Gå til innhold

Boot- problem XPpro SP1


Anbefalte innlegg

Jeg har et alvorlig problem på datoren min...

Den begynte en dag å trøble i oppstarten. Jeg kom til XP loade- skjermen, men så flasha en slik blåskjerm, i ca 0.3 sekunder, og så restarta maskina seg.

Det pleide å gå bra etter en restart, men nå stopper den helt opp på blåskjermen.

Det som står i feilmeldinga (forkortet):

 

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

blabla... dette er en så alvorlig feil at windows ikke vil startes av sikkerhetsgrunner... blablabla

Skjer dette ofte må du gjøre følgende:

* Sjekke/ disable nylig installert software eller hardware

* Gå i BIOS og disable memory caching og/ eller shadowing

blabla

***STOP: 0x000000ED (0x81F69900, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)

 

Jeg har prøvd å starte XP i safe- mode, men da får jeg beskjed om at WinXP- installer ikke kan kjøres i safemode :shrug: . Safemode med nettverk eller command- xxxxxx fører til samme feilmelding som vanlig oppstart.

 

Hva har jeg prøvd for å unngå feilmeldinga:

* Annen PSU: Fail

* Annen CD-ROM: Fail

* Ta ut alle PCI- kort: Fail

* Andre/færre/1 minnebrikke: Fail

* XP ASR: Fail

* Format C:\: Fail (Da kommer feilmeldinga opp etter første restart)

* Format C:\ m/FAT32: Fail

* Disable mem. caching/ shadowing: Står allerede på disabled

 

:wallbash:

 

 

Jeg har testa alt jeg kommer på.

Er det noen som har noen som helst anelse om hvordan jeg kan fixe dette problemet?? Jeg har desverre ikke prøvd med annen HDD, siden jeg kun har èn.

 

Jeg blir veldig glad hvis noen har en løsning. Det blir belønnet med pluss i boka :p

 

Edit: Jeg har en 80GB HDD. OS ligger på c:\. Den er på 5Gb. Resten av disken er delt i 2, med programmer, filmer, musikk, spill osv på.

Jeg har ikke prøvd å formatere og repartisjonere hele disken. Har ikke lyst å miste 75Gb med ting...

Endret av kristteo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti dette problemet før, så jeg har ingen magisk løsning på problemet ditt. Det jeg uansett kan si, er at du trygt kan formatere C: uten å miste de resterende 76 Gb'ene dine. Bare sett i en XP cd, velg c: som den partisjonen du vil legge in xp på, og når du får beskjed om at det finnes en annen windows versjon på disken velger du å formatere (å installere xp på nytt seff).

Lenke til kommentar
Prøvd å ta på mem. caching/ shadowing?

 

Og har du nullstillt bios? (ved jumper eller å ta ut batteriet?)

Har reseta BIOS. Hjalp ikke. Jeg har ikke skjønt så mye av det der med mem- shadowing, så det har jeg ikke rørt, bortsett fra å konstatere at det står på disabled.

Jeg får stikke hjem å teste IDE- kablene og ta på shadowing.

 

Kom gjerne med flere svar, hvis noen har forlsag! Men jeg kan ikke svare før imorra ettermidda en gang, siden jeg nå sitter på maskina hos/ til en kamerat!

 

 

Tusen takk for forlsag :love:

 

Edit: Ja...

Endret av kristteo
Lenke til kommentar

Hmm, hvis du har formatert et par ganger og det enda ikke virker, så kan det være iallefall 2 åraker til det:

 

1: Win XP cd'en du bruker er føkka. Har vært borti en del dårlige brente xp cd'er, og de kan lage mye tullball ettersom noen filer kan magle mm.

 

2: Magneter eller noe lignende kan ha skadet HDD'en din sånn at den har fått en del ødelagte sektorer og muligens er ubrukelig. Hvis du har mulighet til det, så test HDD'en i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Hmm tviler på at dette hjelper, men det skader ikke om du prøver:

 

For en stund siden da jeg hadde gått til innkjøp av ny HDD, fant ikke systemet den. Jeg fant til slutt ut at jeg måtte fjerne/ omplassere (husker ikke helt hva jeg gjorde :blush: ) en jumper bak på HDD. Prøv å fjern den helt eller sett den på master (prøv gjerne alle posissjoner, man vet aldri). Sjekk også om flatkabelen er festet til disken med den øverste eller midterste koblingen. Øverst er master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...