Gå til innhold

Hvorfør har Cpu Temp. økt kraftigt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har msi hk og 1700 amd prosessor der tempen på prosessorn låg på ca 40 - 43 grader. Skiftet vifte og tempen låg på runt 30 - 35 grader.

Nå etter en måneds tids bruk med nye viften har tempen økt gradvis og ligger nå hele tiden runt 50 grader.

Hva er det som har skjedd????????????? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme som har skjedd med min Thermaltake V12.

Til å begynne med var tempen idle 36 grader og load 41 grader.

Nå har jeg hatt vifta 1 måned og støvsugd kjøleribba flere ganger uten å komme ned på samme nivå.

Har også prøvd med forskjellige typer kjølepasta uten at resultatet ble bedre.

Ved nærmere undersøkelse av kjøleribba i godt lys kan jeg se at det ligger et tynt støvlag nesten som et belegg mellom kjøleribbene som ikke støvsugeren tar.

Det må mest sansynlig fjærnes med trykkluft eller elektronikkrens.

Skal du bruke elektronikkrens er det å anbefale å ta kjøleribben ut.

Jeg kjørte min vifte med temperaturregulator til å begynne med men ettersom temperaturen økte og støynivået økte har jeg gått over til viftestyring.

Nå har jeg en temp på idle 52 grader og load 46 grader :tease:

(under load skrur jeg vifta på fult)

Skrevet

Ikke bare at det er sommer, men etterhvert legger det seg støv blandt ribbene under vifta, dette hemmer kjølinga ganske mye, så anbefales at dette rengjøres, da vil du nok se en lavere temp igjen

Mosher

Skrevet

Sommer er jo en grei generalisering, men det forklarer jo ikke nødvendigvis noe som helst da mai var en smule varmere enn juni/juli er akkurat nå... (landet over).

Det trådstarter kan gjøre er å demontere vifta, rengjøre bort alt støv og dritt som er der (i alle vifter i maskinen) samt rengjøre cpu og kjøleren for gammel goop og legge på fersk ny.. sjekk så temperaturen og la det gå en stund.. Gjentar problemet seg etter nok en måned tid så tror jeg at jeg har allerede svart på spm.

Om temp ikke endrer seg så må man spørre seg om man har lagt til eller endret på noe av utstyret inni kabinettet. Kjør med åpen dør og se om dette hjelper :)

Skrevet

Har funnit ut litt sjelv.

Åpnet døren temp gikk ner til ca 43 grader.

Tok bort en av minnebrikkerne som ikke hade samme hastighet, og nå er temp nede på 36 - 37 grader.

Skall og rengjøre vifta og da synker nok temp. noen grader til får vi håpe.

Skall og sette i vifte i dørren før å få bedre kjølning på cpu.

Skrevet

Temp varierer veldig nå som det er sommer og det er varmt..CPU temp min ligger på 41 men den øker fort opp på 55 - 60 ved full load.

(har kabinettet åpent) så vist romtemp ligger på 20-25 grader som hos meg så er det normalt at CPU temp ligger på 40 - 50 ved Idle.

Jeg bruker CPU idle pro..Den funker som bare det:-)

Har bestilt Thermaltake Volcano 12..Gleder meg til og få den.

Bestilte en chipset vifte i samme slengen.

the heat sucks in the summer..Gleder meg til vinteren. hehe

Scortech

Skrevet

jeg har noe av det samme problemet, jeg måkte på litt AS5 for noen månder siden, da sank temperaturen fra 60 til 40 grader Idle. men i ettertid har temepraturen økt igjen, regner med at mye av det skyldes sommeren, for når jeg tar av døra på kabinettet synker tempen fra ca. 53 til 45 grader. er litt usikker på hvor varmt rommet er men det kan variere litt ettersom det er en hybel på 20 Kvm. skal om ikke så alt for lenge planslipe kjøleribba, og rense den og vifta + å legge på nytt og ferskt lag med AS5. DA burde tempen synke til under 40 grader på idle.

Epz.

Skrevet (endret)

Jeg har kommentert på dette i lignende poster tidligere, men sier det gjerne igjen.. Mange bruker kjølegoop som sparkel/fyllmasse og det er ikke akkurat slik det er tiltenkt. Ett kjempetynt lag og en sjekk på at kjøleren faktisk står riktig på cpu/socket er viktig for at ting skal fungere slik det skal. Det er faktisk veldig lett å sette en socket A kjøler 180° feil vei... gjør man det så havner den ene delen av kjøleribba oppå "pukkelen" til socket og man får ikke full kontakt, fordi core og kjøler ikke treffer hverandre helt plant (den ene enden av kjøleren som ligger på "pukkelen" vil ikke nå ned). Har man i tillegg vært generøs med goop så får man fin kjøleeffekt (for det fyller opp "trekanten" som dannes mellom core og kjøler") til noe av goopen har fordampet og da stiger temperaturen. :)

Jeg sier ikke at det er løsningen på akkurat ditt problem, men det er verdt å sjekke om du er usikker.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/23986.pdf

figur 11 og 14.

Endret av hart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...