Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

home.no.net-konto som forsvant :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg hadde ein home.no.net-konto (som eg betalte SMS-penger for å få ftp-tilgang til) som brått blei vekke for meg...

Bl.a. lå avataren min der..

Kan hende den blei registrert uten folkeregistrert namn, adresse, telefonnummer og kan hende har eg endra epostadresse siden den gong, men likevel: Sletter start.no kontoer som er i bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo-takk!

Eg har sendt epost til [email protected] og forklart problemet, og avventar framleis svar...

Denne tråden starta eg først og fremst for å få andre brukarar sine erfaringar og tips. Kanskje andre har opplevd liknande og sit på verdifull informasjon om korleis eg skal (eller kan) gå fram for å få tilbake kontoen min...

Skrevet

Før jeg kjøpte domenet mitt hadde jeg home.no.net som jeg betalte 10 kr for. Plutselig bare forsvant kontoen, hadde avataren min der jeg også. Pluss et par andre bilder av noen biler og en liten filmsnutt av kontorplassen min. Fikk aldri sendt mail og spurt hvorfor de slettet den.

Skrevet

Start.no svarte på supporttelefon og kunne fortella at kontoen var sletta pga falsk identitet. Eg har skumlest avtalen på http://pass.start.no/registrer/ og fann ingen spesifisering av dette.

Kvifor kan eg ikkje registrera Start.no-kontoar i namn som: Nils Nilsen født 01.01.1980?

Tilleggsspørsmål (om folk har erfaringar):

Kva er "bruk"?

..det står: "Start Network forbeholder seg retten til å sperre konti som ikke har vært i bruk på tre måneder."

Om folk (eller eg) leser/henter data frå web eller ftp, er dette då bruk?

_Må_ eg logga på epostkontoen eller endre sider for at kontoen skal vera "i bruk"?

(desse spørsmåla er også sendt [email protected])

Skrevet
Start.no svarte på supporttelefon og kunne fortella at kontoen var sletta pga falsk identitet. Eg har skumlest avtalen på http://pass.start.no/registrer/ og fann ingen spesifisering av dette.

Kvifor kan eg ikkje registrera Start.no-kontoar i namn som: Nils Nilsen født 01.01.1980?

Dette er bare for dumt! :roll:

Du har vel registrert deg her på forumet under falskt navn også?

Bruker du falsk identitet i banken? Eller på skole / jobb?

Skrevet

Då datt vi ut av topic..

Heilt seriøst, og med rak rygg: Eg registrerer meg med falsk namn på alle mogelege nett-tenester som eg testar ut. Både hotmail, Gmail, forum, gratis-tv, osb. Eg ønskjer å opptre meir anonymt, og ønskjer å kunne teste ut ulike ting utan at folk på enklaste måte skal kunne spora meg opp.

Meiner du det er gale?

Er det forkasteleg å halde tilbake denne type personopplysingar, når eg surfar innom ulike ting på nett?

Skrevet

Ja, det er galt!

Man kan jo ikke stole på folk som utgir seg for å være andre.

Jeg ville f.eks. aldri foretatt en handel med deg.

På fora og andre seriøse tjenester SKAL man bruke sin egen identitet.

Det er faktisk et av kravene for å få lov til å bruke disse tjenestene.

Fora er ikke en rettighet, men et privilegie!

Det er også hjemmesider som seriøse aktører gir bort gratis til folk.

Folk som misbruker slike tjenester burde bli kuttet på denne måten synes jeg.

Skrevet
Heilt seriøst, og med rak rygg: Eg registrerer meg med falsk namn på alle mogelege nett-tenester som eg testar ut. Både hotmail, Gmail, forum, gratis-tv, osb. Eg ønskjer å opptre meir anonymt, og ønskjer å kunne teste ut ulike ting utan at folk på enklaste måte skal kunne spora meg opp.
Det er ikke anonymitet, det er nærmere dokumentfalsk.

Hva om det er en som har det fiktive navnet og fødselsdato du registrerte deg med. Og så la du ut bilder eller meninger som kanskje var ulovlige /straffbare og ble anmeldt. Hva så med han uskyldige stakkaren?

Eller hvis noen registrerte et navn som tilfeldigvis var ditt og du fikk skylden for noe eller en regning. Da er vel det greit?

Skrevet

Du har heilt rett i at folk som bryter avtalevilkår skal kunne bli "kutta".

Likevel: Eg har oppgitt ekte identitet på nett, og fått denne missbrukt. Sist dette skjedde, var frå Bigfoot sin SMS-teneste (som er ei betal-teneste). Etter litt slit fram og tilbake, kom eg meg laus og fekk stoppa missbruket, men likevel: Når eg tester ut eit forum, så ønskjer eg ikkje å oppgje ekte namn, adresse, telefonnummer, fødselsdato eller primær epostkonto.

Til dette nyttar eg alias og epostadresse som gratis. Når epostkontoen til slutt vert fyllt med spam, sluttar eg å nytte ho. Enkelt!

Sjølv om eg deltar i diskusjonar i ulike forum, betyr ikkje dette at du treng stola spesiellt godt på meg. Du skal ikkje gjere nokon handel med meg, og eg skal ikkje vete kven du er, kor du bur og når du er fødd.

Om forumet er seriøst og har god tryggleik på sine servere, kan det hende eg likevel vil oppgje persondata. Då vil eg ønskje at desse ikkje vert vist for brukarane, og berre for administratorar. Men også desse kan koma til skade for å missbruka eller tapa data, så for å vera på den trygge sida, vil eg helst ikkje oppgje personopplysingar før eg *må*

Skrevet
Det er ikke anonymitet, det er nærmere dokumentfalsk.

Hva om det er en som har det fiktive navnet og fødselsdato du registrerte deg med. Og så la du ut bilder eller meninger som kanskje var ulovlige /straffbare og ble anmeldt. Hva så med han uskyldige stakkaren?

Eller hvis noen registrerte et navn som tilfeldigvis var ditt og du fikk skylden for noe eller en regning. Da er vel det greit?

Her er vi rett og slett ikkje einig!

Eg tar høgde for problematikken rundt blanda identitet, og tar ansvar her.

Om andre gjer dette, er opp til dei. Skulle nokon nytte mitt namn og fødselsadressa mi, så ser eg heilt klart at problem kan oppstå. Akkurat dette er litt av årsaka til at eg ikkje vil gå ut med ekte identitet.

Skulle eg havne i krangel med nokon (kanskje deg?), og du ønskte å sverte meg, så kanskje du registrerte mitt namn og fødselsdato ein stad, og posta uloveleg eller krenkande ting? Dette ville skapa vanskar for meg, det ser eg!

Men denne handlinga er bevist. Du ville då forsøkt å opptra som meg og eg ser at dette kan oppfattast som dokumentfalsk. Sjølv er eg ingen advokat eller ekspert på jus. Kva reglar som gjeld for dokumentfalsk veit eg ikkje.

Her på forumet står det:

"Fullt Navn

Hvis du ønsker og vise ditt fulle navn så kan du skrive det inn her."

Eg har ikkje prøvd å gje meg ut for å vera nokon andre - eg har unlatt å oppgje ekte identitet!

Skrevet
... Skulle nokon nytte mitt namn og fødselsadressa mi, så ser eg heilt klart at problem kan oppstå. Akkurat dette er litt av årsaka til at eg ikkje vil gå ut med ekte identitet.
Det er greit at du gjør det, men ikke at andre gjør det?

Her på forumet står det:

"Fullt Navn

Hvis du ønsker og vise ditt fulle navn så kan du skrive det inn her."

Jeg ønsker heller ikke å vise navnet mitt her, men jeg er jo seriøs og har regitrert meg med navn. Men jeg har ikke oppgitt mer enn nødvendig.

Eg har ikkje prøvd å gje meg ut for å vera nokon andre - eg har unlatt å oppgje ekte identitet!
Hvis du har oppgitt et annet navn enn ditt eget, så har du jo utgitt deg for å være en annen.
Skrevet

Om du nyttar nicket "Mr D" og skriv inn dette som framnamn og etternamn, er det då å utgi ser for å vera ein annan?

Gitt at du vil spela eit gratis nett-spel, og må fylla ut registreringsskjema først.. Gitt at du er uærleg å skriv "Mr D" som namn... Er dette å utgje seg for å vera ein annan?

Ser du at det er forskjeld på å skjula identiteten sin, og å utgje seg for å vera ein annan? Du kan prøva å ta identiteten til ein person, ved å oppgje både framnamn, etternamn og andre personopplysingar som er rett for denne personen. Kan hende det fins lover som forbyr dette?

Kan hende det er straffbart?

Eg har fleire gongar oppgitt usanne personopplysingar på web med ein hensikt: Skjula min faktiske identitet. Eg ikkje prøvd å opptre som ein annan person, og har såleis valdt eit kallenamn som eg trudde ingen hadde som faktisk namn.

Meiner du dette er (eller bør vera) straffbart?

Skrevet

jeg kan godt innrømme at jeg også har gjort det samme som Hemo her har gjort, men da på sider jeg ikke anser som seriøse (i mine øyne). Er man så dum at man skriver ekte navn osv på hotmail.com for eks så kan du ta deg faen på at hele verden kan få ta i navnet ditt og missbruke det.

jeg syns ikke det er noe galt i å bruke falske navn når man regger en hotmail eller en yahoo konto.de selger jo mail adressa di til andre så de kan spam maile deg virker det som. sånn som her på forumet har jeg ingen problem med å regge meg med ekte navn og litt mer personalinfo.jeg stoler såpass på hw.no administratorene at det ikke skulle være noe problem.

bare så det er sagt så bruker jeg som regel navnet "Ola Nordmann" når jeg regger meg på steder jeg ikke vil ha noe tull i retur på mail, og oppgir hotmail kontoen min for å slippe spam.

Jeg sier ikke at dette er en rett måte å gjøre ting på men for å snu ting litt.

Oppgir man ekte navn på IRC for eks? tvilsomt, det er som regel en grunn til at man kan ha et nick.

b0rre

Skrevet

Denne tråden har jo sklidd helt ut.

Og jeg fortsetter :blush:

Hotmail er rare greier ja. Har prøvd å opprette 3 kontoer med rare navn som f.eks. [email protected] (jeg har brukt mitt eget navn til registrering da).

Har ikke brukt disse kontoene i det hele tatt, men etter bare et par uker begynner jeg å få spam. Nå, etter ca en mnd, får jeg 10-20 om dagen. :roll:

Skrevet

det viser jo bare at man ikke kan stole helt på endel folk på nettet..når man vet sånt så tør ihvertfall ikke jeg å bruke mitt fulle navn til noe sånt..men jeg har faktisk en konto på start.no selv..da med fullt navn.jeg regger meg med ekte navn på de fleste norske sider da vi er sterkt beskyttet av strenge lover i norge og disse blir som regel holdt til punkt og prikke.i usa for eks har de jo ikke snøring på hva som foregår rundt omkring, virker mer for meg som om de driter i personalinfo der..menmen..(prøve å skli inn på topic igjen) :yes:

Skrevet (endret)
Om du nyttar nicket "Mr D" og skriv inn dette som framnamn og etternamn, er det då å utgi ser for å vera ein annan?

Gitt at du vil spela eit gratis nett-spel, og må fylla ut registreringsskjema først.. Gitt at du er uærleg å skriv "Mr D" som namn... Er dette å utgje seg for å vera ein annan?

Det var vel ikke det som var det opprinnelige spørsmålet?

Du skrev lenger opp:

Da utgir du deg for å være en annen. Endret av Mr D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...