller ork til å feilsøke igjennom greiene.

 

hvis det er selve elektronrøret som har gått til hellvete, er det jo greit, men hvis det bare er noe så enkelt som en sikring, eller noen resistorer, kondensatorer, transistorer, mosfets osv.. som har gått så håper ejg å kunne fikse det selv.

 

håper på svar

marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har GK elektro og har litt grunnleggende peiling på slikt, men ikke utstyr eller ork til å feilsøke igjennom greiene.

les litt bedre neste gang!

 

er det ikke slik at det er såppas høy spenning i noe i skjermen etter at du har tatt ut kabel osv at du kan få en kraftig karamell! :dontgetit:

 

Edit: Ble litt mongo første gang :whistle:

Endret av Zjaxy
Lenke til kommentar
jeg har GK elektro og har litt grunnleggende peiling på slikt, men ikke utstyr eller ork til å feilsøke igjennom greiene.

les litt bedre neste gang!

 

er det ikke slik at det er såppas høy spenning i noe i skjermen etter at du har tatt ut kabel osv at du kan få en kraftig karamell! :dontgetit:

 

Edit: Ble litt mongo første gang :whistle:

Du mener at det kan stå strøm på kondensatorer og sånt litt etter at spenningen er borte? Tror det går bort etter en liten stund.

 

Hvis du finner ut hva som er gått så er det jo fult mulig å fikse det! Det er sikkert en kondensator eller en sikring.

Lenke til kommentar

det er en sann kamp å bare åpne skjermen(metal "gitter" og plater overalt festa med spesielle skruer), så jeg gidder ikke en gang prøve uten at jeg tror det er mulig å fixe det.

 

der er ingen som kan ha noen formening om hvilke deler som har tatt føyken mens lynet herja?

 

ManagHead: en kondensator er kobla paralelt med noe, så da er det nok ikke "bare en kondensator" som er gåen er jeg redd..

 

lodott: egenandelen er på 4000, og det er 20% fall på pc produkter i året. skjermen er fra 1998 så jeg ville ikke fått noe igjen..

Lenke til kommentar
nope, det var ikke sikreingen som var gåen, den var faktisk hel..

 

ingenting ser sprengt ut heller.. alle komponentene er hele.. noen tips?

Ser du ingen fysisk skade på det kan du berre gje opp, er umuligt og begynne og feilsøke. For det føste treng du teikning, og for det andre må du lodde alle komponentene ut og teste om dem fungerer. :ermm::thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...