Gå til innhold

Prosjekt sveising av vanntank


Anbefalte innlegg

Eg skal ha en vann tank til amd pro water kit som eg har planlagt og kjøpe har tenkt og ta en radiator fra et varme apparat. Det eg lurte på var om noken har prøvd og sveisa en vanntank. Har tenkt på måla : 10*10*10 CM also den vil romme 1 liter, det skulle vel holde ? Men det burde jo kanskje vere en mekanisme på den slik at det er mulig og få pumpa opp igjen frå tanken.

 

Noken som har noken innspel og komme med ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Du trenger ikke så stor tank, hvis du ikke skal ha pumpe i den.*Oops sorry, leste ikke posten din godt nok. Men ta de forslagene her med deg frivilllig. Eller hvis noen andre er innteressert.*

- Du kan godt sveise ja. Går utifra det er aluminium eller rustfritt stål?

- En tank i kobber eller messing lodder du med fordel.

- Jeg ville ha forandret målene dine på tanken litt. Lag heller en smal og lang tank, og som du kan plasere så høyt som mulig. Da går utluftingen som en drøm. En forslag på det jeg mener er en bra og enkel tank, er et rør, ca 20-30 mm i diameter, i kobber eller messing. Det lodder du bunn i. Lengden bestemmer du selv.

Pumpen kan du med fordel plasere utenfor tanken. Pumpene avgir mye varme til vannet.

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-20 23:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-20 23:33, Arctic skrev:

Pumpen kan du med fordel plasere utenfor tanken. Pumpene avgir mye varme til vannet.




 

Dette har vi vel blitt enige om er minimalt og neglisjebart.

 

Å sveise en vanntank er pice of cake. Det er en fordel å knekke så mange kanter som mulig.

 

Med ett godt mig apperat så går det som en lek:)

Lenke til kommentar

Vedr. sveising av tank. Det er jo avhengig av materialvalg. Skal du ha aluminium, kan du sveise med mig (metal inert gas), elektroder, (krever likeretter), tig, (tungsten inert gas, krever AC TIG-maskin), eller du kan lodde . Det siste er ustabilt, da det er stor sjans for oxydering og lekasjer, og loddemiddelet er SVINDYRT. Sats på rustfritt, det er enklere å sveise, eventuelt sølvlodde, (det har jeg gjort på min tank), og TIG-sveising av rustfritt er ypperlig, og gjøres med likeretter-maskiner. Husk bare på å etterbehandle områdene rundt sveisen med pasta som gjennoppretter den molykylære strukturen i stålet, ellers er det ikke rustfritt lenger, det er nemlig ikke mulig å unngå å få oxyder i smeltebadet, uansett hvor mye inert gass man bruker, og det vil før eller senere begynne å ruste. Sølvlodd er egentlig lettest, bare sørg for å tilpasse delen så godt som mulig, da trenger du lite sølv. Spør rørleggeren om å få kjøpe, velg 42-45% sølv med cadnium, det flyter best. Lodd/sveis på en hengsel som du monterer et plexilokk som passer til, så ser du hva som skjer nedi. Lykke til!!

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-21 03:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 02:08, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-04-20 23:33, Arctic skrev:

Pumpen kan du med fordel plasere utenfor tanken. Pumpene avgir mye varme til vannet.




 

Dette har vi vel blitt enige om er minimalt og neglisjebart.

 

 

Kan du fortelle meg når du og jeg ble så enig om det?

I dette spesifikke tilfellet så ser jeg at pumpen er underwater, så det er ikke noe mer og diskutere. Men hvis du absolutt må kvervulere med meg, så må du gjerne lese videre.

Avhengig av pumpe, så anser ikke jeg en temperaturøkning på 2-3 grader som negilisjerbart i det hele tatt.

Det kan være forskjellen på tynne slanger vs tykke slanger. En liten radiator mot en litt større. En dårlig vannblokk mot en god vannblokk. Eller viften på 12 volt mot 7 volt.

Skal vi bare glemme alt dette her også i samme slengen eller?

Lenke til kommentar

Hvorfor må man på død og liv ha en vanntank i metall?

 

En tanke som slo meg, var PVC plast. Hos rørleggeren får du avløpsrør i både sort og oransje/brunt som du har mulighet til å plugge i begge ender med lokk/blindplugger. Mener at dette må gjenges opp, men det gjør rørleggeren for deg mot en hundrelapp under bordet.

 

PVC har jo mange fordeler fremfor metall, og så er det lett å jobbe med. Også har du en tank som kanskje ikke ligner på alle andres.

 

Forslag til et tøft utseende er jo om du får tak i et gjennomsiktig rør. Monter opp et neonrør bak tanken. Kjør på med farget vann.

 

Tar jeg fullstendig feil, eller er dette mulig? Har aldri forsket, eller testet væskekjøling. Det begynner etter hvert å friste.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 21:58, Veslemøy skrev:


Tar jeg fullstendig feil, eller er dette mulig? Har aldri forsket, eller testet væskekjøling. Det begynner etter hvert å friste.



 

Neida, det er langt ifra feil, og meget mulig :smile:

Og disse rørdelene i PVC trenger/skal ikke gjenges, bare limes med spesial lim. Vanligvis så brukes gummitetninger som er montert i kne og skøtestykker fra fabrikk. Disse er ekstremt enkle og montere. Men for en liten tank eller .no, så er lim greiest og bruke. Da kan man lage det nøyaktig slik man ønsker.

Forøvrig så for man jo koblingsbokser i forskjellige plasttyper. Disse leveres i alle typer størrelser, og med pakninger.(IP 67-68) De koster dog fra en hundrelapp og opp.

Skjekk hos Elfa.se

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har AMD Pro WaterKit.

Pumpa som medfølger er bra, og den skal ned i tanken :wink:

Hvorfor ha så liten tank? Vet at det er en fordel med større tank da vannet holder en lavere "snitt-temp!". Selv kjøpte jeg en plastsylinder på Biltema til 59,- som fungerer glimrende!

 

Hadde planlagt å ta tanken ut av kabinettet mitt i helga, for å bytte til en 5L/10L tank som skulle plasseres på soverommet da det er mye kaldere der. Ble til at jeg plasserte radiatoren med ei 120mm vifte på istedet - og dette fungerer utmerket = 42c full load. Blir mye bedre når jeg også får flytta tanken der :smile:

 

(send meg en mail så kan du få bilde av tanken m/pumpa oppi)!

Lenke til kommentar

Når vi er inne på kombinasjonen med kjøling og modding. Hvorfor ikke få montert inn en ølkjøler, så kan du montere tappetårnet på toppen av kabinettet.

 

LOL

Det var ment som en spøk, men det lar seg realisere. Jeg kan skaffe tappetårn med hele leamikket som skal til. Dette er original ting som brukes på puber og barer rundt omkring. Har 1 stk. på hånda. Prisen er jo litt stiv da, ca kr. 10.000,- Men hva gjør man ikke for å bli lagt merke til på et LAN? :roll:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-21 19:55, Arctic skrev:

Kan du fortelle meg når du og jeg ble så enig om det?

I dette spesifikke tilfellet så ser jeg at pumpen er underwater, så det er ikke noe mer og diskutere. Men hvis du absolutt må kvervulere med meg, så må du gjerne lese videre.



 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...art=20&replies=

 

Ikke du og meg, men "vi" på forumet.

Lenke til kommentar

Er det noken som har foretatt målinger av dette? Hadde vore interesant og testet om det var so lite avik som hondaen reknet ut .

 

Tenkte og begynne og kappe opp platene idag og begynne og sveise de ihop. Funderer berre litt på korleis eg skal lage til festemekanismen, also korleis eg skal lage et lok til den:)

Lenke til kommentar

Det hondaen regna på var en pumpe som ikke var i tanken! Hvis pumpa er i tanken vil den bidra mer til å øke varmen i systemet en hvis den er utenfor!

 

Trenger ikke regne på det engang for en kamerat av meg testa det og fikk ca 1° forskjell :smile: ikke mye men hvis du er virkelig nøye på det så er det jo noe.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 09:34, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-04-21 19:55, Arctic skrev:

Kan du fortelle meg når du og jeg ble så enig om det?

I dette spesifikke tilfellet så ser jeg at pumpen er underwater, så det er ikke noe mer og diskutere. Men hvis du absolutt må kvervulere med meg, så må du gjerne lese videre.



 

 

Ikke du og meg, men "vi" på forumet.

 

 

Jeg spurte om vi ble enig. Ja eller nei?

Dessuten så sa Hondaen noe om effekten som ikke forsvinner... Enkelt og greit, add effekten til pumpa som varme i vannet. Værre er det vel ikke?

Lenke til kommentar

ok , sorry . las ikkje alle postane. Men ei grad har ikkje so sinnsjukt masse og seie for meg. Eg har amd har ikkje tenkt og låse den opp so eg kjeme snart til max overklokking tenke eg likavel:) Var faktisk akkurat sta og reiv ut radiatoren i varme apparatet på en gammel honda. Dei e veldig godt innepakke :smile:Er det noken som kan anbefale ei billig og god gpu vannblokk. Skulle nesten hatt det i samme slengen

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ahdrage på 2002-04-22 22:35 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: ahdrage på 2002-04-22 23:04 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...