Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et hjemme-nettverk. I den sammenheng er det flere ting jeg ikke skjønner og gjerne skulle hatt en forklaring på.....

 

Utgangspunktet mitt er internett-forbindelse fra UPC (har et Motorola kabelmodem). Jeg skal ha en stasjonær maskin forbundet til nettverket med kabel og en bærbar med trådløs forbindelse. Alle PC'ene har Windows XP. Printeren skal være koblet til den stasjonære PC'en og jeg ønsker at det også skal være mulig å skrive ut fra den bærbare PC'en. I tillegg ønsker jeg å ha mulighet til å overføre filer mellom de to PC'ene. Ønsker også å ha en relativ fleksibel løsning med tanke på fremtidige behov. Sånn, det var litt om ønskene/behovene mine.....Så det jeg tror jeg trenger av hardware er en router og et trådløst nettverkskort i den bærbare (var ikke installert når jeg kjøpte den).

 

Så til spørsmålene:

 

1. Hva er forskjellen på en router og et access-point ? Er det kun at routeren har fire utganger til LAN ?

2. Er det noe problem å bruke printeren fra den bærbare PC'en med en router eller trenger jeg tilleggs-utstyr ?

3. Hva er hensikten med en svitsj ? Ser at flere av routerene også har svitsjer, men jeg skjønner ikke hva som er hensikten med en svitsj. Trenger jeg det i mitt tilfelle ? Er det en fordel å ha en svitsj ? Har sett noen forklaringer på hva en svitsj gjør, men har ikke blitt noen klokere.....

4. Når er det behov for en HUB og hva gjør den ?

 

Dette er helt sikkert særdeles elementær kunnskap for mange av dere.....men altså ikke for meg :) På forhånd takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...