warillion Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 Sitte her å bestiller ADSL fra telenor, kom til steg 3 der jeg skal velge om jeg skal ha montør eller ikke. Jeg har ISDN og det går en ledning fra ISDN boksen til 2 veggkontakter, det er tilkoblet en telefon og en ledning som går opp til pcen. Bestill montør: En montør kan komme hjem til deg for å koble til ADSL. Pris Kr. 995,- Når må du ha montør? - Når telefonlinjen er koblet direkte til en ISDN-boks (ISDN-boksen er ikke koblet til en veggkontakt via en ledning med plugg) - Når du ikke har hjemmetelefon fra før Når anbefaler vi montør? - Når du har analog telefonlinje og alarm - Når du har analog telefonlinje og to eller flere veggkontakter Når må du ha montør?- Når telefonlinjen er koblet direkte til en ISDN-boks (ISDN-boksen er ikke koblet til en veggkontakt via en ledning med plugg) Er dette relevant for meg eller kan jeg bare velge gjør det selv pakke og koble modemet inn i ledningen som går nå til ISDN kortet i pcen?
covah Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 (endret) Du kobler på en splitter FØR isdn boksen. Fra splitteren går det en kabel til isdn boksen og en kabel til adsl modemet. Og nei, du trenger som regel ikke en montør til dette. Endret 29. juni 2004 av covah
agvg Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 Ok, har du erfaring med dette selv? Det er den inngående pluggen som er av interesse, merket line, linje e.l. De ut til telefonene skal ikke ha noem medf splitteren og gjøre. Er det TP-plugg på inngående?
Lucas Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 så lenge du klarer å legge ledningene skkjult hvis du skal ha d så ågr det nok vra ! splitteren skal stå med første telefon utak i huset ! splitteren skiller mellom telefon signal og ADSL signal etter splitteren skal kabelen til ADSL gå inn i ett modem ! som deretter kan gå videre til evt. swithc for å dele med andre eller rett i maskinen ! hva du gjør med telefon ledningen etter splitteren er jeg usikker på ! men kommer sikkert en manual med !
sofTest Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 På noen NT1 ISDN-bokser er inngående linje festet med en RJ-plugg på NT1-boksen. På disse er det bare å ta ut denne pluggen og trykke den inn i inngangen på splitteren, og dra en annen ledning (som følger med) mellom utgangen på splitteren og NT1-boksen. Montør trengs ikke. Det kan også være at ledningen som går inn i NT1-boksen går fra en telefonkontakt. I det tilfellet kan du flytte pluggen fra telefonkontakten til utgangen på splitteren, og trekke den medfølgende ledningen mellom telefonkontakten og inngangen på splitteren. Montør trengs ikke. Poenget med "Når telefonlinjen er koblet direkte til en ISDN-boks", er at det på andre NT1-bokser, er ledningen festet innvendig i boksen uten noen telefonkontakt først. For at du skal kunne koble opp ADSL da, må denne ledningen tas ut, påsettes en RJ-45 plugg og settes inn i inngangen på splitteren. Videre må du trekke en ledning med RJ-45 plugg i den ene enden fra utgangen på splitteren til den interne tilkoblingen i NT1-boksen. Har du tang, RJ-plugger og litt signalkabel, så ordner du dette selv om du er litt praktisk anlagt. Ellers bestill montør.
warillion Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Skrevet 29. juni 2004 Takk for svar, da blir det ADSL uten å betale 1000 kr for en montør. PS: sliter nå med at jeg må dra ut telefonen for å kunne få internett på pcen , noen som vet grunnen?
sofTest Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 PS: sliter nå med at jeg må dra ut telefonen for å kunne få internett på pcen , noen som vet grunnen? Hvis begge veggkontaktene er koblet til samme utgangen i NT1-boksen, er den siste veggkontakten (lengst fra NT1-boksen på ledningen) utstyrt med terminator? ISDN-busser bør nemlig termineres.
warillion Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Skrevet 30. juni 2004 Har tre veggkontakter. 2 av dem la telenor opp, men den siste som er igjen koblet til veggkontakt er lagt opp av oss selv, men det var en ferdig pakke med kabler og alt. Hvilken setting skal jumperene i NT-1 boksen stå på? Tror jeg kan terminere på den siste veggkontakten for det er 2 jumpere som kan stilles av og på. Dette problemet kom etter den forrige NT-1 boksen smeltet opp p.g.a lynet
sofTest Skrevet 30. juni 2004 Skrevet 30. juni 2004 Håper dere la opp den siste kontakten i serie, og ikke lagde noen Y i ISDN-bussen. Og det er kun den siste veggkontakten i en ISDN-buss som skal termineres. Har dere forlenget fra den siste veggkontakten som montøren satte opp, må termineringen på denne slås av, og slås på på den som dere selv satte opp. Det kan også være at terminatoren, telefonen eller ISDN-kortet har fått seg en karamell av lynet som gjør at de ikke fungerer etter spesifikasjonene. Test derfor også annet utstyr. Sjekk også veggkontaker for kortslutning. Det kan også være så "enkelt" at den gamle NT1-boksen var mer tilgivende mhp. feil terminering av ISDN-bussen. Hvordan jumperene i NT1-boksen skal stå, burde stå i den medfølgende dokumentasjonen. Litt vanskelig å svare på dette, fordi det er ulike typer NT1-bokser ute hos folk. Hvis ikke, spør Telenor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå