Gå til innhold

Hvordan boote fra S-ATA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen var å kjøre min nyinnkjøpte S-ATA-disk som systemdisk. Problemet er at maskinen nekter å ha S-ATA som første boot device.

Får melding om at den ikke finner systemdisken eller at den ikke er gyldig. Til tross for at jeg har innstallert windows xp på den. I stedet må jeg sette min gamle P-ATA disk som første boot device. Først da får jeg velge mellom Windows XP og Windows XP, henholdsvis på P-ATA og S-ATA.

Forsåvidt overlevelig. Men fryktelig irriterende å ikke bare komme direkte inn på Windows XP med min S-ATA.

Mvh Niko

Systemet ser omtrent slik ut:

P4P800S-E Deluxe

P4 3ghz

1gb DDR

WD Raptor 37,5gb S-ATA

Div harddisker P-ATA

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vel og greit å ha den ekstra systemdisken. Men cluet var at jeg skulle kjøre kjappere med min nye WD Raptor, i forhold til min tregis av en gammel IDE-disk. Derfor vil jeg starte direkte fra den. OG JEG VET DET GÅR! HILFE!

:no:

Skrevet

Har slitt med samme problemet ,på Intelbasert hk var ikke dette problem men etter at jeg gikk over til 754 og nForce hk , så får jeg dette problemet , selv om jeg kan velge hvilken disk det skal bootes frs så får jeg feilmelding .

Skrevet

Hmmm. På IDE1 har jeg to disker, en satt som master og en som slave. På IDE2 har jeg en disk og en dvd-brenner, henholdsvis master og slave.

I tillegg har jeg altså S-ATA-disken på den ene av to S-ATA-porter.

Trodde at ting kræsja hvis jeg satt flere enheter som slaver på samme IDE-port.

:dontgetit:

Skrevet

XPen på P-ATA'n lå der fra før. Det var den disken jeg håpet på å kvitte meg med. Men nå er jeg avhengig av at den sitter i for å få startet opp fra S-ATA'n. Om du skjønner hva jeg mener...

Skrevet

Det jeg kan anbefale under installasjon av XP på S-ATA disk er å nappe ut P-ATA diskene. Legg driverene til S-ATA kontrolleren på en diskett, og boot opp fra XP cd'en.

Når den blå bakgrunnen dukker opp før selve installasjonen begynner, står det "Trykk f6 for installasjon av tredjepatrts....(husker ikke resten). Trykk f6, og sett inn disketten din. Da skal du kunne boote opp fra S-ATA disken når du er ferdig.(Var i alle fall sånn jeg satt opp mitt system)

Skrevet

Det er vel ikke nødvendig å installere hele xp på nytt igjen for å få det til?

Høres uansett ut som om jeg har litt å jobbe med her.

Skrevet
Det er vel ikke nødvendig å installere hele xp på nytt igjen for å få det til?

Høres uansett ut som om jeg har litt å jobbe med her.

Mulig at du kan nappe ut p-ata diskene, og kjøre en installasjon som du avbryter etter at driverene til s-ata kontrolleren er installert?

Ellers er det vel ikke all verdens jobb å installere xp på nytt.

Skrevet

Har noenlunde samme problem.Kjøpte Athlon 64 3000 og et Asus K8V hovedkort.

La inn OS på WD Raptor og det fungerte som bare det,problemet kom da jeg kobla til en P-ATA og skulle boote igjen.Ugyldig systemdisk....

Finner heller ikke Raptoren mere i bios og kan ikke velge den som oppstartdisk...

Det rare er at jeg også har en Plextor koblet til og den finnes i bios og kan velges som oppstart.... :cry:

Skrevet

Har ikkeno problem å bruke min s-ata disk som systemdisk. Har hatt endel gamle p-ata disker ikke uten at det har blitt påvirket. Jeg installerte XP på måten som runetbj beskrev. I min BIOS må jeg sette scsi som første boot device. Funker fett som bare det.

Har et Asus A7N8X Deluxe hk

Skrevet

Tror ikke problemet her er at den ikke vil boote fra S-ATA. Hvis du har 2 windows installasjoner så vil den alltid gi deg et valg om hvilken du vil velge.

Jeg regner med P-ATA disken står som C: hos deg? da vil den automatisk være første alternativ å boote fra.

Slett windows installen på P-ATA disken, sett boot devices i denne rekkefølgen:

First: CD-ROM

Second: Floppy

Third: SCSI

Try Other Boot Devices: Yes

Såvidt jeg vet så går S-ATA kontrolleren under SCSI i BIOS.

Som det ble nevnt tidligere i tråden, så er det lurt å disable P-ATA enhetene når du installerer winxp, for å klare å få S-ATA på C:

Skrevet

På mitt hovedkort (AsusA7V600) har jeg et valg i bios som heter : Boot S-ATA first? Det står ikke på Boot sia , men under "avansert" . Sjekk litt rundt i bios så kanskje du har det valget et sted du også ? :hmm:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...